וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה בשיעור ההלוואות הפרטיות לחברות

ערן אזרן

6.6.2012 / 15:27

בחודשים האחרונים שוק האג"חים נסחר בתשואות גבוהות ויותר חברות פונות ישירות לגופים המוסדיים בבקשה להלוואות בריבית נמוכה יותר

במהלך החודשים האחרונים קרוב ל-40% מהיקף האג"חים בבורסה נסחרים מעל לתשואה של 8%. התשואה הגבוהה אינו עניין של מה בכך, שכן כאשר התשואה בשוק עולה מעל 8%, מלאכת גיוס החוב של החברות בשוק ההון הופכת לבלתי אפשרית. הסיבה לכך היא עלויות המימון: החברות נדרשות להעניק ריביות גבוהות מאוד עבור האיגרות החדשות המונפקות על מנת שהן יהיו תואמות לתשואה שהשוק מתמחר אותן.

מצב בלתי אפשרי זה, שהוא במידה רבה תוצאה של קשיים תזרימים אליהן נקלעו לא מעט חברות בשנה האחרונה, דוחף אותן לאתר מקורות מימון אלטרנטיביים לשוק הפתוח. אחת הדרכים היא פנייה ישירה אל הגופים המנהלים את חסכונות הציבור (גופים מוסדיים), בבקשה להלוואה תמורת ריבית נמוכה יותר מאשר מתומחר בשוק. זאת, כאלטרנטיבה להנפקה ציבורית של איגרות חוב סחירות.

על פי נתוני חברת הדירוג מעלות בניהולה של רונית הראל, שהגיעו לידי TheMarker, היקף ההלוואות הפרטיות של גופים מוסדיים לחברות בשוק ההון רשם זינוק מתחילת השנה: בעוד שבשנת 2010 יחס ההלוואות הפרטיות מכלל האשראי החוץ בנקאי עמד על 12% ובשנת 2011 על 22%, בין החודשים ינואר-אפריל עמד היקף ההלוואות על 30%. הנתונים אינם כוללים הנפקות של הסקטור הפיננסי והנפקת האג"ח של חברת חשמל בערבות מדינה, אלא מתרכזים בחברות הפועלות בשוק.

נתוני מעלות נקבעים בהתאם לאומדן שמבוסס על היקף ההלוואות למגזר העסקי, כפי שמדווח על ידי המשקיעים המוסדיים, בניכוי היתרה שנרשמה בסוף שנת 2011 (בהתאם לנתוני בנק ישראל ומשרד האוצר). הנתונים מציגים את סך ההלוואות נטו שניתנו במהלך התקופה (כלומר, בניכוי ההחזרים של חברות), כך שמדובר בנתונים חלקיים שיכולים אף להיות גבוהים יותר מהתוצאה הסופית. למרות זאת, האומדן משקף היטב את המגמה הכללית בשוק של גידול ניכר בהיקף ההלוואות הפרטיות.

ההלוואות הפרטיות ניתנות ללא פרסום תשקיף מקדים (דו"ח שמפרט על מצב החברה), ונסגרות מול גוף מוסדי - חברת ביטוח, קרן פנסיה או קופת גמל - מבלי שהציבור לוקח בהן חלק. הקצאת ההלוואה נעשית על פי מודלים פנימיים של הגוף המוסדי, שמשקללים את הערכת הסיכון וקובעים את גובה הריבית ואת תנאיה (בדומה לתהליך שנעשה בבנק). כתוצאה מכך, הציבור כלל אינו נחשף לתנאי ההלוואה, להיקפה ולאיכותה – למרות שכספו מושקע בהלוואות.

כך למשל, לפני כחודשיים הלוותה קרן הפנסיה עמיתים לשטראוס 200 מיליון שקל. ההלוואה היא למשך 7 שנים, הנושאת ריבית שנתית של 3.55%. הלוואה פרטית נוספת מהחודשים האחרונים היא הלוואה בהיקף 400 מיליון שקל, הנושאת ריבית של כ-5.5%, מהראל פיננסים ומקרנות הפנסיה הוותיקות. אלו הן כאמור רק דוגמאות אחידות מהלוואות בהיקף של יותר מ-3 מיליארד שקל שניתנו בחודשים האחרונים.

  • עוד באותו נושא:
  • הלוואות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully