וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר באחד העם נחתם בעליות שערים

ערן אזרן

7.6.2012 / 16:53

אחרי ששבוע המסחר נפתח בירידות, התאוששה הבורסה התל אביבית וסגרה את השבוע בעליות. מדד ת"א 25 עלה השבוע ב-2.25% ומדד ת"א 100 עלה ב-2.14%

לאחר פתיחת שבוע סוערת עם ירידות שערים חדות, בורסת תל אביב מסכמת את שבוע המסחר בהתאוששות נאה ובעליות שערים חדות של כ-2%. עיקר העליות נרשמו במהלך שני ימי המסחר האחרונים, כשהיום המדדים המובילים הוסיפו כ-1.7% על רקע ההחלטה המפתיעה של הבנק המרכזי בסין להוריד את הריבית במדינה - בפעם הראשונה מאז 2008.

העליות החדות שנרשמו ביום רביעי בוול סטריט בעקבות הציפייה להרחבה כמותית נוספת על ידי הבנק המרכזי, והחוזים העתידיים להערב שהורו על עליות שערים של 0.7% בפתיחה - תמכו אף הם במדדים.

מדד ת"א 25 עלה ב-1.8% ומדד ת"א 100 הוסיף ערך דומה. מדד מניות ה בנקים התחזק ב-1.3% ואילו מדד מניות הנדל"ן עלה ב-1.3%. בלטו במסחר מניות קרדן אן.וי שעלתה ב-15%, ומלאנוקס שהוסיפה 5.5% במחזור גבוה בעבקות תוכנית הצעת הרכש למניות עליה דיווחו בעבר בעלי המניות. מחזור המסחר הכולל הסתכם ב-930 מיליון שקל - מתחת לממוצע היומי.

בסיכום שבועי עלה מדד ת"א 25 ב-2.25% ות"א 100 הוסיף 2.14%. מדד מניות הבנקים התחזק ב-5.6%, ומדד הגז והנפט עלה ב-1.4%. מדד מניות התקשורת הוסיף 2%, אך סיכם ירידה של 55% מ-12 החודשים האחרונים.

בשוק הסולידי, מדדי התל בונד - תל בונד 20,40,60 ותל בונד שקלי - הוסיפו עד 0.4%. למרות העליות הכלליות, צנחו איגרות החוב של סאני ו סקיילקס - חברות האחזקה באמצעותן שולט אילן בן דב בחברת התקשורת פרטנר. האג"ח איבדו 7%-17% לאחר עליות חדות של עשרות אחוזים שנרשמו במהלך השבוע.

הירידות החדות באג"ח סאני וסקיילקס נבעו מהפרסומים הבוקר כי מכירת פרטנר לידי האצ'יסון הסינית עלולה להיתקל בקשיים, לאור מכתב ששלח המפקח על שוק ההון והביטוח, עודד שריג, לגופים המוסדיים. במכתב דרש המפקח הבהרות לגבי עמדתם של הגופים המוסדיים - המחזיקים באיגרות החוב של סאני וסקיילקס - על רקע ה"תספורת" שנקבעה כחלק ממהסכם, והפגיעה בכספי החוסכים.

למרות העליות, איגרות החוב של סאני וסקיילקס עדיין נסחרות כעת ב"תשואה זבל" של 75%-71% (סאני) ו-22%-85% (סקיילקס). מדובר בתשואות גבוהות המעידות כי המשקיעים חוששים שהחוב לא ייפרע. במקביל, מניית סאני ירדה ב-13% ומניית סקיילקס ב-2%.

בגזרת איגרות החוב הממשלתיות, נרשמו היום ירידות שערים. אג"ח מסוג שחר (אג"ח ממשלתית שאינה צמודה למדד המחירים לצרכן) ל-10 שנים ירדה ב-0.1%, ועלתה לתשואה של 4.43%. בתחילת השבוע עמדה התשואה על האג"ח ברמה של 4.3% - שפל מאז ההנפקה של האיגרת. אג"ח מסוג גליל (צמודה למדד) ירדה ב-0.2%, ועלתה לתשואה של 1.92%.

הורדת הריבית בסין מתדלקת העליות

הסיבה המרכזית לעליות היום בבורסה הייתה החלטתו המפתיעה של הבנק המרכזי בסין להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 6.31% (ריבית ההלוואות) ולרמה של 3.25% (ריבית הפיקדונות). הורדת הריבית נועדה לתמוך בכלכלה ולהאיץ את הצמיחה במדינה, לאור ההאטה שנרשמה בתקופה האחרונה. המשקיעים בשווקים בעולם לא צפו את המהלך, והגיבו אליו בהזרמת ביקושים ועליות שערים.

הורדת הריבית מאותתת על חששותיהם של קובעי המדיניות מכך שהריבית עלולה לעכב את הצמיחה. מועצת המדינה הזהירה בחודש שעבר כי הסיכונים העומדים בפני הצמיחה הולכים ומתרבים ושלושה בכירים אמרו לבלומברג כי הבנקים הגדולים במדינה לא יעמדו ביעדי ההלוואות שלהם לראשונה זה שבע שנים, בשל דעיכת הביקוש לאשראי.

על רקע ההחלטה באסיה, העליות בבורסות אירופה התחזקו לאחר שאתמול כבר זינקו בשיעור החד ביותר מאז נובמבר. לונדון פאריס ופרנקפורט מתחזקות ב-1%; מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עולה ב-1% אחרי עלייה של 2.3% אתמול. היורו נחלש ב-0.2% מול הדולר לרמה של 1.255 דולר ליורו.

בדרך להרחבה כמותית נוספת?

מה שתמך עוד במסחר היום היו ציפיות המשקיעים בארץ ובעולם להרחבה כמותית נוספת בארה"ב - מהלך שבו תוזרם נזילות נוספת לשווקים - מה שעשוי לדחוף לעליות בבורסות העולם.

אמש דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי בכירי הבנק הפדרלי בארה"ב שבו והעמידו על הפרק אפשרות להשקת תוכנית ההרחבה - שלישית במספר של הבנק המרכזי. בין הגורמים שתמכו בהחלטה היו נתוני מקרו כלכליים מאכזבים שפורסמו באחרונה בארה"ב, התנודות החריפות שנרשמו באחרונה בשווקים הפיננסים והתגברות החששות מפני החרפה במשבר התקציבי באירופה.

ה"ג'ורנל" ציין כי הסבירות לצעדים נוספים לעידוד הצמיחה נראתה נמוכה ביותר בישיבת הריבית הקודמת של הבנק הפדרלי בחודש אפריל, מכיוון שבאותה עת נראה היה כי חל שיפור בתחזיות הצמיחה והתעסוקה. עם זאת, בפגישת הריבית הקרובה, שתיערך ב-19 וב-20 ביוני, בכירי הבנק המרכזי יצטרכו לשקול האם ההרעה שחלה בתחזית הכלכלית של ארה"ב חריפה דיה כדי להצדיק נקיטת צעדים נוספים לעידוד הצמיחה.

"המשבר בשוק ילך ויעמיק"

איל הורוביץ, יו"ר סניף אירופה וישראל של פירמת רואי החשבון הבינלאומית בייקר טילי (Baker Tilly) - הפירמה השמינית בגודלה בעולם והחמישית בארה"ב – אמר כי ישראל לא תצליח לחמוק מהשפעת המשבר באירופה, וכי השוק המקומי נמצא כבר במשבר שילך ויעמיק בחודשים הבאים.

"אני כבר הרבה זמן אומר שישראל מתחילה להחליק לתוך מיתון. אנחנו רואים זאת בירידה בנכסי אשראי, בהאטה בפעילות הכלכלית ובהשערות להפחתה עתידית של הריבית. בכלל, כל ההתנהגות המוניטארית של בנק ישראל נמצאת כעת במגננה ולא בהתקפה. אין ספק שהכלכלה המקומית מתחילה בירידה - ואין ספק שזה יחמיר בגלל שהכלכלה בעולם אינה תומכת, אלא פועלת בכיוון השני".

הורוביץ הוסיף כי המשבר באירופה מחלחל ופוגע גם במודל העסקי של הרבה חברות ותאגידים גדולים שקורסים כעת במשק. "אנחנו רואים חברות, אחת אחרי השנייה, שלא מצליחות להחזיר חובות, לא רק בגלל שלא התנהלו נכון, אלא גם כי אין להם מקורות אשראי. למשל, הכישלון של אילן בן דב הוא לא רק פונקציה של רגולציה ותחרות, אלא גם של כלכלה בירידה. אנחנו רואים גם מה קורה בקבוצת אי.די.בי, שהמצב שם לא טוב".

עם זאת הורוביץ סבור שנוצרו הזדמנות בשוק בדומה למה שהיה ב-2008, וממליץ: "זה הזמן לעשות מיזוגים ורכישות משמעותיות ואנו בהחלט הולכים לראות זאת בקרוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מניות בולטות במסחר

חברת תעופה ישראלית, אל על , דיווחה הבוקר על נטילת הלוואה בהיקף של 40 מיליון דולר מחברת בואינג האמריקאית. בגין הללוואה, שלתקופה של 8 שנים, תשעבד החברה את אחד המטוסים מסוג 777 אשר נרכש בשנת 2002. כתנאי לקבלת אשראי, על החברה לחתום על הסכם חכירת 2 מטוסי בואינג 787 או לרכוש לפחות אחד המטוסים מסוג זה, וזאת לא יאוחר מתום השנה.

יום לאחר ההודעה הדרמטית על העברת השליטה בחברת פרטנר לידי האצ'יסון הסינית, חברת הדירוג מעלות חתכה אתמול את דירוג האשראי של סקיילקס ב-12 דרגות ל-CC עם תחזית דירוג "שלילית" – כלומר תיתכן בקרוב הורדת דירוג נוספת. כלכלני מעלות מסבירים את הורדת הדירוג בעקבות "ציפייה לרכישות חוזרות מהותיות של אג"ח החברה".

דלק נדל"ן שבליטת יצחק תשובה (54%), ממשיכה במסע המימושים שלה. חברת הבת DGRE (85%), חתמה על מזכר הבנות לא מחייב בינה לבין צד שלישי למכירת מלוא זכויותיה בנכס Kinnaird House בלונדון, בריטניה בתמורה ל-55 מיליון ליש"ט (330 מיליון שקל). חלקה של דלק נדל"ן מסתכם ב-280 מיליון שקל. מתוך התמורה, תפרע ההלוואה בסך 46 מיליון ליש"ט (276 מיליון שקל), המובטחת בנכס זה. השלמת העסקה צפויה בעוד חודש.

החשב הכלכלי לשעבר במשרד האוצר, שוקי אורן , שמונה בחודש פברואר למנכ"ל חברת ההחזקות קרדן אן.וי , הודיע כי בעקבות הירידה החדה והמשמעותית במחיר המניה, בכוונתו לפנות ליו"ר הדירקטוריון "ולדון עמו בתנאים חדשים למימוש האופציות אשר יתאימו יותר למצב ולאתגרים העומדים בפניו". אתמול פירסמה חברת ההחזקות את תוצאות אסיפת בעלי המניות אשר אישרה לאורן חבילת תגמול לפיה יהיה זכאי לתשלום חודשי קבוע בסך של 7,500 יורו בגין שירותי הניהול שיעניק לחברה בהולנד.

אתמול מסרה אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב (47%), כי הגדילה את אחזקותיה בחברה הבת, אפי פיתוח, ב-1.2% בתמורה ל-6 מיליון דולר (כ-23 מיליון שקל). אפי פועלת בתחום פיתוח פרויקטים גדולים במוסקבה ובאזורים שונים ברוסיה וחבר העמים. לאחר המהלך, יסתכם חלקה של החברה אם ב-65% מהון מניותיה של אפי.

בגזרת המניות הדואליות: חודש ימים לאחר שנכנס לתפקידו כמנכ"ל ספקית ציוד התקשורת אלווריון , הודיע אמש חזי לפיד על תכנית התייעלות מקיפה בחברה. כחלק מהתכנית, יפטר לפיד כ-60 מעובדי החברה, המהווים למעלה מ-10% ממצבת העובדים של אלווריון. צעד נוסף שיבצע לפיד, הוא קיצוץ שכר רוחבי לכלל עובדי החברה - שעל פי ההערכות יחסוך מיליוני שקלים בשנה. בתגובה לתכנית ההתייעלות, מגיבה מניית החברה בעלייה של 4% במסחר.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully