וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם נחתם בירידות קלות

ערן אזרן

12.6.2012 / 16:44

על רקע חשש המשקיעים כי החילוץ לספרד לא יבלום את משבר החובות התנהל המסחר בבורסה התל אביבית בירידות שערים. מדד ת"א 25 ננעל ביציבות ואילו מדד ת"א 100 ירד ב-0.2%

המסחר בבורסה בתל אביב התנהל רוב שעות היום בירידות שערים, על רקע חשש המשקיעים בישראל כי הסיוע שמנהיגי גוש היורו אישרו לספרד בסוף השבוע בהיקף של 100 מיליארד יורו, לא יצליח לבלום את משבר החוב ביבשת, ועל רקע הירידות שנרשמו אמש בבורסות וול סטריט והבוקר בבורסות אסיה. עם זאת, מגמה חיובית בבורסות אירופה והחוזים העתיידים שהצביעו על עליות לש 0.3% בפתיחה, מיתנו את הירידות בסיום.

מדד ת"א 25 ננעל ביציבות, ומדד ת"א 100 איבד 0.2%. מדד ת"א בנקים עבר לקראת הסיום לעליות לש 1.2%, לאחר שאיבד אתמול 3.25% מערכו. מדד נדל"ן 15 נחלש ב-0.3%. מניית קרדן אן.וי בלטה בירידה של 7.8% בהמשך לירידות בתקופה האחרונה. מדד התנודתיות (VIX) - הידוע בכינויו "מדד הפחד" בשל כך שהוא מספק אינדקציה מסויימת בנוגע לחשש המשקיעים - זינק בכ-8%, לאחר שמוקדם יותר כבר עלה ב-12%. מחזור המסחר היומי היה נמוך מהרגיל והסתכם ב-943 מיליון שקל.

בלטו במסחר מניות חברות האחזקה, שהובילו את הירידות בתל אביב: מניית כלכלית ירושלים שירדה ב-3.6%, בי קומיוניקיישן - ב-2.2% ודיסקונט השקעות ב-2.1%. מניית אי.די.בי - חברת האחזקה הגדולה במשק - עלתה ב-3% בסיום המסחר, לאחר שנפלה מוקדם יותר היום ב-7.8% וחצתה לראשונה רף 600 מיליון שקל - לכ-570 מיליון שקל בלבד. המניה השלימה נפילה של כ-8% בשלושה ימי המסחר האחרונים.

"השוק ממשיך להיות תנודתי כמו שהיה בשבועות האחרונים", הסביר היום ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות בכיר בבית ההשקעות אי.בי.אי. "שני דברים מעיבים על הכלכלה העולמית - המשבר באירופה וההאטה המסתמנת בשווקים המתעוררים. באירופה יש חודש של הכרעות- החילוץ של הבנקים, בספרד, הבחירות ביוון בעוד כמה ימים, והקרן שהוקמה לחילוץ ספרד ואיטליה ואמורה להתחיל לפעול ביולי. כל אלה הם גורמים שיוצרים חוסר ודאות".

קוטישטנו התייחס לכך שבתל אביב נרשמות ביומיים האחרונים ירידות שערים, בעוד שהשווקים באירופה נעים בכיוון ההפוך. "בסופו של דבר, אין הבדל מהותי בביצועים ביןם השווקים. לשוק בתל אביב היה ביצועי יתר בחודשים האחרונים על פני אירופה, וכעת הוא מתקן. בגדול, המחזורים בבורסה הם נמוכים - 550 מיליון שקל בצהרים".

שוק האג"ח

בגזרת שוק האג"ח, מדדי איגרות החוב הקונצרניות (של חברות) - תל בנוד 20,40,60 ותל בונד שקלי - נסחרו בירידות של עד 0.3%. בלטו במסחר איגרות החוב של סקיילקס ( אג"ח ט' ) - החברה שבאמצעותה שולט אילן בן דב בחברת התקשורת פרטנר . האיגרות צנחו ב-11.5% לתשואת "זבל" של 41%. איגרות החוב של ישראלום, שבשליטת מתיו ברונפמן ושלום פישר, ירדו עד 5%, ל"תשואת זבל" של 31%-39%.

עוד בלטו במסחר איגרות החוב של קבוצת אי.די.בי, שנסחרו בין עליות של 0.4% (סדרה ה') לירידות של 2.9% (סדרה ג'). האג"ח נסחרות כעת בתשואות "זבל" של 35%-44%. האג"ח הארוכות ( סדרה ד' ) איבדו 1.6%, ועלו ל"תשואת זבל" של 38%. תשואות אלה מלמדות כי המשקיעים חוששים שאי.די.בי לא תצליח לפרוע בעתיד את חובותיה.

קוטישטנו מדגיש כי מדובר ביום שלישי של ירידות באג"ח הקונצרניות בבכלל - וגם בחברות האחזקה. "ביחס לסקיילקס - יהיו עוד הרבה תהפוכות ולכן אנחנו רואים את הירידות", הוא מסביר. ביחס לירידות בקבוצת אי.די.בי טוען קוטישטנו כי קיים הבדל בין האג"ח של אי.די.בי אחזקות לבין אלו של החברה הבת - אי.די.בי פיתוח.

"כרגע יש מגעים מתקדמים למכירת כלל תעשיות. אם העסקה תצא אל הפועל, הנזילות של אי.די.בי פיתוח תשתפר - מה שייתן לחברה עוד שנה וחצי של חמצן להחזר חובות. עם זאת, גם היום יש הרבה עסקות שמכריזים עליהן, והן נופלות אחרי כמה חודשים - כך שעד שהכסף לא ייכנס לקופה - שום דבר לא גמור".

במקביל לשוק האג"ח הקונצרני, האג"ח הממשלתיות נסחרו בנטייה לעליות שערים. אג"ח ממשלתית מסוג שחר (איגרת חוב שאינה צמודה למדד) ל-10 שנים עלתה ב-0.23%, ונסחרת בתשואה של 4.43%. איגרת חוב מקבילה מסוג גליל (צמודה למדד) עלתה ב-0.2%, והתשואה ירדה ל-1.94%. התשואה על איגרות חוב נעה בצורה הפוכה לביצועי האיגרת בשוק: ככל שהאיגרת עולה, כך התשואה - שהיא מעין "ריבית משוקללת" של האג"ח - יורדת.

.

חילוץ הבנקים בספרד

במוצאי שבת סיכמו ביניהם שרי האוצר של גוש היורו להעניק לספרד סיוע בסכום שעשוי להגיע עד 100 מיליארד יורו (125 מיליארד דולר) כדי לאפשר לה להבריא את המגזר הפיננסי שלה. בהצהרת השרים, שקיימו שיחת ועידה טלפונית נאמר כי "סכום ההלוואה יכסה את כל הצרכים של ספרד ועוד מרווח ביטחון. הסכום עשוי להגיע עד ל-100 מיליארד יורו". ספרד הפכה בכך למדינה הרביעית בגוש היורו שנזקקת לסיוע חירום בינלאומי.

למרות הסיוע, במהלך אתמול האמירו תשואות האג"ח של איטליה וספרד ל-5.9% ו-6.4% בהתאמה. מדובר בתשואות גבוהות, המלמדות על חשש המשקיעים כי המדינות עשויות להתקשות לגייס כסף בעתיד בשווקים.

במחלקת מחקר ואסטרטגיה של בית ההשקעות אקסלנס כינו אתמול את חבילת החילוץ לספרד כ"פלסטר בשווי 100 מיליארד יורו". לדברי כלכלני בית ההשקעות, "מערכת הבנקאות בספרד עומדת על כרעי תרנגולת, ונראה כי באירופה פשוט דחפו אותה לבקש סיוע כדי למנוע קריסה במערכת הפיננסית".

"בשלב זה עדיין לא ברור לכמה כסף תזדקק המערכת הבנקאית במדינה, כאשר בספרד מבקשים לחכות לדו"חות נוספים - מלבד זה של קרן המטבע שאותת כי המערכת זקוקה לכ-40 מיליארד יורו. אולם הערכות מדברות על סכום צנוע יותר מ-100 מיליארד יורו ולכן תישאר כרית ביטחון נוספת", כתבו שם.

"השוק התחיל להבין כי יש לא מעט נקודות פתוחות בנוגע לחבילת החילוץ הספרדית", הוסיף אייל קליין, אסטרטג השווקים הבינלאומיים של בית ההשקעות IBI. קליין הסביר כי הבנקים הספרדים אמנם יקבלו סיוע כספי של עד 100 מיליארד יורו אולם הממשלה הספרדית תצטרך להחזיר את מלוא הסכום.

"מדובר למעשה בהלוואה שמעניק גוש היורו לממשלה הספרדית שנמצאת בגירעון עמוק ולא יכולה לתמוך בבנקים המקומיים שלה". בנוסף הוא מסביר כי נכון להיום, אין כל ודאות כי התוכנית אכן תצא לפועל. "המשקיעים מבינים שהסיפור של אירופה זה לא זבנג וגמרנו", אמר.

מניות בולטות במסחר

הנהלת בנק דיסקונט תציג בשבועות הקרובים תוכנית להתייעלות דרסטית לבנק – כך נחשף הבוקר ב-TheMarker. דיסקונט יפטר עובדים ארעיים, ינייד עובדים קבועים למשרות שמאיישים כיום העובדים הארעיים, יצמצם את שטח הסניפים וימכור נדל"ן שיתייתר כתוצאה מיישום צעדי ההתייעלות. מדובר בתוכנית ההתייעלות השנייה שמובילה ההנהלה הנוכחית של דיסקונט, בראשות היו"ר יוסי בכר והמנכ"ל ראובן שפיגל. המשקיעים מתמחרים את מניית דיסקונט במכפיל הון 0.4 בלבד - המכפיל הנמוך במערכת הבנקאות.

אי.די.בי פיתוח, החברה הבת של אי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר, הודיעה הבוקר על הפסקת המגעים להלוואה בהיקף של 150 מיליון שקל מקרן המנוף בראשית. הפסקת המגעים מתרחשת על רקע ההסכם למכירת החזקותיה של אי.די.בי (50%) בזרוע התעשייתית שלה, כלל תעשיות , לאיש העסקים לן בלווטניק תמורת 1.3 מיליארד שקל. אתמול צנחה מניית אי.די.בי ב-7%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 601 מיליון שקל בלבד.

הארגון מחדש ב אזורים נמשך: החברה, שבשליטת הרשי פרידמן (64.12%), דיווחה הבוקר כי תמכור 50% מקניון עיר ימים בנתניה לידי חברת הביטוח הראל תמורת 410 מיליון שקל (לפני מע"מ). זאת, לאחר שלפני כחצי שנה לפני כחצי שנה דחה הממונה על ההגבלים, פרופ' דויד גילה, הסכם למכירת נתח המניות לקבוצת עזריאלי. אזורים מחזיקה בקניון בשותפות (50%) עם חברת שיכון ובינוי.

GPM Investments האמריקאית, שבשליטת ארקו אחזקות (51%) של אריה קוטלר ומוריס וילנר, מציעה לרכוש 50% מהון מניותיה של איזי אנרגיה הישראלית, בעלת תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב, בתמורה ל-15 מיליון דולר (כ-58 מיליון שקל). העסקה משקפת שווי של 116 מיליון שקל לחברה - פי 4 משווי החברה בשוק. במידה שתושלם העסקה, המהלך צפוי לסייע לאיזי אנרגיה לעמוד בתשלום אג"ח מסדרה א' בפברואר הקרוב בסך כ-70 מיליון שקל.

ר.ה טכנולוגיות , העוסקת בייצור והרכבה של מערכות אלקטרוניות ומעגלים מודפסים, הודיעה היום (ג') כי גילתה שעובדי חברת טלדטה, שהניבה לה הכנסות של 6.4 מיליון דולר ב-2011 הגישו בקשת פירוק לבית המשפט המוזי בתל אביב. ר.ה. טכנולוגיות נשלטת על בידי יעקב רוזנברג (40%) וגדליה המרמן (36%). לפי הדיווח, טלדטה נטוורקס חייבת לחברה 4.94 מיליון דולר (19.1 מיליון שקל). טלדטה הניבה לר.ה כ-4.15% מההכנסותיה בשנה שעברה

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully