וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית גז נוספת? השדה באפרודיטה גולש לישראל

ליאור זנו

3.6.2012 / 11:33

שליש מתגלית הגז הטבעית אפרודיטה שבקפריסין נמצא בשטח רישיון חיפושי הגז ישי של פלאג'יק. ההערכה היא להימצאות של 3.6 טריליון רגל מעוקבת בהסתברות של 68%-78% במקום

השותפות בחמשת רישיונות חיפושי הגז הימיים פלאג'יק פירסמו הבוקר את תוצאות הסקרים הסייסמים שנערכו במקום, לפיהן בשטחן נמצא המשכה של תגלית הגז הטבעית אפרודיטה שבקפריסין, בהיקף של כשליש מגודלה.

מאגר הגז הטבעי אפרודיטה שמצאו נובל אנרג'י ודלק הישראלית בקפריסין גולש לשטחו של רישיון ישי של פלאג'יק, וההערכה הטובה ביותר היא להימצאות של 3.6 TCF (טריליון רגל מעוקבת) במקום בהסתברות של 68%-78%. בתחילת 2012 נמצאה התגלית בקפריסין, והכמות בה מוערכת על ידי נובל ב-כ-7 TCF, רק עבור הגז הנמצא מתחת לשטחים הקפריסאים.

שר התשתיות מתייחס לגילויי הגז האחרונים. רויטרס
מהדו"ח שחיברה חברת Ryder Scott עולה בנוסף כי מתחת לשכבות הגז קיימת הסתברות של 12% להמצאות של 215 מיליון חביות נפט/רויטרס

מדובר בכמות גז משמעותית, כאשר לשם השוואה בתגלית תמר שאמורה לספק את צרכי ישראל ל-15 שנה נמצאים כ-9 TCF. השותפות בפלאגי'ק מתכננות לבצע קידוח למקום עד לסוף השנה ומקוות כי ישראל וקפריסין יחתמו על הסכם שיכריח את נובל ודלק לפתח את המאגר יחד עימן.

גם מבנה הגז הטבעי בלוויתן גולש ככל הנראה לשטחי פלאג'יק, ובו נמצא גז בהיקף מוערך של 2.5 TCF, אך בהסתברות נמוכה בהרבה של 30%. בתגלית הגז הטבעי לוויתן נמצא גז טבעי בהיקף של 17 TCF.

חמשת רישיונות פלאג'יק נמצאים בים התיכון העמוק, גובלים בשטחי בלוק 12 בקפריסין ממערב. הם מוחזקים על ידי הזדמנות ישראלית של הלמן ואלדובי (10%), בני שטיינמץ (42.5%), טדי שגיא (42.5%) והמפעיל AGR (10%).

בתגלית אפרודיטה ברשיון בלוק 12 מחזיקות נובל אנרג'י (70%), דלק קידוחים (15%) ואבנר (15%). בסוף 2011 הסתיים קידוח האקספלורציה במקום, ונובל דיווחה כי במקום ממוצע כלכלי (gross mean) של 7 TCF (טריליון רגל מעוקבת) גז טבעי, כאשר טווח ההערכות נע בין 5 TCF, בהסתברות של 75%, ל-8 TCF בהסתברות של 25%.

ממסקנות הביניים של ועדת צמח הבוחנת יצוא גז מהמדינה, נכתב כי מאגרים משותפים עם מדינות אחרות לא יצטרכו לשמור על רזרבות ויוכלו לייצא את כל הגז שיימצא בהן. ירון זר מכלל פיננסים העריך הבוקר (א') כי "דו"ח צמח הסופי יהיה דומה לדו"ח הביניים כך שגלישה של הגז מקפריסין לשטחי פלאג'יק' יהיה פטור מהגבלות ייצוא. כמו כן קיים סיכוי סביר שהשותפים בפלאגי'ק יקבלו אחזקה בהלוק 12 לפי השיעור בו הן מחזיקות מאחר הדיון הוא בין ישראל לקפריסין על חלוקת המשאבים ומתנהל כבר תקופה. כמו כן, אם נובל תכניס שותף בינלאומי גדול לבלוק 12 גם פלאג'יק יהנו מכך. בשורה התחתונה, דו"ח טוב בעיקר על רקע הגלישה מבלוק 12".

מהדו"ח שחיברה חברת Ryder Scott עולה בנוסף כי מתחת לשכבות הגז קיימת הסתברות של 12% להמצאות של 215 מיליון חביות נפט ברישיונות ישי ועדיתיה, אליהן גולש מבנה אפרודיטה.

אייל שוקר, מנכ"ל הזדמנות ישראלית אומר כי השותפות "תקדם ככל האפשר את פיתוח הרישיונות וכבר במהלך הרבעון הרביעי של השנה יחל קידוח ברישיון ישי. לשם כך אנו נמצאים בעיצומן של ההכנות לקראת הקידוח הראשון. מבחינה לוגיסטית, נשכרו שטחי אחסון ותפעול בנמל, החלה הזמנת ציוד קידוח ארצה הכולל בין היתר ראשי קידוח וקייסינג, נסגרו מרבית ההסכמים עם ספקי שירותים וציוד מהארץ והעולם שילוו אותנו בקידוח. המפעיל AGR כבר העביר צוות מקצועי לישראל שינהל את האופרציה ואנו מצפים שאסדת "הומר פרינגטון" תסיים את משימותיה ברישיונות "מירה" ושרה" בהצלחה ותגיע לרישיון ישי בהקדם".

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully