וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל הותיר את הריבית על 2.5%

ערן אזרן

28.5.2012 / 17:58

התאחדות התעשיינים: "הורדת הריבית תסייע למגזר העסקי בחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי". בית ההשקעות פסגות: "בנק ישראל שומר התחמושת"

בנק ישראל הותיר את ריבית חודש יוני ללא שינוי, ברמה של 2.5%. קונצנזוס האנליסטים היה כי הריבית תישאר ברמה זו - זה החודש החמישי ברציפות. למרות ההחלטה בבנק ישראל רומזים כי בחודשים הבאים תיתכן הורדה של הריבית, וזאת על רקע האירועים באירופה.

"אנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים ובפרט נוכח האי ודאות הגוברת במשק העולמי", כתבו בבנק ישראל עם פרסום ההחלטה והוסיפו: "הבנק ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים".

בבנק ישראל לא שללו הערב את האפשרות לשינויים בגובה הריבית בתקופה הקרובה בהתאם לאירועים באירופה, בעיקר הבחירות הקרובות ליוון שייערכו ב-17 ליוני. מבנק ישראל נמסר: "במידת הצורך, הוועדה המוניטרית של הבנק לא תהסס לקבל החלטות על גובה הריבית במשק, שלא במסגרת התעריפים הקבועים לקבלת החלטות ריבית".

בבנק ישראל נימקו את ההחלטה להותיר את הריבית על כנה במספר גורמים, וביניהם רמת האינפלציה שנמצאת במהמלך ארבעת החודשים האחרונים במרכז היעד, וכן בהמשך צמיחתו של התוצר ברביע הראשון של השנה בשיעור דומה לזה של המחצית השנייה של 2011.

פישר על המחאה: אי אפשר לשלוף פתרונות מהשרוול. דניאל בוק
"הבנק ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו - מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית". הנגיד פישר/דניאל בוק

"התמתנות במחירי הדירות צפויה להימשך"

במהלך החודשים האחרונים ספג בנק ישראל ביקורת מצד גורמים שונים במשק, שטענו שהורדות הריבית התכופות שביצע הבנק מתדלקות את העליות במחירי הנדל"ן ופוגעות בעיקר בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה. כמו כן נטען שההגבלות על המשכנתאות שהטיל בנק ישראל על הבנקים מקשות על אותם צעירים לרכוש דירה.

עם זאת, בנק ישראל ציין בחודשים האחרונים חחה ההתמתנות במחירי הדירות, וזאת על רקע המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה, ההשפעה-בפיגור של העלאת הריבית, צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות וצעדי משרד האוצר במיסוי על נדל"ן. "צעדים אלה, יחד עם מאמצי שיווק הקרקעות מצד משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל, צפויים להמשיך ולמתן את עליית מחירי הדיור", כתב.

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות, ציין בתגובה להחלטת בנק ישראל כי על רקע העלייה ברמת אי הוודאות בכלכלה העולמית, הפגיעה בהיקפי היצוא ומחנק האשראי המתרחב, נדרש הבנק לנקוט במדיניות שקולה ואחראית.

"הורדת הריבית בתקופה זו, תביא לצמצום פערי הריביות בין ישראל לשותפות הסחר המרכזיות שלה (ריבית אפסית בארה"ב וריבית של 1% בגוש האירו), ובכך תוכל לסייע למגזר העסקי בחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי, תוך סיוע בהתמודדות עם נטל עלויות המימון הגובר".

"בנק ישראל שומר התחמושת"

קודם לפרסום החלטת הריבית, בבית ההשקעות פסגות ציינו ש"בהתאם להתנהלות הבנק בשנה האחרונה, נראה כי כל עוד אי הוודאות לגבי אירופה גבוהה כל כך, יעדיפו בבנק ישראל לשמור לעצמם תחמושת מוניטרית להמשך הדרך", כתב היום מנהל מחלקת המקרו בבית השקעות אורי גרינפלד.

"במידה שהתרחיש בו יוון יוצאת מהגוש ואירופה קורסת יתממש, בנק ישראל יצטרך להוריד את הריבית בחדות ולכן הוא מעדיף להגיע לתרחיש כזה ברמת ריבית גבוהה מספיק. זה היה נכון כשהריבית היתה ב-3% וזה בטח ובטח נכון היום", הוסיף גרינפלד.

עם זאת גרינפלד מדגיש כי ההרעה המחודשת באירופה, ההאטה במשק המקומי והירידה במחיר הנפט הגדילו את ההסתברות להורדת ריבית בהחלטות הבאות של הבנק. "בשורה התחתונה", הוא כותב, "לא מאוד נופתע אם הריבית תרד היום, אם לא היום אז בחודש הבא, אבל לא מדובר פה על תוואי של הפחתות ריבית".

גם דודי רזניק, מנהל מחקר אג"ח בלאומי שוקי הון, העריך היום כי בנק ישראל יעדיף להמשיך "לשבת על הגדר" ולהותיר את הריבית ללא שינוי. רזניק מציין כי נתוני המדד המשולב לחודש אפריל ממשיכים את המגמה מהרבעון הראשון של גידול מתון, בצמיחת הפעילות הכלכלית. רזניק צופה כי האינפלציה תעמוד השנה על 2.7%-3.3% לעומת 2.2% בשנת 2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully