וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התייעלות בדיסקונט: פיטורים ומכירת נדל"ן

סיון איזסקו

12.6.2012 / 9:03

לפי תכנית התייעלות שתציג הנהלת דיסקונט בשבוע הבא צפויים פיטורי עובדים זמניים וניוד עובדים קבועים, צימצום שטח סניפים ומכירת נדל"ן

הנהלת דיסקונט תציג בשבועות הקרובים תוכנית להתייעלות דרסטית לבנק. דיסקונט יפטר עובדים ארעיים, ינייד עובדים קבועים למשרות שמאיישים כיום העובדים הארעיים, יצמצם את שטח הסניפים וימכור נדל"ן שיתייתר כתוצאה מיישום צעדי ההתייעלות.

מדובר בתוכנית ההתייעלות השנייה שמובילה ההנהלה הנוכחית של דיסקונט, בראשות היו"ר יוסי בכר והמנכ"ל ראובן שפיגל. בכר ושפיגל מבינים כי צעדי ההתייעלות שיושמו עד כה אינם מספיקים, והם מקבלים משוק ההון תזכורת על כך מדי יום: המשקיעים מתמחרים את מניית דיסקונט במכפיל הון 0.4 בלבד - המכפיל הנמוך במערכת הבנקאות.

בהנהלת דיסקונט תמימי דעים לגבי הצורך לעלות על מסלול ההתייעלות החדש. בניגוד לתוכנית הקודמת, שיצאה לדרך ב-2011 וכללה בין השאר פרישה של 340 עובדים ותיקים בתנאים נדיבים - כל עובד שפרש קיבל בממוצע תוספת של מיליון שקל לתנאי הפרישה שצבר במשך השנים - המהלך הקרוב יהיה כנראה הרבה פחות נוצץ, ויאלץ את העובדים שיישארו בדיסקונט להפשיל שרוולים ולעבוד הרבה יותר קשה.

שינוי בתחזית ההכנסות

הסיבה הראשונה לצורך ביישומה של תוכנית התייעלות נוספת בדיסקונט היא דרישות הלימות ההון החדשות שהציג בנק ישראל במרץ 2012, שמחייבות את דיסקונט להעלות את יחס הלימות ההון בבנק. מה שאומר שדיסקונט ייאלץ לפעול במינוף נמוך יותר, ועל כן להיות יעיל יותר כדי שיוכל להציג תשואה מספקת על ההון.

בנוסף, האטת קצב הצמיחה במשק שינתה את תחזית ההכנסות של הבנק. דיסקונט אמנם שיפר בשנים האחרונות את תיק האשראי והקטין חשיפה ללווים ממונפים, אבל במערכת הבנקאות מעריכים כי ההאטה תקבל ביטוי בתוצאות הבנקים, שלא יצליחו להתחמק מגידול בהפרשות להפסדי אשראי. "אנחנו בתקופה שברירית, וזה שלא היו הפרשות מהותיות ברבעון הראשון לא בהכרח אומר שלא יהיו כאלה ברבעון השני", אמר שפיגל ל-TheMarker לפני כשבועיים עם פרסום דו"חות הרבעון הראשון של דיסקונט.

סיבה שנייה לצורך בתוכנית התייעלות נוספת היא הקושי שנתקלו בדיסקונט ביישומה המלא של התוכנית הקודמת. במרכז התוכנית שהציגה הנהלת דיסקונט לפני כשנה עמדה פרישה מרצון של כ-500 עובדים בתמורה לתוספת של מיליון שקל לעובד בממוצע לתנאי הפרישה שנצברו עבורו בבנק.

בדיסקונט העריכו כי התוכנית תביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים בשנה, אלא שכתוצאה מההידרדרות במצב הכלכלי עובדים רבים, שהיו קהל היעד של התוכנית, חששו לפרוש ולהישאר בלא תעסוקה - ורק 340 עובדים נענו לתוכנית ופרשו מרצון.

הנהלת דיסקונט תיכננה לשפר את רווחיות הבנק גם באמצעות גיוס לקוחות עם פעילות מסחר והשקעות בשוק ההון, הנחשבת רווחית מאוד עבור הבנקים. דיסקונט, שהחזיק מערכות מחשוב ישנות בתחום זה, השקיע משאבים רבים בשדרוגן. ואולם היפוך המגמה בשוק ההון, כולל ההצטמקות במחזורי המסחר ובפעילות המשקיעים הפרטיים, שינה את התמונה וטירפד את תוכניות הבנק בשלב זה.

תחום פעילות נוסף ורווחי ביותר עבור הבנקים, שדיסקונט תיכנן להתמקד בו לצורך הגדלת הכנסותיו, הוא מגזר העסקים הקטנים. כשדיסקונט הציג את התוכנית האסטרטגית לפני שנה, תחום זה לא היה במוקד ההתעניינות של הבנקים. ואולם בשנה האחרונה התיאבון לסיכון של הבנקים ירד ודיסקונט מצא עצמו עם מתחרים רבים שפוזלים לכיוון העסקים הקטנים. בנוסף, הרווחיות בתחום זה צפויה לקטון אם ייושמו המלצות ועדת התחרותיות בבנקים - שנחשפו ב- TheMarkerבשבוע שעבר.

"בשל החמרת דרישות הלימות ההון, מערכת הבנקאות נדרשת להתייעל - כולל הקטנת שטח הסניפים וצמצום של כ-20% במצבת כוח האדם", אומר בכיר במערכת הבנקאות. "כמו כן, יבוטלו פרויקטים מתוכננים בתחום ה-IT (מערכות מידע), שמהווים את ההוצאה השנייה בגודלה אחרי הוצאות השכר.

"מדובר בתהליך שכל הבנקים יעברו בתקופה הקרובה במטרה להפוך את מערכת הבנקאות לרזה יותר. ההנחה שלנו היא שגם הוועדים מבחינים במצוקה, יהיו גמישים יותר ויסכימו לניוד עובדים בתוך הבנק כדי להימנע מפיטורים של עובדים קבועים", מוסיף הבכיר.

בפעילות דיסקונט בישראל מועסקים כ-5,500 עובדים. כ-4,000 מהעובדים הם קבועים וחתומים על הסכמים קיבוציים - כך שההנהלה לא רשאית לפטרם או לשנות את תנאי העסקתם בלא הסכמת ועד העובדים. 1,500 העובדים הנוספים הם ארעיים (בעלי ותק של עד שבע שנים), לא נהנים מהגנת הוועד ואותם רשאית ההנהלה לפטר על פי שיקול דעתה.

תוכנית ההתייעלות החדשה, שהיא למעשה הרחבה של התוכנית הקודמת, כוללת פיטורים של חלק מהעובדים הארעיים, כדי לפנות משרות לקבועים. חלק מהעובדים הקבועים ייאלצו להיפרד ממשרותיהם במטה הבנק ולעבור לתפקידים בסניפים, המאוישים כיום על ידי העובדים הארעיים.

ביטול פרויקטים זוללי הון בתחום מערכות המידע שהיו מתוכננים לשנים הקרובות בדיסקונט הוא מרכיב נוסף בתוכנית ההתייעלות החדשה. בדיסקונט החליטו להתמקד רק בהקמת מערכת תומכת החלטות ליועצי ההשקעות בסניפים, שדרוג אתר האינטרנט של הבנק, השלמת מערכת המסחר המתקדמת ומערכת המידע הניהולי (MIS), וכן בהשקעה במערכות הדרושות כדי לעמוד בדרישות הרגולציה.

בדיסקונט מעריכים כי ביטול שאר פרויקטי המחשוב יאפשר לחסוך 70 מיליון שקל ב-2012. המשמעות של ביטול הפרויקטים היא כי גם עובדים במערך המחשוב של דיסקונט ושל החברות המספקות לבנק שירותים בתחום זה עלולים לקבל בקרוב מכתבי פיטורים.

בנוסף, עוד כחלק מיישום תוכנית ההתייעלות הקודמת, בחודש הבא יושלם מיזוג דיסקונט למשכנתאות לתוך בנק דיסקונט ויפוטרו כ-150 עובדים ארעיים וכ-20 עובדים קבועים מפעילות המשכנתאות. תוצאה נוספת של המיזוג תהיה מכירתו של בניין מטה דיסקונט למשכנתאות, הממוקם בסמטת בית השואבה שליד רחוב אלנבי בלב תל אביב.

תוכנית ההתייעלות החדשה כוללת גם את בנק מרכנתיל, שבבעלותו המלאה של דיסקונט. חלק מפעילות הבק-אופיס במרכנתיל תבוטל והבנק יעבור לצרוך יותר שירותים מדיסקונט.

"התלמיד החלש בכיתה"

סיבה נוספת וחשובה להכרזה על תוכנית התייעלות חדשה ודרסטית בדיסקונט מגיעה מכיוון המשקיעים, שנראה כי התייאשו מלהמתין לשיפור המיוחל בתוצאות הבנק. זו הסיבה שגם ברמת המחירים הנמוכה שבה נסחר דיסקונט הם לא מתעניינים במניה.

"מאז ההפרטה ב-2005 דיסקונט מבטיח הרים וגבעות. הציגו לנו כמה תוכניות אסטרטגיות ותוכניות התייעלות, ששלחו את המניה עד למכפיל הון 1.09 באוקטובר 2007, תוך ציפיות של המשקיעים לשינוי מבנה ההוצאות בבנק - אבל מאז שום דבר לא באמת קרה", אומר אנליסט בכיר המלווה את מערכת הבנקאות כבר שנים. "דיסקונט נשאר התלמיד החלש בכיתה. מאז 2006 הבנק נמצא בתוכניות התייעלות ועדיין לא רואים שינוי אמיתי ביחסי היעילות. 76% מהכנסותיו ברבעון הראשון שימשו לכיסוי ההוצאות התפעוליות".

אלון גלזר מלידר שוקי הון רואה את הדברים בצורה שונה. "לקנות מניות או לא, זו שאלה של מחיר. דיסקונט הוא בנק זול מאוד כיום. המחיר משקף הרגשה שהבנק יספוג הפסדי אשראי או יציג בעתיד תשואה של 4%-5% על ההון בלבד. השוק מעניש את דיסקונט יותר מדי. אם נביא בחשבון את פוטנציאל ההתייעלות, אז ברמת המחירים הזו מניית דיסקונט מעניינת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully