וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצות ועדת הריכוזיות יועברו לאישור הכנסת

אורה קורן, צבי זרחיה

17.6.2012 / 16:12

ועדת השרים לחקיקה אישרה את העברת המלצות ועדת הריכוזיות שהממשלה החליטה לאמץ לאישור הכנסת. "ההצעה המהפכנית תביא להקטנת הריכוזיות במשק הישראלי ולהגדלת התחרותיות"

בהמשך להחלטת הממשלה מ-22 באפריל לאמץ את המלצות דו"ח הוועדה להגברת התחרותיות במשק, אישרה היום ועדת שרים לחקיקה את הצעת החוק שתובא לאישור הכנסת.

הצעת החוק עוסקת בהקטנת הפירמידות העסקיות, איסור אחזקה צולבת של תאגידים ריאלים ופיננסים משמעותיים וכן בקידום תחרות ענפית וצמצום ריכוזיות משקית בהקצאת נכסי מדינה.

על פי ההחלטה, תוך 6 שנים מהיום לא יהיו יותר פירמידות כלכליות במשק, לא יוכל אדם או חברה להחזיק בבנק או חברה פיננסית ביחד עם חברה ריאלית משמעותית, יישקלו שיקולי מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות בהפרטות של חברות ממשלתיות או נכסי מדינה, והממשל התאגידי ישופר כדי למנוע ולצמצם ניגודי עניינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במעמד האישור כי "הממשלה פועלת כל הזמן להורדת יוקר המחיה. החוק להגברת התחרותיות במשק יתקן עיוותים שנוצרו בשנים האחרונות ושהממשלה הזאת מתקנת אותם". ממשרד האוצר נמסר, כי לאישור קדם דיון סוער, בסופו אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק ברוב של 7 בעד מול 3 נגד ו-2 נמנעים.

"ההצעה המהפכנית תביא להקטנת הריכוזיות במשק הישראלי ולהגדלת התחרותיות - דבר שיפעל לטובת ההתפתחות הכלכלית בישראל ולהקטנת מחירים ועליות לאזרחים", נמסר ממשרד האוצר. "על פי ההחלטה, תוך 6 שנים מהיום לא יהיו יותר פירמידות כלכליות במשק, לא יוכל אדם או חברה להחזיק בבנק או חברה פיננסית ביחד עם חברה ריאלית משמעותית, יישקלו שיקולי מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות בהפרטות של חברות ממשלתיות או נכסי מדינה והממשל התאגידי ישופר כדי למנוע ולצמצם ניגודי עניינים".

שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ אמר, כי "מדובר במהלך היסטורי, של רפורמה מקיפה במבנה המשק הישראלי כולו. בשילוב של תעוזה מחשבתית מצד אחד וזהירות שהביאה לגידור החששות מצד שני אנחנו משיגים היום רפורמה היסטורית בתולדות ישראל".

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', אומרת כי טיוטת החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות שאושרה היום בממשלה מאפשרת לבעלי ההון להמשיך לנצל לרעה את כוחם ולקדם את התעשרותם על חשבון הציבור, ומגוננת על בעלי ההון הקיימים, בכך שהיא מאפשרת להם להמשיך ולשמור באין מפריע על פירמידות שליטה של שלוש קומות. "מדובר בתיקונים קוסמטיים המנציחים את השעבוד לבעלי ההון על חשבון חסכונותיהם של אנשים עובדים. לא פלא שאפילו בכירי האוצר ובכירי הרגולטורים, שאינם ידועים בידם הקשה, מסתייגים מהצעת החוק".

עוד אמרה יחימוביץ': "הכללים הנוגעים למניעת עסקות בעלי עניין בחוק, מאפשרים לבעלי ההון להמשיך לנצל לרעה את כוחם ולקדם את התעשרותם על חשבון הציבור. החוק לא עוסק במשיכת דיווידנדים חריגים שבעלי הון נוטלים גם כשלא נוצרים רווחים, בכדי למנף את העסקאות הפרטיות שלהם, ולא נוצר ולו כלל נוקשה חדש אחד שיש ביכולתו להגביל את יכולתם של בעלי השליטה לנצל כספי ציבור".

דעת המיעוט של ראש אגף התקציבים, גל הרשקוביץ, בוועדת הריכוזיות, לפיה יש לאסור כליל קיום עסקות בין תאגיד ציבורי לבעל השליטה בו ולצדדים הקשורים בבעל השליטה, מתווספת להתנגדותו של הרגולטור הראשי, יו"ר הרשות לניירות ערך פרופ' שמואל האוזר, לאפליה בין בעלי ההון הקיימים שיוכלו להמשיך ולהנציח את שליטתם על פירמידות של שלוש קומות, לבין שחקנים עתידיים בשוק אשר עליהם כבר תחול מגבלה של שתי קומות, ומראש יפעלו בתנאי נחיתות".

יחימוביץ' הגישה יחד עם ח"כ אמנון כהן (ש"ס) "הצעת חוק (תיקון חוק החברות) גל הרשקוביץ'" המחוקקת את עמדת המיעוט של ראש אגף תקציבים, וקובעת כי עסקה בין חברה ציבורית לבין בעל השליטה ולצדדים הקשורים בו, היא אסורה - אלא אם קיבלה את אישורו של בית משפט כלכלי.

3 שרים מישראל ביתנו התנגדו: סטס מיסז'ניקוב, סופה לנדבר ויצחק אהרונוביץ'. 2 שרים נמנעו. ועדת השרים קיבלה את הצעתם של מיסז'ניקוב ושר התמ"ת שלום שמחון להאריך את תקופת המכירה של בעלי אחזקות צולבות משמעותיות (פיננסיות וריאליות) מ-4 ל-6 שנים. מיסז'ניקוב הציע להכניס תיקון לנוסח הצעת החוק, כך שהחברות הממשלתיות לא יוכפפו לממונה על הריכוזיות ולדברי לשכתו הסתמן רוב בעד הצעתו.

אולם, שר המשפטים יעקב נאמן המשמש כיו"ר ועדת השרים, אמר שהעניין יידון במהלך דיוני הצעת החוק בכנסת. מיסזנ'יקוב אמר כי "לאור התנהלותו הלא עניינית של שר המשפטים בעניין זה, לא נותר לנו אלא להתנגד להצעת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully