וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באוצר: "טבע משלמת 0% מס חברות"

אורה קורן

3.6.2012 / 8:37

בו"חותיה הכספיים ציינה טבע כי שילמה בשנים 2009-2011 מס חברות בשיעור של 4%-8% אך בכיר באוצר טוען כי זהו מצג שווא ולמעשה לא שילמה החברה מס כלל

"מי שאומר שטבע משלמת 4%-8% מס יוצר מצג שווא. החברה משלמת 0% מס חברות" - כך אמר בסוף השבוע בכיר במשרד האוצר. לדבריו, טבע הכפילה בשנים האחרונות את רווחיה בישראל לכ-9 מיליארד שקל, ושילמה רק אלפי שקלים בודדים כמס בגין אופציות.

טבע ציינה בדו"חות הכספיים כי בשנים 2009-2011 שילמה 4%-8% מס, אף ששיעור מס החברות בישראל הוא 25%. מטבע נמסר בתגובה כי החברה תורמת למשק הכנסות ממס בהיקף של כ-4 מיליארד שקל בשנה, וכי הטבות המס שקיבלה נובעות מחוק עידוד השקעות הון.

טבע קיבלה לפני כחמש שנים מעמד של משקיע אסטרטגי, שמזכה אותה באפס מס חברות. עוד נמסר מהחברה כי "פעילות טבע בישראל, מלבד המס אותו החברה נדרשת לשלם, מייצרת הכנסות ממסים למדינת ישראל גם באמצעות מס על דיוודנד בהיקף שנתי מוערך של 700 מיליון שקל, העסקת כ-10,000 עובדים בישראל שמשלמים מס בהיקף של כמיליארד שקל בשנה, בנוסף לספקי החברה המעסיקים כ-40 אלף עובדים ומשלמים מס שנתי של 1-2 מיליארד שקל. בסך הכל, פעילות טבע בישראל מייצרת הכנסות שנתיות ממס של יותר מ-4 מיליארד שקל. רווחי טבע משמשים גם להרחבת מפעלי החברה בהיקף של 1 מיליארד שקל בשנה, ו-2 מיליארד נוספים מופנים מדי שנה לתחום המחקר והפיתוח".

ב-2005 נפתח מסלול הטבות מס חדש במרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, שנקרא משקיע אסטרטגי, שנועד למשוך לארץ חברות גלובליות שישקיעו סכומים גבוהים במיוחד בפריפריה תמורת פטור ממס. החברה הראשונה שעמדה בקריטריונים וקיבלה מעמד של משקיע אסטרטגי היתה טבע, אף שכבר פעלה בישראל. במשרד התמ"ת נימקו את מתן המעמד לחברה בכך שהוא נועד לגרום לה להגדיל פעילות בישראל במקום בחו"ל.

הטבות המס, שמהן נהנו בעיקר חברות היי-טק גדולות, יגרמו לכך שחלקו של מגזר ההיי-טק בגביית המסים הוא כ-5%, בדומה לחלקו של מגזר התעשייה המסורתית - נתון שעומד בסתירה לחלקן של שתי התעשיות בתוצר במשק. המסלול התברר כטעות, מכיוון שהוביל להקטנה משמעותית של הכנסות הממשלה ממס חברות בלי להניב השקעות חדשות של חברות גלובליות במשק. לפני כשנתיים שונה החוק והמסלול בוטל.

במסלול החדש, שנקרא מפעל מועדף מיוחד, חברה שהמחזור שלה הוא יותר מ-20 מיליארד שקל, ובישראל יותר מ-1.5 מיליארד שקל, תקבל הטבת מס נוספת בהשקעתה. מס החברות שתשלם אם תשקיע במרכז הארץ יהיה 8% (לעומת 12% לחברה רגילה), ובפריפריה 5% (לעומת 6% לחברה רגילה).

באחרונה פורסם כי טבע היא בין החברות הכלואות שמשרד האוצר בוחן הקלות מס עבורן, כדי שישחררו כספים כלואים. על פי חוק עידוד השקעות הון הישן קיבלו החברות הטבות מס בתנאי שלא ימשכו דיווידנדים אלא ישקיעו את רווחיהן בישראל. משיכת דיווידנדים ביטלה את הטבות המס וחייבה אותן בתשלום מס רטרואקטיבי. ברשות המסים העריכו כי חברות צברו במשך השנים 100 מיליארד שקל הכלואים באותו סעיף בחוק. לאור המצוקה התקציבית בוחן האוצר מתן הקלות בתשלום מס תמורת הוצאת הכספים מהארץ. בעקבות בדיקה שנערכה בקרב החברות, ההערכה במשרד האוצר היא כי רק שתי חברות לכל היותר מעוניינות בהסדר המקל, וכתוצאה מכך ניתן יהיה לגבות 5 מיליארד שקל שייכנסו לתקציב 2013.

טבע: לא ביקשנו הקלות במשיכת רווחים כלואים

בעניין הכספים הכלואים נמסר מטבע כי החברה לא ביקשה מרשות המסים כל הסדר או הקלות למשיכת כספים כלואים. "טבע לא באה בכל דרישה למדינה באשר לחלוקת רווחים כדיוודנד כפי שצוין ביחס לחלק מהחברות אשר אוזכרו בתקשורת בהקשר זה. מכאן שאין זה נכון לקשור את טבע למקרים אלו", מסרה טבע.

הביצועים של טבע. TheMarker
הביצועים של טבע/TheMarker

עוד ציינה טבע כי "במשך השנים נצברו בחברה רווחים לפני מס בהיקף של מיליארדי שקלים, אשר מסווגים בהיבט המס תחת החוק לעידוד השקעות הון. רווחים אלה אינם 'כלואים' כלל ועיקר ומרביתם כבר הושקעו, בין היתר בפיתוח, בנייה והרחבה של תשתית הפעילות של טבע בישראל".

מקורב לטבע אמר כי ללא חוק עידוד השקעות הון טבע לא היתה משקיעה בהיקפים כה גדולים בפריפריה, ותרומתה למשק במיסוי, תעסוקה ויצוא היתה נמוכה יותר. בנוסף, החברה מביאה רווחים מחו"ל לישראל ואחראית לכ-3% ממס ההכנסה שנגבה בארץ.

"מה יותר חשוב, כמה מס חברות משלמת החברה או תרומתה לכלל המשק?", שאל המקורב לחברה. "מה עדיף, שיקום עוד מפעל גדול בנגב, או שהחברה תשלם מס חברות? טבע הקימה מפעל אסטרטגי בנגב הודות להטבות במסגרת חוק עידוד השקעות הון", הוסיף. לדבריו, יש לזכור כי מס החברות שגובה הממשלה מהווה רק 10% מכלל גביית המס שלה.

מטבע נמסר עוד כי שיעורי המס המוזכרים בדו"חות הם הפרשה חשבונאית למס בישראל ולא תשלומי מס בפועל. תשלומי המס מתבצעים לרוב שנתיים לאחר מכן, לאחר שהחברה מגישה דו"ח סופי ורשות המסים מביעה את עמדתה. עד אז משלמות החברות מקדמות למס הכנסה.

"החברה הפרישה 8% לצורכי מס בשנים 2009-2010 ו-4% ב-2011. זו הפרשה שאנחנו חושבים שמשקפת את חבות המס שלנו", נמסר מטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully