וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים: "לגבות מס מקסימלי מחברות הענק"

צבי זרחיה

4.6.2012 / 14:12

חברי ועדת הכספים ערכו דיון בסוגיית המסים שיש לגבות מחברות הענק המחזיקות "רווחים כלואים". גלאון: "זהו הון-שלטון במירעו וכניעה של האוצר לסחטנות"

ועדת הכספים דורשת גביית מס מקסימלית מחברות ענק במשק. בדיון שקיימה הבוקר (ב') הוועדה בנושא אמר יו"ר הועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי כשברקע גירעון תקציבי וגזירות כלכליות על הציבור, יש לגבות מקסימום מס מהחברות הכלואות".

גפני הוסיף כי "המדובר בסכומים גדולים מאוד שיכולים לפתור את כל הבעיות התקציביות ואם הם היו משולמים, כל הגזירות הכלכליות היו הופכות למיותרות. אנחנו הולכים לתקופה קשה וכאן מדובר בסכומים אסטרונומיים ולכן על האוצר ללכת לפתרון של הוראת שעה ביחס לחוק לעידוד השקעות הון ולגבות את המס הגבוה ביותר שניתן מהחברות. אף אחד לא בהן לא ייפגע. בין האלטרנטיבה של פגיעה בחינוך, בבריאות, ברווחה או גזירות על הציבור לבין המס על החברות, עדיף שייגבו מקסימום מס מחברות הענק".

ח"כ זהבה גלאון שיזמה הדיון על מיסוי ה"רווחים הכלואים" של חברות הענק בישראל, שנאמדים ב-100 מיליארד שקל אמרה כי "שר האוצר שטייניץ מבקש לתת פרס שערורייתי בגובה מיליארדים לחברות הענק הפועלות בישראל, ללא שום הצדקה. זהו הון-שלטון במירעו וכניעה של האוצר לסחטנות. את מחיר הפטור הלא-צודק ממס ישלמו כל אזרחי המדינה".

"חברות כמו אינטל וטבע קיבלו לאורך שנים מיליארדים בפטורים ממס באמצעות חוק עידוד השקעות הון, כשהתנאי היה שהכסף יושקע בישראל. לכן על פי חוק חברה שרוצה להשקיע בחו"ל חייבת בתשלום מס מלא, ומדובר במיליארדים רבים שחייבים במס. כעת שר האוצר עושה נסיון לסתום את החורים בתקציב הקרוב באמצעות "מבצע" שבו החברות יזכו לשלם מס מופחת כדי שיוציאו את הכסף מישראל במהרה. זוהי הנחה שערורייתית בגובה מיליארדים שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה. ביד אחת האוצר מבקש להעלות את המע"מ ולגבות מיליארדים מהשכבות החלשות, וביד השניה הוא נותן הנחות של 15 מיליארד שקלים לחברות זרות".

מנהלת מחלקה בכירה שוק ההון ברשות המסים, ליאת גרבר, אמרה כי "שר האוצר טרם קיבל החלטה בעניין. אנחנו עדיין בשלב של איסוף נתונים ולימוד הנושא. כשהחברות רוצות לנצל את הרווחים העודפים עליהם לשלם את היקף מס החברות שקיבלו פטור וכן מס על דיבידנד. ביחד זה מגיע לכ- 36%. הסכומים גדולים מאוד אבל עדיין אין מספרים מדויקים. ואילו היועץ המקצועי למנהל רשות המסים, יעקב קרטה אמר כי "מדובר בעודפים חשבוניים. לא מדובר בתזרים מזומנים".

מנהל הכספים הראשי של טבע, איל דשא, אמר כי "שיעור המס האפקטיבי שמשלמת טבע עומד על 4%. אין לנו כל רצון להימנע מתשלומי מס. טבע פועלת לישראל ותמשיך כך. טבע מעסיקה כ-10,000 עובדים ובמעגל השני עוד כ-40 אלף עובדים כולל ספקים, חברות קטנות ובינוניות. ב-2011 טבע שילמה מסים בהיקף 834 מיליון שקל. אנחנו מעריכים שטבע מייצרת למדינה עוד 2 מיליארד שקל בשנה עקב הפעילות של המעגל השני. החוק לעידוד השקעות הון תרם לחיזוק החברה ובא לידי ביטוי בהגברת התעסוקה, כולל בפריפריה, אך החוק יצר את בעיית הכספים הכלואים".

ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) הביע תרעומת על הימנעות אנשי רשות המסים מלציין את הסכומים בהם מדובר. "במדינות מתוקנות, כגון בארה"ב, פקידים מחויבים להציג את כל הנתונים שהם נדרשים בפני נבחרי הציבור; כך הדבר למשל בוועדת ההקצבות של הסנאט". מדוע חברות משקיעות או לא במדינת ישראל. הבעיה איננה המיסוי, אלא שאין עם מי לעבוד. המדען הראשי אומר דבר אחד, שר התמ"ת דבר אחד ושר האוצר אומר דבר אחר. נדרש שינוי בשיטת הניהול".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) טענה ש"על האוצר להציג לוועדה מדיניות בתחום המסים; כיצד מתכוונים למסות חברות וכו'. תמיד יש את הפראיירים הקבועים; נוטלי המשכנתאות המשלמים ריביות גבוהות. יש עסק קטן שמרוויח עשרות ומאות אלפי שקלים ומשלם את מלוא המס ויש את מי שמרוויח 30 מיליון שקל ומקבל פטורים. השאלה היא מה המדיניות. כפי הנראה מי שיסבול נכון לעכשיו, אלו בעלי העסקים הקטנים ומעמד הביניים". "לא יתכן שאני כחברת כנסת, חברת ועדת הכספים, אינני יודעת מה מדיניות המסים הכוללת של ישראל".

ח"כ דב חנין (חד"ש) טען כי "דווקא יש מדיניות, שהיא קלוקלת ובעייתית המבוססת על אידיאולוגיה מוטעית. אם רק נתמרץ את החברות הן יניעו את כל המשק וכולם ייהנו. צריכים להבין שלא ניתן יותר להעניק מתנות לטייקונים. יש לומר למשרד האוצר, שבמקום גזירות על הציבור הרחב ופגיעה בעניים ובמעמד הביניים, קחו מאלה שיש להם הרבה יותר מדי".

ח"כ שכיב שנאן (עצמאות) מחה על הימנות פקידי רשות המסים מלנקוב במספרים מפורשים על היקף החבות במס של אותן חברות. "אם לנו, חברי הכנסת, לא מוסרים נתונים אז למי כן?" תהה.

ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) דרש לקיים דיון נוסף בעניין בטרם קבלת החלטה בעניין על ידי משרד האוצר "ואז יציגו בפנינו את כל הנתונים".

נשיא לשכת ארגוני העצמאים, יהודה טלמון אמר כי "מה כולא את חברות הענק האלה: הרצון שלא שלם מס. לגיטימי לחלק דיבידנדים לבעלי המניות ולגיטימי להוציא רווחים לחו"ל אך לגיטימי גם לשלם מס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully