וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחיר הגז שתשלם חברת חשמל לתמר - מופקע"

איתי טרילניק

11.6.2012 / 8:42

כלכלני הפורום הישראלי לאנרגיה, בשיתוף העמותה לכלכלה בת קיימא הגישו לרשות החשמל חוות דעת בה טענו כי המחיר שדורשות שותפות תמר עבור הגז גבוה פי ארבעה מהפקתו

מחיר הגז הטבעי שהסכימה חברת החשמל לשלם לשותפות במאגר תמר מופרז, וגבוה פי ארבעה מעלות הפקת הגז לשותפות - כך טוענים כלכלני הפורום הישראלי לאנרגיה, בשיתוף העמותה לכלכלה בת קיימא.

הדברים נכתבו בחוות הדעת שהגיש הפורום לרשות החשמל במסגרת השימוע שנערך בנושא חוזי הגז שעליהם חתמה שותפות תמר מול לקוחות הגז במשק. את חוות הדעת כתבו נועם סגל, ד"ר שחר דולב, דרור רשף וג'ון קגן.

לפי חוות הדעת, על הממשלה להטיל פיקוח על מחיר הגז במשק, וכן לפרסם לציבור את תנאי החוזה ואת תנאי החזקה של תמר, כדי להעמיד את השיקולים השונים שנשקלו לבחינת הציבור. רשות החשמל תדון היום בחוות הדעת שהוגשו לה במסגרת השימוע, לאחר שזה הסתיים בשבוע שעבר.

חישובי הפורום התבססו על מודל ההשקעות וההכנסות שביצעה ועדת ששינסקי למאגר דוגמת תמר. לפי החישובים, עלות הפקת הגז מהמאגר בשקלול תשואה בסיסית של 7%, בשקלול התמלוגים למדינה (אך לפני מס), היא 1.24 דולרים למיליון BTU, כשהשקעה נוספת של מיליארד דולר עשויה להביא לעלות הפקה של 1.5 דולרים למיליון BTU, ואילו מכירה מהירה יותר של הגז תביא לפי החישובים לעלות הפקה של 0.9 דולרים בלבד. חברת החשמל, לעומת זאת, הסכימה לשלם לשותפות תמר מחיר בסיס של 5.04 דולרים למיליון BTU (5.35 דולרים במונחים עכשוויים).

עלות הפגת גז טבעי. TheMarker
עלות הפגת גז טבעי/TheMarker

בהתייחס לפער העולה מהחישוב טוענים בפורום כי "טובת הציבור מחייבת כי רשות החשמל לא תאשר הסכם המותיר בידי היזמים רווחים עודפים של מיליארדי שקלים על חשבון הציבור. מחיר הגז צריך לשקף את עלויות ההפקה, בתוספת רווח סביר ליזמים, דהיינו, מחיר שהיה מתקבל בתיאוריה של שוק חופשי".

תשואת פרויקט תמר הוערכה לפני שבועיים בידי משרד האוצר ב-20%-25%, ובידי משרד האנרגיה ב-30%, בשל גידול שלא נחזה בכמויות הגז שתזרים תמר למשק, שהקפיץ את תחזיות ועדת ששינסקי לתשואת פרויקט פנימית של כ-19% בלבד.

לאור היותה של תמר מונופול בטווח הבינוני והארוך, הפורום קורא למדינה להטיל פיקוח על מחירי הגז הטבעי. "יש להדגיש כי ישראל לא התחייבה מעולם בפני בעלי החזקות כי לא יוטל פיקוח על מחירי הגז למשק על פי חוק, וממילא אין הדבר נוגע לתוכן ההסכם בין חברת החשמל לתמר".

בתגובה לטענה כי יש לאשר את ההסכמים בזריזות, כדי להימנע מפגיעה בפיתוח המאגר, טוענים בפורום כי הטענה אינה נוגעת למאגר הקיים. "על פי חוק, בעלי החזקה מחויבים להתחיל בקידוח באר פיתוח בתוך שישה חודשים מקבלת שטר החזקה, ולספק את הגז בתוך שלוש שנים מיום מתן החזקה. במקרה של חשש כי בעל החזקה לא יעמוד בלוח זמנים זה, או לא יוכל לגייס את המימון הדרוש - רשאית המדינה להחליפו".

בנוסף מתייחסים בפורום לנושא שקיפות בהסכמי הגז והרכב העלויות שבהן יישא הציבור. בשל חשיבות ההסכם ובשל היותה של חברת החשמל מונופול ציבורי, טוענים בפורום, יש לפרסם את כל סעיפי ההסכם ולבחון באמצעות מומחים חיצוניים את עלויות פיתוח המאגרים.

בנושא התחרות, טוענים בפורום כי יש להבטיח כי השאיפה לתחרות במשק החשמל לא תביא לעלייה במחיר הגז, בשל התחרות על הגז הטבעי בין החברות השונות. לשם כך, נטען, יש להבטיח מנגנון פיקוח על מחירים ומנגנוני הולכת הגז, שלא יפלו לרעה ספקים עתידיים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully