וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש באירופה גובר: אחד העם נסגר בירידות

דרור רייך

13.6.2012 / 16:49

המסחר בבורסה התל אביבית נפתח אמנם בעליות שערים אך בהמשך היום השתנתה המגמה והוא ננעל בטריטוריה האדומה. מדד ת"א 25 ירד ב-1.6% ומדד ת"א 100 ירד ב-1.3%

בסיכום יום המסחר באחד העם נחתמו המדדים המובילים בטריטוריה האדומה – על אף שבתחילת יום המסחר, טרם הנפקת אגרות החוב של ממשלות איטליה וגרמניה, המדדים נסחרו בעליות של עד 0.4%.

עייני המשקיעים היו נשואות ליבשת אירופה, שם האיחוד האירופי הולך לקראת חילוץ של ספרד והשווקים כבר חוששים לעתידה הפיננסי של איטליה.

מדד ת"א 25 נחתם בירידה של 1.6% ומדד ת"א 100 נחלש ב-1.3%. מדד ת"א בנקים ננעל בירידה של 1% בהובלת בנק דיסקונט שצלל ב-3% נדל"ן 15 החסיר 1.2% מערכו. מדדי התל בונד נחתמו בירידות של עד 0.4%.

מדד ת"א תקשורת נחתך ב-4.1% בעקבות יוזמת שר התקשורת משה כחלון לשינוי חקיקה מרחיק לכת בחוק עידן פלוס. המהלך יאפשר לגוף פרטי להקים פלטפורמה חדשה לטלוויזיה רב-ערוצית שתתחרה באופן מלא בחברות הוותיקות HOT ו-yes.

עוד בגזרת המניות: פוטומדקס , הפועלת בתחום אסתטיקה ורפואת עור באמצעות לייזר, מאבדת 9.6% לאחר שאיבדה כבר 30% מתחילת השנה, קרדן אן. וי . שבשליטת יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר, שהפסידה 14 מיליון יורו ברבעון הראשון של 2012, צוללת ב-10.9%; אינטרנט זהב של שאול אלוביץ' נחתכת ב-8.9% לאחר שאיבדה מתחילת השנה 65% מערכה, בי קומיוניקיישנס החברה השולטת ב בזק נחלשת ב-8.1%, ו- HOT ובזק נחלשות ב-5.2% ו-5.5% בהתאמה.

המניות הדואליות, שחזרו עם פער ארביטראז' חיוביים בעקבות העליות אמש בוול סטריט, אלוט תקשורת מתחזקת ב-1.8% סרגון מתחזקת ב-2.4%, מלאנוקס שחתמה שלשום על הסכם חדש עם אינטל מטפסת ב-1%.

מנכ"ל בית ההשקעות פריקו, גיל הוד, ניתח את יום המסחר ומר "הבורסה בת"א המשיכה גם היום במגמה השלילית ופיגור בביצועי הבורסה בת"א למול שווקי העולם, כאשר למרות העליות הנאות אתמול בארה"ב והחוזים החיוביים לפתיחת המסחר בוול סטריט, ממשיך השוק בת"א לדשדש גם היום. הסיבות לירידות לפתיחת הפער מול שווקי העולם הן מקומיות ולא חיצוניות: ראשית, תקציב 2013 מהווה נעלם גדול לשוק. כרגע רואים באופק גירעונות הולכים ונערמים אל מול ירידה בפעילות הכלכלית בישראל, הן בשל ההאטה הפנימית והן בשל הפגיעה בשווקי היצוא. ומהו הפתרון? ככל הנראה תוכנית כלכלית שכוללת קיצוצי תקציב והעלאות מסים כולל המע"מ. לאור זאת, השוק מעריך כי גזירות כלכליות רק יעיבו עוד יותר על הפעילות הכלכלית של המשק בישראל".

לדברי הוד, "מכיוון שהישועה המיידית לא תבוא מכאן, ממשיך השוק להמתין לתכניות חילוץ בארה"ב ולסיוע באירופה, כאשר מהלך כזה עשוי להביא לשינוי מגמה גם בת"א".


.

גורמי מאקרו משפיעים

השותפות במאגר תמר הודיעו על התחלת הזרמת הגז ממאגר הפינקלס, מאגר לוויין למאגר ים תטיס. ההזרמה צפויה להגביר את אספקת הגז לישראל בכ- 50%, בקצב ההזרמה הנוכחי. על פי ההודעה, עלות פיתוח המאגר הגיעה ל- 105 מיליון דולר, והיא תחסוך למשק 650 מיליון שקל בקיץ הקרוב. בהודעת דלק לבורסה נמסר גם כי בקרוב יפורסם גם דו"ח הרזרבות העדכני של המאגר.

מאגר הפינקלס נקדח בהוראת משרד האנרגיה והמים, על מנת להגביר את אספקת הגז לישראל בתקופת הקיץ. בעבר טענו השותפות בים תטיס, נובל (47%) ודלק (53%) כי אין כדאיות כלכלית בהפקתו. ואולם, נוכח המחסור בגז בשל הפסקץ הגז המצרי והתדלדלות מהירה מן הצפוי של ים תטיס, הורה המשרד למפעילה, נובל אנרג'י, להפיק אותו. זאת, במקביל להוראה להפחית את השאיבה מהמאגר המרכזי בים תטיס בחודשי החורף, על מנת לשמור את יתרת הגז במאגר לקיץ, עת יגיעו הביקושים לחשמל לשיא.

שר התקשורת משה כחלון יוזם שינוי חקיקה מרחיק לכת בחוק עידן פלוס, שבפועל יאפשר לגוף פרטי להקים פלטפורמה חדשה לטלוויזיה רב-ערוצית שתתחרה באופן מלא בחברות הוותיקות HOT ו-yes. כחלון מתכוון להגיש בקרוב הצעה לשינוי חוק מערך עידן פלוס, כך שיועבר לגוף פרטי שיציע לצופים חבילת ערוצים בחינם, אך יוכל גם להרחיב את השירות למספר לא מוגבל של ערוצים חדשים.

מערך עידן פלוס, המאפשר צפייה חינמית בערוצי הטלוויזיה, עלה לאוויר ב-2009 באמצעות הרשות השנייה. המערך כולל כיום שישה ערוצי טלוויזיה - ערוצים 1, 2, 10, 33, ערוץ הכנסת והחינוכית. בתחילת 2012 אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק להרחבת המערך ל-12 ערוצים נוספים, בהם הערוצים הייעודיים (9, 24) והערוץ בערבית, וכן ערוצי המורשת והחדשות (אם יעלו לאוויר) ושלושה ערוצים נושאיים נוספים. עלות הרחבת המערך אמורה היתה להגיע ל-60 מיליון שקל, שאמורים להיות מועברים מקופת האוצר.

מניות במרכז

כלל פיננסים , המחזיקה באיגרות החוב של אמפל , הציבה היום אולטימטום לבעל השליטה בחברה, יוסי מימן: אם החברה לא תגיע להסדר חוב עד ל-21 ביוני, תיכנס החלטתם של המחזיקים להעמיד את איגרות החוב של החברה לפירעון מיידי לתוקף מלא והמסחר בהם בבורסה יחדל.

החברה חייבת כ-900 מיליון שקל לבעלי האג"ח שלה, איתם היא מנסה להגיע להסדר חוב מאז תחילת השנה. לאחרונה הודיעה החברה אשר קיבלה הערת "עסק חי" בדו"חות כי היא מחקה לחלוטין את שווייה של ספקית הגז המצרית EMG מספריה. בקופת החברה נותרו 46.7 מיליון דולר בלבד. בשורה התחתונה, עמד ההפסד המיוחס לבעלי המניות של החברה על 215 מיליון דולר או הפסד של 3.83 דולרים למניה לעומת רווח של 17 מיליון דולר ברבעון המקביל.

יצרנית הנשק הישראלית אלביט מערכות , הנסחרת בת"א וב נאסד"ק לפי שווי של 5.7 מיליארד שקל, מדווחת הבוקר על חוזה נוסף עם חברת המטוסים בואינג בהיקף של 80 מיליון דולר. את החוזה חתמה אלביט מערכות באמצעות סאיקלון, חברה בת בבעלותה המלאה, כאשר משך תקופת החוזה היא ל-7 שנים. בחישוב שנתי מדובר בתוספת של 11.4 מיליון דולר לצבר ההזמנות של החברה.

בית ההשקעות אנליסט, המחזיק באג"ח חברת נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי , דרש כי לא יחולקו דיווידנדים שיפגעו באיתנותה הפיננסית של החברה רק בכדי להקטין את חובות אי.די. בי. המכתב נכתב לפני כחודש, והתגלה לתקשורת רק עכשיו. בין המכותבים לדרישת אנליסט ניתן למצוא את בעל השליטה נוחי דנקנר, רונה דנקנר, מנכ"ל החברה סגי איתן ושאר הדירקטורים בחברת נכסים ובנין.

לחברה נכסים ובנין, המוחזקת על ידי דסק"ש (בעלת יתרת רווחים לחלוקה שלילית), יתרות מזומנים של יותר ממיליארד שקל, יחד עם הנפקות אג"ח בהיקף של כ-870 מיליון שקל שבוצעו לאחרונה.

למרות שימי משבר בשווקים אינם נחשבים אידיאליים לגיוס אשראי בשוק ההון, ישנם גופים שתנודתיות או ירידות חדות בשווקים אינן מהוות עבורם מכשול. בין הגופים הללו נמצאים הבנקים בישראל. כשברקע עדיין עומדת הסערה שפקדה את השווקים, בנק הפועלים מתכוון היום לצאת להנפקת ענק במהלכה יגייס 1.5 מיליארד שקל.

במסגרת הגיוס, שהיום ייערך השלב המוסדי שלו, הבנק מתכוון להנפיק שתי סדרות חדשות של כתבי התחייבות - שקלית וצמודה למדד. כתבי התחייבות הם סוג של איגרות חוב שנחותות ביחס לאג"ח רגיל של הבנק, אך בכירות ביחס לשטרי הון (סוג נוסף של אג"ח). כתבי ההתחייבות זכו לדירוג AA (דירוג גבוה מאוד) על ידי חברת הדירוג מעלות

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully