וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס: "מדיניות האוצר מונעת התחלות בנייה"

נמרוד בוסו

31.5.2012 / 12:56

השנתי של התאחדות בוני הארץ באילת אמר שר השיכון אריאל אטיאס כי למרות הקלות שביצע משרדו על היזמים ברכישת הקרקע, האוצר נוקט במדיניות מגבילת מימון ומעכב התחלות בנייה

"היו לנו כבר מספר מקרים שבהם יזמים זכו במכרז לא היה להם כסף לשלם, והחזירו לנו את הקרקע", כך אמר שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, הבוקר (ה') בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ באילת. לדבריו, הירידה במספר התחלות הבנייה בחודשים האחרונים, היא תוצאה ישירה של מדיניות הגבלת המימון של משרד האוצר, שאינן מאפשרות ליזמים לרכוש קרקע על אף שמחירה ירד בשל הגדלת ההיצע.

אטיאס הסביר כי "דחינו את התשלום על הקרקע מ-60 יום מהזכייה עד ל-180 יום. זה הרבה מאד זמן עבור היזם להתארגן וללכת לעשות שופינג בבנקים. יש לבצע הפרדה בין תשתיות למגורים, בנק ישראל לוקח את כל הנושא ביחד והכל נמצא תחת אותה מגבלה ענפית, בלי שהמשימה הלאומית של הגדלת היצע הדיור מעניינת את בנק ישראל".

לדבריו, בחודשים האחרונים שוחחו הוא ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר מספר פעמים בנושא, לעתים בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו - אך השיחות לא תורגמו למעשים.

על הצעדים שננקטו להוצאת המשקיעים מהשוק אמר אטיאס כי "בשנת 2010 היקף המשקיעים מבין כלל רוכשי הדירות היה 33 אחוז. במציאות של מחסור זה מצב לא נורמלי. אבל עדיין, להגדיל את היצע הקרקעות זה שם המשחק - כל שאר הצעדים זה צעדים משלימים. יש לנו סחורה על המדף, נוציא אותה החוצה בחודשיים הקרובים. אני משוכנע שלמרות שיש קשיים, בסוף כאשר הסחורה הטובה לוקחים".

"מנסים לחסל את הדיור הציבורי במוות איטי"

אטיאס התייחס לנושא המשבר בדיור הציבורי ואמר כי "ב-20 השנים האחרונות, משרד האוצר מנסה לחסל את הדיור הציבורי בתהליך מוות איטי. מוכרים דירות בלי לקנות דירות חדשות. אני הודעתי בשנה שעברה שאין יותר מכירה של דירות. אבל אחרי שכולם תמכו במחאה - שכחו את החלשים בצד הדרך, וזה כולל את ועדת טרכטנברג. מה שאנחנו מציעים לא עולה כסף למדינה. אם 5 אחוז מכל הדירות החדשות שייבנו ייועדו לדיור ציבורי, יהיו לנו 1,000 דירות חדשות בשנה לדיור הציבורי. זה צדק חברתי ממדרגה ראשונה, ואנחנו נילחם על כך ונגיש הצעת חוק נגד עמדת הקואליציה".

לדברי אטיאס קדמו דברי נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, שאמר כי ממשלת ישראל כשלה בטיפול במשבר הדיור. הוא שיבח את שר השיכון על הדינמיות בשיווק קרקעות אבל אמר לשר כי גם אם ישווק היום קרקע ל-100 אלף יחידות דיור, הדירות לא יבנו בגלל מחנק האשראי והמחסור בעובדים.

לדברי בובליל, בממשלה יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל והתוצאה היא שלמרות השיווקים - בחודשים האחרונים אנו רואים ירידה בהתחלות הבנייה, וחשוב מכך יש ירידה בגמר הבנייה שמושפע מהמחסור בעובדים וגורם להארכת משך הבנייה.

הוא ציין כי "על אף שפישר מוערך מאוד בארץ ובעולם ונחשב למי שהציל את כלכלת ישראל ב-2008, היום המעשים שהוא עושה גורמים נזקים לזוגות הצעירים. המגבלות על המשכנתא והפנייתם של הזוגות הצעירים לנטילת משכנתאות בריבית קבועה גרמה להם לשלם ריבית גבוהה בהרבה בהשוואה להלוואת בריבית פריים. פישר דואג רק לרווחיות הבנקים ולא לזוגות הצעירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully