וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנוי בסמארטפון? נהגי המוניות עוברים ל-Get Taxi

דניאל שמיל

13.6.2012 / 10:49

דמי חבר נמוכים ונוחות שימוש כמו גם אפשרות לעבוד במקביל גם בתחנה רגילה מושכים נהגי מוניות רבים להצטרף לשירות הזמנת המונית בסמארטפון - Get Taxi. התחנות הישנות חוששות

כל מי שהניף ידו בתקווה לעצור מונית בתל אביב מכיר את אחד משני התסריטים הבאים: קרב עקוב מדלק בין נהגים, שלא מהססים להפר כמה חוקי תנועה בדרך אל הנוסע, או לחלופין המתנה ארוכה בלי שאף מונית נראית באופק.

Get Taxi, שהחלה לפעול בתל אביב לפני כשנה ובאחרונה גם בירושלים, יצרה תסריט חדש לחלוטין: הזמנת מונית באמצעות הסמארטפון, שמבטלת את הן את קרב המוניות והן את ההמתנה הארוכה. לאחר הקריאה, המערכת מאתרת את המונית הקרובה ביותר למקום הימצאו של המזמין, ומכוונת את הנהג אליו. במקביל, המזמין יוכל לעקוב אחר התקדמותו של הנהג על גבי מפה. פשטות השימוש במכשיר הפכה את Get Taxi בתוך זמן קצר לאחת משלוש התחנות הגדולות בתל אביב, ומבין הגדולות בישראל.

Get Taxi מחזיקה כיום ב-400 מוניות (לא כולן בלעדיות לחברה, ד"ש) ולדברי החברה, יש רשימת המתנה של 300 נהגים המעוניינים להצטרף אליה. בחברה טוענים כי הם לא מוסיפים נהגים נוספים כדי שנהגים הקיימים לא תחסר עבודה.

העלות הנמוכה של דמי החבר שמשלמים נהגים המצטרפים ל-Get Taxi, כ-350 שקל בחודש לעומת 800-1,200 שקל בחודש בתחנות הוותיקות, מושכת נהגים רבים לנטוש את התחנות הוותיקות ולעבור ל-Get Taxi. בנוסף, דמי חבר אלה מספקים את מרבית ההכנסות של החברה הצעירה.

הזמנת מוניות באינטרנט. TheMarker
הזמנת מוניות באינטרנט/TheMarker

ההצלחה בישראל הביאה את היזמים והמנכ"לים, שחר וויסר ורועי מורה, לפתוח בפעילות גם בלונדון ובמוסקווה. בשבוע שעבר השלימה החברה גיוס הון בהיקף של 20 מיליון דולר, בהובלת איל ההון הרוסי לן בלווטניק. עד כה גייסה החברה כ-30 מיליון דולר. ההשקעה החדשה תאפשר לחברה לחדור לפעילות בעיר ניו יורק.

"החזון שלנו הוא שהמוניות שלנו יחליפו את המכונית הפרטית", אומר נמרוד מאי, סמנכ"ל השיווק של Get Taxi. "אפשר יהיה להזמין מונית מכל מקום ולשלם באמצעות כרטיס אשראי או ארנק אלקטרוני. זה הופך את נהג המונית לנהג פרטי, כמעט, ונוכל להכפיל או לשלש את כל שוק הנסיעה במוניות. זה אינטרס לאומי, אפשר לומר, להוריד את מספר המכוניות מהכביש ואת מספר המוניות הריקות שמחפשות נוסעים".

"הוא יכול להרוס את כל השוק"

להערכת נהגי מוניות, באחרונה נרשמת ירידה במספר הנסיעות. השינוי באופן הקריאה למונית והפשטות של השימוש במכשיר גורמים לתחנות הוותיקות להילחץ: "אלה דברים שלא היו בשום מקום בעולם", אומר יהודה בר-אור, יו"ר ארגון המוניות הארצי. לדבריו, "אין לחברה (Get Taxi) בכלל רישיון להפעלת תחנות מוניות, ולמרות זאת הוא פועל כמו תחנות מוניות. הוא בא והשקיע כסף, ולוקח פרנסה מאנשים, הוא לא בא בצורה הוגנת, להתחרות על האיכות. הוא הוריד מחירים כי הוא עשיר, הוא מסבסד את העסקים כדי להראות רווחים ולעשות את האקזיט. בסוף הוא יזרוק את הנהגים לרחוב".

"הם שינו את כללי המשחק, אחרי 50 שנה שעבדנו בצורה מסוימת", מוסיף אלי פליישמן מתחנת מוניות ניו יורק בתל אביב, "כולם רצים אחרי זה. אנחנו פתחנו אפליקציה מתחרה, אבל בתקציב של 60 אלף שקל, ולהם יש מיליונים. אני משלם על משרד פרסום ועובדים, ולו יש יותר כסף וחצי מההוצאות שלי. הוא יכול להרוס את כל השוק, ואז הוא יהיה מונופול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הזמנת מוניות באינטרנט. TheMarker
הזמנת מוניות באינטרנט/TheMarker

בעקבות התחזקותה של Get Taxi הגדיר איגוד נהגי המוניות את החברה כתחנה מתחרה. משמעות המהלך היא כי לא כל נהגי מוניות יכולים לקבל הזמנות מ-Get Taxi ובמקביל לעבוד בתחנה מהסוג הישן. המהלך הזה גרר נטישות נוספות של נהגים לעבר החברה הצעירה.

במקביל, פנה האיגוד למשרד התחבורה ודרש ממנו להטיל על Get Taxi רגולוציה של תחנה, כולל רישיון עסק. ואולם במשרד התחבורה מבהירים כי "אין חובת התאגדות למוניות ספיישל ולכן ממילא לא נדרש רישיון להפעלת תחנה".

"אנחנו לגיטימיים ב-100%, מול כל רגולוציה", אומר מאי. "יש ניסיון לערער על חוקיותנו, אבל אנחנו משלמים מסים וגם חוסמים מדרכות וחניות, כמו תחנת מונית".

הנוסעים מדרגים את הנהגים

עניין נוסף שנוצר בין תחנות המוניות הוותיקות לבין Get Taxi הוא הטיפול בנהגים שהתנהגו בצורה לא הולמת כלפי נוסעים . בתחנות הוותיקות טוענים כי הם עורכים להם בירור משמעתי, ואילו ב-Get Taxi הנהג כלל לא מחויב לשולחיו, ודומה יותר ל"חאפר". בתגובה אומרים ב-Get Taxi כי דווקא הדירוג של הנהגים, שאפשרי באמצעות האפליקציה, מביא אותם להתאמץ יותר כדי לקבל נסיעות נוספות ולהישאר במאגר הנהגים של החברה.

בנוסף לפעילות שלה מול נוסעים פרטיים, Get Taxi משקיעה רבות בעבודה מול חברות. לטענת תחנות מתחרות, החברה מציעה מחירים זולים יותר, דבר שאינו חוקי בשוק המוניות המפוקח, אך החברה טוענת כי המחירים שלה דומים לאלה שמוצעים בשוק, אך השירות שלה עדיף. בשביל לשפר את השירות ללקוחות המוסדיים, החלה באחרונה Get Taxi להעסיק סדרנים ולהתיקן מכשירי מירס במוניות, מה שהופך אותה לדומה יותר לתחנת מוניות מסורתית.

מפתחים אפליקציה מתחרה

במקביל, התחנות הוותיקות לא שוקטות על השמרים. לתחנות גדולות כמו קסטל, ניו יורק ופלטין יש אפליקציות משלהן להזמנת מונית, אך עיקרון הפעולה בהן שונה. באפליקציות אלה, כמו Taxi TLV, הפנייה מהנוסע מגיעה למוקד טלפוני הפועל בתחנה ומזמין את הנהג - ולא מזמנת אותו ישירות. החיסרון העיקרי בשיטה הזאת היא שהנוסע לא יכול לדעת איפה הנהג נמצא ובתוך כמה זמן יגיע אליו. אפליקציה אחרת נוספת היא Way Better, למשל, המאפשרת לכמה נוסעים לחלוק את אותה המונית, בעלות נמוכה יותר.

התחרות הגוברת מייצרת יוזמה יוצאת דופן מצד התחנות הוותיקות. בישיבה שנערכה השבוע בין 50 מנהלי תחנות מוניות התקבלה החלטה להקים אפליקציה משותפת, שתאגד 4,000 נהגי מוניות - פי 10 ממספר החברים ב-Get Taxi. אם התוכנית תצא לפועל, זמינות המוניות דרך אפליקציית Way Better תוכל להוות אלטרנטיבה של ממש לאפליקציה השלטת.

איך מזמינים מונית ב-Get Taxi?

1. נרשמים למערכת

2. מזמינים דרך האפליקציה באמצעות הסמארטפון או המחשב. המיקום מוזן באמצעות משדר GPS או בהקלדה

3. מונית קרובה מאותרת והנוסע מקבל פרטים על הנהג, כולל תמונתו, ויכול לדעת איפה נמצאת המונית ביחס אליו

4. המונית מגיעה והנוסע עולה. בתום הנסיעה, אפשר לשלם במזומן או באשראי (בחלק מהמוניות)

  • עוד באותו נושא:
  • מוניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully