וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "דואגים לבנקים כי דואגים לצעירים"

רם עוזרי

14.6.2012 / 12:14

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הגיב לטענה כי בנק ישראל דואג לבנקים יותר מלאוכלוסיה ואמר כי על הבנק לשמור על אחריות כי משברים מתחילים לעיתים בשוק הנדל"ן

"המשכנתאות בעבר היו השקעה מאוד בטוחה. ונכון, לא היו בעיות בשוק הזה עד היום. אבל ההיסטוריה מלאה בדוגמאות לנכסים שהיו מאוד בטוחות והפסיקו להיות בטוחות. לכן אנחנו לא יכולים להירגע בנוגע ליציבות שוק הנדל"ן". כך אמר היום נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בכנס בנושא יציבות המערכת הבנקאית.

פישר רמז על פעולות נוספות שייתכן שינקוט הבנק להגבלת היקף המשכנאות שנותנים הבנקים. "כיום יש מגבלה של 22%-20% לחשיפה של הבנקים לענף הנדל"ן, אבל אין מגבלה על אחוז התיק שהבנקים מסוגלים לספק במונחי משכנתאות. למרות שאין מגבלה, אנחנו עוקבים באופן מאוד הדוק אחר מה שקורה בשוק הזה", אמר פישר.

בנוגע לטענה כי בנק ישראל דואג למערכת הבנקאית יותר מאשר לזוגות הצעירים אמר פישר כי "אנחנו דואגים לבנקים כי אנחנו דואגים לזוגות צעירים. אנחנו דואגים גם לזוגות יותר מבוגרים. היו יותר מדי משברים שהתחילו בשוק הנדל"ן - 50% מהמשברים הפיננסיים התחילו בשוק הזה ולכן נמשיך להיות אחראים בנוגע לתחום הזה".

עם זאת, הוסיף פישר כי האחריות של בנק ישראל ליציבות המערכת הבנקאית היא מוגבלת. "זו לא אחריות להגן על כל דבר שהבנקים עושים. אנחנו מצפים מהבנקים שיתנהגו באופן אחראי והוגן כלפי חברות, כלפי משקי הבית ובעיקר כלפי חברות קטנות ובינוניות".

פישר לא הגיע לכנס בשל נסיעתו לוושינגטון לרגל קבלת פרס החופש של הנשיא שמעון פרס. הנגיד שלח דברים מצולמים בווידאו. לדבריו, תפקידי המערכת הפיננסית היא לחבר בין הלווים לבין החוסכים. התפקיד הזה הוא קריטי לתמיכה בצמיחה במשק. "המערכת הפיננסית לא צריכה להיות מערכת מתוחכמת. היא צריכה לתמוך בשימור המערכת הכלכלית. הנזק שמערכת פיננסית חלשה יכולה לגרום הוא ענק. מדינה שיש לה מערכת פיננסית חלשה תסבול מאוד קשה בתקופה של האטה ומיתון. תחשבו על איסלנד, על אירלנד על ספרד. מי שמספיק מבוגר יכול לזכור את המשבר בתאילנד ואינדונזיה בשנות ה-90".

"אנשים מתלוננים על רמת הפיקוח של בנק ישראל, אבל בתקופה של המשבר היו מרוצים. העלינו את דרישות ההון שלנו והיתה דאגה שהדרישה הזו תגרום להם לתת פחות הלוואות. הגענו לאיזון די טוב בין הצורך לחזק את הבנקים ולאפשר להם לספק אשראי למערכת הכלכלית הישראלית. אין התנגשות בין שמירה על צמיחה בת קיימא ושמירה על היציבות של המערכת הבנקאית", אמר פישר.

"המצב באירופה קשה והוא לא משתפר. תפקיד בנק ישראל והאוצר, וכל אחד שיש לו אחריות במשק, זה להיות מוכן לטפל בבעיות שיגיעו אם יהיו התפתחויות שליליות באירופה. אנחנו לא יודעים בדיוק מה יקרה אם מדינה אחת או שתיים יעזבו את שוק היורו. הצלחנו להתמודד עם משבר ענק ב-2008, ויש לי אמון שנצליח לשמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully