וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסוי הדלק עשוי להוזיל מחירו ב-50 אגורות

איתי טרילניק

4.6.2012 / 9:00

מפעל דור כימיקלים ייצר תערובת דלק חדשה המכילה 15% מתנול בה יתודלקו 11 כלי רכב במשך חצי שנה לצורך בחינתה. התערובת זולה יותר מבנזין רגיל ונקייה יותר

בימים אלה מתחיל בחיפה ניסוי בתערובת דלק חדשה, העשויה בעתיד להוזיל את הבנזין ב-50 אגורות לליטר לפחות. תערובת הדלק, המכילה מתנול בשיעור 15% ובנזין רגיל בשיעור 85%, תיוצר במפעל דור כימיקלים שבחיפה ותשמש 11 כלי רכב שבניסוי, שיתדלקו בתחנת הדלק Ten הסמוכה למפעל.

הניסוי יימשך כחצי שנה, ובמהלכו ייבחנו בין היתר תהליך ייצור התערובת, המוכרת בשם M15, השפעת השימוש בה על מנועי המכוניות ועל מערכות התדלוק, והצורך בהתאמות לשימוש בתערובת.

את המתנול אפשר להפיק מגז טבעי ממאגרי הגז של ישראל, תוך הקטנת התלות בנפט מיובא. לשימוש במתנול יתרונות במחיר, וכן בהיבט הסביבתי: בעירת המתנול נקייה יותר, ולפיכך עשוי השימוש בו להפחית את זיהום האוויר במרכזי הערים.

בניסוי ישתתפו 11 מכוניות פרטיות, ובהן מכוניות של עובדי דור כימיקלים, מכונית שנרכשה במיוחד לניסוי, וכן מכוניתה של מנהלת תחנת הדלק שבה תותקן המשאבה הייעודית לתערובת. אם יצליח הניסוי הראשוני, השימוש בתערובת צפוי להתרחב.

"המוטיבציה היא לבחון פתרונות שיוזילו את המחיר הסופי ללקוח, ויפחיתו את פליטות המזהמים לאוויר", אמר דני בן-נר, מנכ"ל חברת הדלק Ten.

צריכת המתנול בישראל כיום היא 70-80 אלף טונה בשנה, והחומר משמש בעיקר להכנת תוספי דלק, וכן להפקת אמוניה ופורמלדהיד. בעבר יוצר מתנול בישראל מנפטא (תוצר ביניים בזיקוק נפט על ידי דור כימיקלים, אך בשנות ה-90 נסגר מפעל הייצור מחוסר כדאיות כלכלית.

כיום, לאחר מציאת הגז הטבעי במים הכלכליים של ישראל, מבקשת החברה להקים בנגב מפעל לייצור מתנול מגז טבעי, בהשקעה של כ-400 מיליון דולר. החברה פנתה לפני כחצי שנה למשרד התמ"ת, וביקשה מענק סיוע להקמת מפעל, המתוכנן לייצר 500 אלף טונה מתנול בשנה באמצעות כחצי מיליארד מ"ק גז. על פי הערכות, שימוש גורף בתערובת M15 יצרוך כ-300-400 אלף טונה מתנול בשנה. עם זאת, טענו בחברה כי מחיר הגז שקבעו השותפות במאגר תמר גבוה מדי, וכן כי בינתיים אין הן מוכנות לשאת ולתת עם לקוחות פוטנציאלים מהתעשייה הכימית.

  • עוד באותו נושא:
  • דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully