וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מתנגד לחוק הסופרים: "הצענו חלופה"

מירב ארלוזורוב

10.6.2012 / 8:28

חוק הסופרים המבקש לספק הגנה לספרים חדשים במשך 18 החודשים הראשונים מאז פרסום צפוי להיות מאושר בוועדת השרים. משרד האוצר מתנגד לחוק והציע קרן סיוע במקום

משרד האוצר, עם רשות ההגבלים העסקיים, מנהל קרב מאסף נגד חוק הספרים - העתיד לעלות היום לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. החוק קובע, בין השאר, כי במהלך 18 חודשים מתאריך ההוצאה לאור של ספר, לא ישתנה מחירו לצרכן. לאור התייצבות של הסופרים הבכירים בישראל - בהם דוד גרוסמן, עמוס עוז, א.ב יהושע וצרויה שלו - לצד החוק, ההערכה היא שוועדת השרים תתקשה לעמוד בלחץ הציבורי ותאשר אותו - אף שהאוצר הציע מודל חלופי להגנה על הסופרים בישראל, שלטענתו לא יעוות את שוק הספרים ולא יביא להתייקרות של הספרים.

על אף הקיצוץ הכבד הצפוי בתקציב 2013, האוצר הציע להקים קרן לתמיכה בסופרים - על חשבון כספי התקציב - במקום החוק. גודל הקרן לא נדון, אך בתחום התרבות פועלות כיום כבר כמה קרנות תמיכה גדולות - כמו קרנות התמיכה בקולנוע הישראלי בסכום של 67 מיליון שקל - בנוסף על תמיכה תקציבית ישירה בתיאטראות ב-73 מיליון שקל בשנה. לפי שני התקדימים האלה, ניתן להניח כי גם קרן לתמיכה בסופרים בישראל היתה מגיעה לסכומים דומים.

חוק הסופרים. TheMarker
חוק הסופרים/TheMarker

משתי הדוגמאות עולה כי כבר כיום, חלק חשוב מהיצירה התרבותית הישראלית נתמך בידי תקציב המדינה - באופן ישיר או דרך קרנות המנוהלות בידי אישי ציבור. באוצר הציעו לבנות מנגנון דומה, המנוהל בידי אישי ציבור, כדי למנוע השפעה פוליטית על קבלת ההחלטות, ושבמסגרתו תינתן תמיכה ישירה בסופרים כדי שלא ייפגעו הכנסותיהם.

הצעת האוצר הוצגה בפני משרד התרבות וגם בפני המו"לים בישראל, אך האחרונים דחו את ההצעה, בטענה לחשש להשפעה פוליטית בתמיכה בסופרים. כאמור, בתחומי התיאטראות והסרטים מתקיימת תמיכה ציבורית כבר שנים רבות, והטענות על השפעה פוליטית פסולה היו מעטות.

באוצר טוענים כי מדובר לפיכך בתירוץ, וזאת משום שחוק הספרים משרת את רווחי המו"לים, וכי מצוקת הסופרים בישראל משמשת רק כסות לקידום החוק. חוק הספרים יאפשר למו"לים לקבוע את מחיר הספר במשך 18 החודשים הראשונים לאחר פרסומו, ללא אפשרות להעניק הנחות על מחיר זה. מתוך מחיר הספר, ייאלץ המו"ל להפריש 8%-10% לסופר. שאר ההכנסה (בניכוי התשלום לחנויות הספרים) תזרום לכיסי המו"לים.

במשרד האוצר טוענים כי החוק יביא לעיוות שוק הספרים, ויש חשש כבד כי הוא יביא להתייקרותם - דבר שיפגע קודם ביכולת של השכבות החלשות לרכוש ספרים. זאת בשעה שניתן היה לטפל ישירות במצוקת הסופרים באמצעות תמיכה תקציבית ישירה, וללא פגיעה בשוק.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, מעריך כי יש סיכון ממשי שבעקבות החוק מחירי הספרים יעלו - דבר שיביא לירידה בצריכת ספרים בעיקר בקרב השכבות החלשות. "אם אנחנו עם הספר - אז צריך לדאוג שהספר יגיע לעם. אני לא רואה במה חוק שמעלה את מחירי הספרים מקדם את התרבות בישראל".

גילה תמך בהצעת האוצר להקמת קרן תמיכה לסופרים. לדבריו, זו טעות לפתור את מצוקת הסופרים באמצעות פגיעה בצרכנים, בשעה שניתן לפתור את הבעיה באמצעות תמיכה ישירה של התקציב. לדבריו, ניתן ללמוד על כך מנסיונן של מדינות אחרות. "פינלנד היא מדינה דומה לישראל - מדינה קטנה, עם שפה ייחודית ולכן שוק קטן מאוד - ושם ביטלו בשנות ה-70 את כל החוקים אשר הגבילו תחרות, והמירו אותם במענקים ישירים לסופרים - וזה עובד מצוין".

יו"ר התאחדות המו"לים, ירון סדן, מסר בתגובה כי הוא לא מכיר את פרטי הצעת משרד האוצר, אבל בעבר הועלתה כבר הצעה דומה. לדבריו, ההצעה אינה פותרת את בעיית הריכוזיות הגבוהה בענף חנויות הספרים בישראל, ולכן היא נדחית על ידי המו"לים ועל ידי הסופרים.

  • עוד באותו נושא:
  • ספרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully