וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפולת באירופה: פרנקפורט יורדת 4%; פאריס ב-3%

נדן פלדמן

1.6.2012 / 16:31

זאת בעקבות ירידה בייצור בגוש היורו. האבטלה בגוש נשמרה על 11% באפריל. היורו ממשיך להיחלש מול הדולר והנפט נופל בכ-2%. תשואות האג"ח בצרפת ברמה הנמוכה מתחילת משבר החוב

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות חדות לאחר שפורסם היום כי מדד הייצור בגוש היורו רשם ירידה זה החודש החמישי ברציפות וכי למצבת המובטלים ב-17 המדינות החברות נוספו עוד 110,000 מובטלים.

לונדון יורדת ב-1.4%, פרנקפורט נופלת ב-3.7%, פאריס נחלשת ב-12. מדריד יורדת ב-1%. לאור תקוות כי חילוץ בנקיה ייצור מומנטום לגיוס הון שיימנע חבילת חילוץ נוספת מהגופים הבינלאומיים. סטוקס 600 הכלל אירופי יורד ב-2.2%. היורו ממשיך להיחלש מול הדולר ב-0.5% לשער של 1.2319 דולר ליורו, הנמוך מאז יולי 2010.

גם מחירי הנפט ממשיכים לרדת: החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק וברנט יורדים ב-1.8% למחיר 85.0 דולר ו-100.0 דולר לחבית בהתאמה. החוזים על הזהב יורדים ב-0.6% למחיר 1,553.4 דולר לאונקייה.

בשוק האג"ח הממשלתיות נשמרת יציבות יחסית. תשואות האג"ח ל-10 שנים של ספרד נסחרות ללא שינוי בריבית של 6.564%. התשואות המקבילות של איטליה יורדות ב-0.04% ל-5.846%.התשואות של גרמניה יורדות גם הן ב-0.04% ל 1.159% ואילו צרפת רושמת את התשואה הנמוכה ביותר מאז תחילת משבר החוב האירופי עם 2.219%. גם ביוון יורד הסיכון על התשואות והן נסחרות בירידות של 0.13% ל-30.69%.

שלא במפתיע, ספרד עם ירידה חדה בפעילות הייצור

הנתונים הכלכליים באירופה ממשיכים לבשר רעות לגוש היורו, כאשר היום פורסם כי גם בחודש מאי נרשמה ירידה בפעילות הייצור בגוש היורו, לפי נתונים שפירסמה היום סוכנות מרקיט אקונומיקס. בנוסף, שיעור האבטלה ב-17 המדינות החברות נשמר על 11% בממוצע באפריל, בעוד מספר המובטלים הכולל עלה בעוד 110,000 איש לשיא של 17.405 מיליון מובטלים, לפי נתונים שפירסם היום האיחוד האירופי.

על פי הנתונים, מדד פעילות הייצור (PMI) במאי ירד זה החודש החמישי ברציפות לרמה של 45.1 נקודות, לעומת 45.9 נקודות באפריל. הייצור בצרפת ירד ל-44.7 נקודות, לעומת 46.9 באפריל. גרמניה רשמה את הירידה החדה מאז יוני 2009 ל-45.2 נקודות במאי לעומת נקודה יותר בחודש שקדם לו.

שלא במפתיע, ספרד רשמה את אחת הירידות החדות בקרב מדינות אירופה. מדד הייצור במדינה ירד במאי ל-42.0 נקודות, לעומת 43.5 באפריל. כעת מצוי המדד בנקודה נמוכה יותר מזה של יוון, שיכולה להתנחם בזינוק מפתיע במדד ל-43.1 נקודות במאי, בהשוואה ל-40.7 נקודות באפריל. "למרות העלייה לנקודה הגבוהה מזה 8 חודשים, הייצור ביוון עדיין מצוי במשבר עמוק בכל הקשור לתפוקה, הזמנות חדשות, ביצועי המניות ומצב התעסוקה", אמר פול סמית, כלכלן במרקיט.

מלך ספרד חואן קרלוס, דצמבר 2011. AP Photo/Daniel Ochoa de Olza, AP
ידע ימים טובים יותר. מלך ספרד, חואן קרלוס/AP, AP Photo/Daniel Ochoa de Olza

איטליה הצליחה גם היא לרשום עלייה נאה בפעילות הייצור, כאשר במאי עלה המדד בנקודה ל-44.8 נקודות לעומת אפריל. אירלנד, שתכריע היום אם לאשר או לדחות את האמנה האירופית, יכולה לשאוב עידוד מהנתונים. בחודש שחלף עלתה פעילות הייצור ל-51.2 נקודות, לעומת 50.1 נקודות באפריל, כששני הנתונים, הגבוהים מרף ה-50 נקודות, מעידים על משק במגמת התרחבות.

נגיד הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, מתח אמש ביקורת על קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כשאמר בפרלמנט האירופי בבריסל כי אין זה מתפקידו לכסות על הכשלונות של קובעי המדיניות באירופה. כשנשאל אם הבנק המרכזי האירופי יכול להגביר את מעורבותו כדי להרגיע את השווקים ואת הזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות, אמר דראגי כי "אין זה מתפקידנו למלא את הוואקום שנוצר כתוצאה מהעדר הפעולה בהיבט הפיסקלי, המבני והממשלתי" על ידי מקבלי ההחלטות.

דבריו של דראגי נאמרו יממה לאחר שהציע תכנית למימון מחדש של בנקים באירופה ולוח זמנים להנפקת יורו בונדס (אג"ח אירופי אחיד), אולם ההצעות נדחו על ידי גרמניה. מרקל מצידה הגדירה אתמול טווח של "5 עד 10 שנים" לתיקון הליקויים בגוש היורו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"הרפורמות מובילות לכיוון לא נכון"

בספרד, ההחרפה בהתבטאויות פוליטיקאים וכלכלנים מלווה את המשבר ההולך ומעמיק. שר האוצר הספרדי לואיס דה גווינדוס אמר אמש כי "עתיד היורו כולו טמון בהתפתחויות בספרד ובאיטליה בשבועות הקרובים". דבריו של גווינדוס נאמרו על רקע נתון שפורסם אתמלו כי בחודש מארס בלבד הועברו 66 מיליון יורו מהבנקים בספרד אל מחוץ למדינה. "אני לא יודע אם אנחנו על סף תהום, אבל אנחנו במצב מאוד, מאוד, מאוד קשה".

בתוך כך פירסמו היום שלושה כלכלנים מובילים במדינה גילוי דעת ובו קראו להחלפת הממשלה הנוכחית. "הרפורמות מובילות לכיוון לא נכון, המדינה עלולה לחזור שני דורות אחורה", כתבו בטור דעה בעיתון הספרדי אל-פאיס.

מניית ענקית האנרגיה BP קפצה ב-4% בפתיחת המסחר בלונדון לאחר שהודיעה כי רכשה 50% ביצרנית הנפט השלישית בגודלה ברוסיה, TNK.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully