וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון מכריע באוצר: כמה מס ישלמו חברות הענק?

מוטי בסוק

11.6.2012 / 8:26

בישיבה שנייה בנושא בהשתתפות מנהל רשות המסים, מנכ"ל משרד האוצר, החשבת הכללית ובכירים אחרים ינסה שר האוצר יובל שטייניץ להכריע בנושא המס שישלמו "החברות הכלואות"

שר האוצר, יובל שטייניץ, מכנס הבוקר את בכירי משרדו לישיבה שאמורה להיות מכרעת בשאלת גובה המס שישלמו החברות הכלואות על רווחיהן בישראל. לישיבה היום, השנייה בנושא זה של צמרת האוצר, זומנו מנהל רשות המסים, דורון ארבלי; החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו; מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן; הממונה על הכנסות המדינה, פרידה ישראלי; ובכירים אחרים. ישיבת ההכרעה היתה אמורה להתקיים לפני שבוע וחצי, אך שר האוצר דחה אותה להיום.

המושג "חברות כלואות" מתייחס לחברות גדולות מאוד, הפעילות בחו"ל וגם בישראל, ונהנות ממערכת יחסים מיוחדת עם רשות המסים. חברות אלה קיבלו מענקים נדיבים ממדינת ישראל, לפי החוק לעידוד השקעות הון, וצברו רווחים נאים עם השנים. כעת הן מבקשות להשתמש ברווחים אלה להשקעות בחו"ל. ואולם בשל מחלוקת על גובה המסים שהן אמורות לשלם, נבצר מהן להוציא את הרווחים לחו"ל - אף כי בפועל, חלק מהן עשו זאת. עם החברות הללו נמנות צ'ק פוינט, אמדוקס , מוטורולה, טבע ואינטל - שביקשה באחרונה להוציא מישראל סכום ענק מרווחיה, בגובה 12 מיליארד שקל, לבניית מפעל באירלנד.

שטייניץ אמור להכריע היום בין עמדתו של ארבלי, הגורס כי יש לבוא לקראת החברות הכלואות, אחרת הן ימשיכו להקפיא את רווחיהן ורשות המסים לא תקבל מהן שקל אחד, לבין עמדתם של עבאדי-בויאנג'ו, ישראלי וכהן, הסבורים כי החברות חייבות לשלם מס כחוק. בדיון קודם הציג שר האוצר עמדה קרובה לזו של ארבלי.

הטבות מס לחברות. TheMarker
הטבות מס לחברות/TheMarker

לבקשת שר האוצר, יציג ארבלי היום נתונים מפורטים על כל החברות שבהן מדובר, על הרווחים הכלואים של כל חברה ועל מצב המשא ומתן בין רשות המסים לחברות על גובה המס שהן מוכנות לשלם.

ארבלי סבור כי מוטב ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ - כלומר, אם האוצר לא יבוא לקראת החברות, הוא לא יראה מהן תשלומי מס. ארבלי מאמין כי החברות הכלואות צריכות לשלם מס של כ-15% על סך כל הרווחים שלהן המגיעים לכ-100 מיליארד שקל - כלומר, כ-15 מיליארד שקל מסים.

שר האוצר, כאמור, נוטה לתמוך בגישתו של ארבלי, בין השאר כדי לסתום את החורים הגדולים הצפויים בצד ההכנסות בתקציב המדינה הן ב-2012 והן ב-2013. תוספת מסים של 15 מיליארד שקל במהלך שנתיים אלה תהפוך את תקציב המדינה ל-2013 לתקציב כמעט ללא גזרות.

החשבת הכללית עבאדי-בויאנג'ו, שהיא למעשה המומחית הראשונה במעלה של האוצר בהרכבו הנוכחי לנושאי מס - וכן ישראלי וכהן סבורים כי האוצר אינו יכול לכופף חקיקת מס לפי דרישות של החברות הגדולות במשק, וגם לא לפי צורכי תקציב המדינה - מאחר שמדובר באמינותה של רשות המסים. לדעתם, סך המסים שהחברות צריכות לשלם, כולל מס חברות ומס על רווחי דיווידנד, צריך להסתכם ב-30-40 מיליארד שקל. קבלת המלצת ארבלי תביא לדעתם לבריחת הון מישראל. המס על רווחי דיווידנד, לפי חוק לעידוד השקעות הון, הוא 15%. מס החברות כיום הוא 25%, ובעבר הלא רחוק היה 36%.

בכירים באוצר אמרו כי מדובר בישיבה חשובה מאוד, עקרונית וקובעת דרך, בנושא חשוב ביותר. לדבריהם, כל החלטה שתתקבל תהיה בעלת חשיבות רבה למצב הכנסות המדינה ממסים בשנים הקרובות ובעתיד היותר רחוק. אם ההחלטה תחייב שינוי חקיקה היא תובא לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו. או אז ייכנסו לעובי הקורה גורמי כלכלה ומס נוספים. חקיקה תדרוש בהמשך את אישור הכנסת.

נושא המסים שישלמו חברות הענק נחשב לתפוח אדמה לוהט באוצר. זו הסיבה שצמרת המשרד נמנעה עד כה לקבל הכרעות בנושא. שר האוצר שטייניץ גם דחה בעבר הצעות של בכירים במשרדו להעלות בהדרגה את המס על רווחי דיווידנד שמשלמות חברות אלה כדי שיהיה קרוב למס על דיווידנד שמשלמים מי שאינם נהנים מהחוק וכלל אזרחי ישראל (למשל בשוק ההון) - 25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully