וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד השיכון: נפילה של 21% בהיתרי בנייה ברבעון

אריק מירובסקי

18.6.2012 / 9:06

מנתוני הסקירה הרבעונית של משרד הבינוי והשיכון עולה כי שוק הנדל"ן נמצא בהאטה שאף עלולה להחריף. "ירידה של 13% בשליש הראשון של השנה הנוכחית בהיקף העסקות"

שוק הנדל"ן נמצא בהאטה חדה, והוא עתיד לרשום האטה חריפה עוד יותר - כך עולה מנתוני הסקירה הרבעונית של משרד הבינוי והשיכון. על פי הדו"ח, מספר התחלות הבנייה ברבעון הראשון של השנה נמצא במגמת ירידה, אישורי העסקות במינהל מקרקעי ישראל ירדו אף הם, מספר היתרי הבנייה שהוצאו על ידי הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה הצטמצם - וגם מספר המשכנתאות שנלקחו ברבעון הראשון של השנה רשם ירידה.

על פי הסקירה, רמת מחירי הדירות ברבעון הראשון של השנה היתה נמוכה בכ-3% מרמתה ברבעון הראשון של 2011. הירידה בולטת בעיקר בדירות חדשות ובאזור המרכז ותל אביב.

"התייצבות וירידת מחירי הדירות מושפעת מהמשך היקפי היצע גבוהים, למרות התמתנות מסוימת בראשית 2012", נכתב בדו"ח. "הגידול בהיצע מקורו בהיקף שיווק גבוה ביוזמת הממשלה, במיוחד מסוף 2009. מנגד, הביקושים יציבים ונמוכים ברבעון הראשון של 2012 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ירידת הביקושים החל באמצע 2011 השפיעה על התמתנות אטית בצד ההיצע. עם זאת, המלאי המוצע למכירה של דירות חדשות ומספר הדירות בבנייה גבוהים במיוחד".

הירידות בביקושים באות לידי ביטוי בכמה פרמטרים: מבחינת היקף העסקות, נרשמה ירידה של 13% בשליש הראשון של השנה הנוכחית, לעומת השליש הראשון של השנה שעברה, מ-32.5 אלף רכישות דירות ל-28.4 אלף; מבחינת מכירת דירות חדשות נרשמה ירידה של 11% על ידי הקבלנים, מ-7,400 בשליש הראשון של 2011 ל-6,600 בשליש הראשון של השנה; ירידה של 13% נרשמה בקצב הבנייה העצמית בשליש הראשון של השנה, ל-5,800.

נורית אזהרה בהיקף ההיצע

ואולם נראה כי הנתונים המעניינים יותר באים דווקא מצד ההיצע, שכן בעוד נתוני הביקושים מעידים על פרק הזמן שממנו נלקחו, בנתוני ההיצע יש גם פרמטרים שמעידים על העתיד הקרוב שצפוי לענף הבנייה והנדל"ן. על פי נתונים אלה, למרות כמה חודשים שבהם נרשם גידול במספר העסקות, הענף צפוי דווקא להתכווץ בתקופה הקרובה.

הנתון הראשון שמרמז בכיוון זה הוא התחלות הבנייה, שברבעון הראשון של השנה רשמו ירידה של 14% לעומת הרבעון הראשון של 2011, והגיעו ל-9,665 התחלות. במשרד השיכון קובעים כי "נראה כי ההאטה היחסית מושפעת מירידה בביקושים החל במחצית השנייה של 2011".

התחלות בנייה. TheMarker
התחלות בנייה/TheMarker

נתון נוסף שמרמז על העתיד לבוא בקרוב הוא ירידה של 21% בהיתרי הבנייה שהנפיקו הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה לקבלנים, בין הרבעון הראשון של 2011 לרבעון הראשון של השנה, שבו ניתנו 7,700 היתרים. היתר בנייה הוא הצעד התכנוני הסופי בדרך להתחלת בניית פרויקט, וירידה במספר ההיתרים משמעה שפחות קבלנים ביקשו היתרים כאלה, ושהירידה בהתחלות הבנייה צפויה להימשך.

נתון שלישי הוא ירידה של 37% באישור עסקות על קרקעות מינהל מקרקעי ישראל. מדובר במכרזים שהמינהל אישר את תוצאותיהם ונתן לזוכים בהם אור ירוק להתחיל בפעילות על המגרשים. בעוד שברבעון הראשון של 2011 מספר האישורים הגיע ל-10,820, ברבעון הראשון של השנה הנוכחית מספרם הגיע ל-6,830 בלבד. המשמעות היא שגם לטווח רחוק יותר, ענף הדיור צפוי לרשום האטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully