וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך שלושה חודשים: מחיר הנייר זינק ב-25%

עדי דברת-מזריץ

29.5.2012 / 8:37

נייר חדרה, מונופול בתחום הנייר, הודיעה על העלאה נוספת במחירים. החברה מספקת כמחצית מהנייר לשוק הספרים בישראל ואחרי שבוע הספר צפוייה עלייה במחירים

ענף הספרים סופג מכה נוספת: חברת נייר חדרה מקבוצת אי.די.בי , שהיא מונופול מוכרז בתחום נייר בגלילים ובגיליונות בישראל, הודיעה להתאחדות המו"לים על העלאה נוספת במחירי הנייר שהיא מייצרת. זאת לאחר שתי העלאות מחיר במרץ.

ל-TheMarker נודע כי בתחילת מאי הודיעה החברה להתאחדות על עלייה של 4% במחיר הנייר, לאחר התייקרות של 14% במרץ, וכעת הודיעה על התייקרות של 7% נוספים ב-1 ביוני. בסך הכל מדובר בהתייקרות של 11% בתוך חודש, ושל 25% בתוך שלושה חודשים. זאת לאחר ירידות מחיר של 11% ב-2011 ושל 5% בינואר-פברואר 2012.

כמחצית מכמות הנייר לענף המו"לות נרכשת מנייר חדרה באמצעות התאחדות המו"לים. לפי נתונים שמסרו המו"לים, ההוצאות על נייר הן כ-20% מעלויות הייצור של ספר במהדורה ראשונה וכ-35% מהעלויות במהדורות חוזרות.

לדברי אמנון בן שמואל, מנכ"ל התאחדות המו"לים, בעקבות התייקרות הנייר צפויים מחירי הספרים לעלות. "עד שבוע הספר לא יהיו עליות מחיר, אבל בעתיד לא תהיה ברירה. מובן שכל מו"ל מחליט על דבר כזה בנפרד".

עם זאת, בקרב המו"לים יש מי שמפנה אצבע מאשימה דווקא כלפי ההתאחדות. "איפה התאחדות המו"לים ולמה הם לא נלחמים בנייר חדרה, או לחלופין מייבאים נייר מחו"ל?" אומר אחד המו"לים. "אני שוקל לפרוש מההתאחדות ולקנות נייר מסוחרים פרטיים. אמנם המחירים דומים, אבל כך לפחות אחסוך את אלפי השקלים שאני משלם להתאחדות מדי שנה. בינתיים מי שיסבול הם הצרכנים, כי לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים".

בן שמואל טוען כי ההתאחדות תתקשה לייבא נייר מחו"ל. לדבריו, "כדי לייבא נייר צריך להחזיק מחסנים, וזאת אופרציה מאוד רצינית ומסובכת לניהול. כמו כן, יבוא לא בהכרח יוזיל את המחיר כי צריך להתחייב לכמויות מאוד גדולות כדי לקבל הנחה, ולא נוכל לעשות זאת בלי התחייבויות של המו"לים עצמם".

מדו"חות נייר חדרה עולה כי החברה רשמה הפסד של 1.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012, לעומת רווח של 41 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד נובע בין השאר מעלייה של 23 מיליון שקל בהוצאות האנרגיה ברבעון הראשון של 2012 עקב הירידה החדה באספקת הגז הטבעי לנייר חדרה עם הפסקת הזרמת הגז ממצרים והידלדלות הגז הטבעי במאגר ים תטיס. מקורב לנייר חדרה אמר ל-Themarker כי הייקור הנוסף במחירי הנייר להתאחדות המו"לים נובע מעלייה של 260% במחירי האנרגיה ומהתייקרות משמעותיות של חומרי גלם בעולם.

מקבוצת נייר חדרה לא התקבלה תגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • נייר חדרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully