וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאמה הכהן: "לחשוף הסכם הגז עם חברת החשמל"

איתי טרילניק

14.6.2012 / 14:15

על רקע הביקורת על המחיר הנקוב לגז במסגרת ההסכם בין שותפות תמר לחברת החשמל קורא יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה הכהן לחשוף ההסכם לביקורת. הוועדה תדון בנושא ביום ראשון

יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, טוען היום כי יש לחשוף את הסכם הגז של שותפות תמר עם חברת החשמל לביקורת ציבורית, וכי הוא מתכוון לקיים דיון בעניין בוועדה ביום ראשון הקרוב.

זאת, בהמשך לחשיפת TheMarker אודות חוות הדעת שהוגשה לרגולטורים, ובה צויין כי ניתן להגיע למחיר מפוקח של 3 דולר ליחידת אנרגייה (מיליון BTU) תוך שמירה על רווחיות נאותה לספקיות הגז.

זאת, לעומת מחיר בסיס של 5.04 דולר למיליון BTU, שנקבע בחוזה שבין חברת החשמל לתמר, כאשר סכום ההפרשים המהוון מגיע לכ-30 מיליארד שקל. "מיליוני צרכני החשמל בישראל הם שישלמו ביוקר, במשך שנים ארוכות בחשבון החשמל, על כל טעות או גמישות יתר בהחלטת רשות החשמל", מסר שאמה.

בשעות אלה (חמישי בצהריים) מתנהל הדיון על הסכמי הגז ברשות החשמל. הרשות תבעה לבטל את התוספת למנגנון ההצמדה שנקבעה בחוזה, על פיה תעלה ההצמדה למדד המחירים האמריקאי באחוז נוסף מדי שנה בשמונה השנים הראשונות, ותופחת לאחר מכן באחוז מדי שנה במשך יתרת החוזה.

בנוסף מבקשת הרשות להפחית את שיעור ההצמדה באופציית הרחבת החוזה שנתונה לחברת החשמל. ייתכן אף כי תתבע הכנסת נקודת יציאה מהחוזה בשנת 2020, בהתרעה של ארבע שנים מראש. בנוסף, תצטרך רשות החשמל לקבוע, בתיאום עם רשות ההגבלים העסקיים, כיצד יובטח גז טבעי לכל יצרני החשמל הפרטיים, לאור מגבלת כמות הגז אותה מסוגל להעביר הצינור היחיד ממאגרי הגז לישראל.

"מה שמונח להכרעה על שולחן רשות החשמל זה לא רק ההסכם בין חברת החשמל לשותפות תמר, אלא גם השורה התחתונה בעשרות מיליוני חשבונות חשמל שיישלחו לציבור במשך כל שנות קיום ההסכם", אמר שאמה. "ועדת הכלכלה, בהמשך לישיבותיה הקודמות בנושא, חייבת להמשיך לעקוב מקרוב אחר העניין. אין יותר הצדקה לסודיות המחקרים והדוחות שבוצעו בעניין - בישיבה הקרובה נבקש לחשוף ולהציג את כולם, על כל פסיק שבהם".

בשבועות האחרונים נערכו דיונים נוספים בכנסת בנושא חוזה הגז. בדיון שנערך לפני כשלושה שבועות חשף שאמה כי נודע לו על חווות דעת שהוגשה לרשות החשמל, ועל פיה ניתן היה להוזיל את מחיר הגז בכ-20%. "יש לפתוח את החוזה, ולהניח במקביל את אופציית הפיקוח על מחיר הגז עד לכניסת המתחרים לשוק. מול מונופול חברת החשמל ניצב מונופול הגז של תמר - ועולה חשש שמי שמשלם על כך הוא הציבור", אמר אז שאמה.

גם יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', התייחסה לחוזה הגז ואמרה כי "מנתונים שונים שהגיעו לידי עולה כי מחיר הגז הנקוב בהסכמים הוא מחיר מופקע, אשר אינו משקף את עלות הפקתו, אלא את העובדה כי שותפות תמר, שהיא מונופול מובהק בתחום זה, מנצלת באופן ציני את מצב החירום במשק החשמל לטובת הגדלת רווחיה, וכן כי "איני רואה כל סיבה מדוע לא יפורסמו ההסכמים לציבור, כשמדובר בעסקה שבה קונה חברת החשמל, שהיא כזכור חברה ממשלתית בבעלות אזרחי ישראל, גז טבעי בשם ועבור הציבור".

בתוך כך פרסם "פורום פעולה אזרחית" קריאה לציבור, לפנות לחברי הממשלה והנהלת רשות החשמל ולמחות על תנאי הסכם הגז. אחד ממייסדי הפורום, ח"כ לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, מסר כי "הסכם תמר וחברת החשמל הוא איוולת וטיפשות שיגזלו מהצבור סכומי עתק - שצריך ואפשר להשקיע בחנוך ורווחה. שוב מנסים - בדלתיים סגורות והרחק מעיני הציבור - להחיות את שיטת השקשוקה. המדינה חייבת להתערב עכשיו. "תמר" היא מונופול וחייבים להכריז עליה ככזו, כולל הטלת פיקוח על מחיר הגז, עד אשר תהיה תחרות אמיתית בענף - לפני שיהיה מאוחר - והציבור ישלם מיליארדי דולרים על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully