וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפני: "הממשלה פוחדת להתמודד עם העשירים"

צבי זרחיה

18.6.2012 / 14:41

בדיון בוועדת הכספים אודות המלצות ועדת קדמי מתח יו"ר הוועדה משה גפני ביקורת על התנגדות הממשלה להטלת מס ייסף ועל כוונתה להוריד מכסים

"הממשלה פוחדת להתמודד עם העשירים. היא פועלת להורדת מכסים אך לא מאשרת את מס היסף על בעלי ההכנסות הגבוהות" - כך אמר היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בדיון שקיימה הועדה על המלצות ועדת המזון (ועדת קדמי).

חברי כנסת בוועדה מתנגדים להמלצת ועדת קדמי להפחתת מכסים על מוצרי מזון מחשש שתוביל לפיטורי עובדים וגם לא תבטיח הוזלת מחירים. גפני התריע כי "יש להיזהר מפגיעה קשה בתעשייה המקומית, שתפגע רק בחלשים. העשירים יסתדרו".

לדבריו, "יש להתמודד עם יוקר המחייה ברגולציה; לבחון כיצד יש קומץ שמרוויחים המון כסף, שנהנים מהריכוזיות, מפיקים רווחים עצומים. הם גם המייצרים, גם המשווקים והמוכרים וגם לא משלמים את כל המסים כראוי והממשלה מצידה מתנגדת למס הייסף. נדרש טיפול שורש, אחרת נפספס את המטרה האמיתית".

גפני הודיע, כי "אם האוצר יחליט ללכת על מהלך גורף של הורדת מכסים, ועדת הכספים לא תיתן לזה יד. הוועדה מקדמת חוק שיחייב את אישורה גם במקרים של הורדת מכסים".

קדמי אמר כי "מחירי המזון בישראל גבוהים משמעותית ביחס למדינות ה-OECD. השוק הישראלי קטן מאוד ויש בו ריכוזיות גדולה. מספר קטן של שחקנים ותנאים אוליגופולים. שיעור החדירה של מותגים פרטיים נמוך מאוד ונע בין 10% ל-15% בהשוואה ל- 50% במדינות ה-OECD. עוד גורמים לעלויות גבוהות: הגבלות דתיות כגון הצורך להכשיר מפעלים, בטיחות מזון מחמירה מאוד מאז פרשת רמדיה שמגבירה את העלויות. המדיניות הממשלתית תורמת גם היא את שלה בהתערבות ישירה באמצעות מכסים, מכסות וסובסידיות ובהתערבות עקיפה; ע"י רגולציה סביבתית שיש לה עלות ופיקוח על תחרות. קיימים גורמי מאקרו כמחירי התשומות שהתייקרו, הצמיחה הגלובלית שנפגעה ושער החליפין שמתבטא בייסוף השקל".

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הודיע כי ועדת המזון שבראשותו תקיים בקרוב יום שימועים נוסף ולאחר מכן תגבש את ההמלצות הסופיות שיוגשו לשרים בתחילת יולי 2012.

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) קבלה כי "אין תכנית כוללת; הורדת מכסים תפגע בתעסוקה. התעשייה לא תעמוד בתחרות בינלאומית ואין אלטרנטיבות תעסוקה. הורדת מכסים במקום עידוד התעשייה המקומית, איננה הפתרון ולא בטוח שתגולגל לטובת הצרכן. התחרותיות שיש היא בין משרדי הממשלה שרק הולכים ופוגעים במגזר היצרני כדי למצוא חן בעיני המחאה החברתית".

ח"כ שי חרמש (קדימה) המשמש כיו"ר הלובי החקלאי, אמר כי "אם הפחתת המכסים תביא להוזלה של 30-10 אגורות ופיטורי עובדים, אזי התועלת פחות מהמחיר שהמשק ישלם".

ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) הוסיף כי "הבעיה היא לא המכסים אלא הריכוזיות ואיתה יש להתמודד. אי שבירת המונופולים - זה הכשל של המשטר בישראל. יש תיאום בין היצרנים הגדולים ולא נותנים לאלו הקטנים להתמודד".

ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה כי "הוועדה קמה על מנת להוריד מחירים. על קדמי לבוא עם פתרונות מעשיים איך מורידים מחירים. צריך יותר המלצות על הגדלת כוחם של היצרנים הקטנים. בנוסף, יש להוריד את המיסוי העקיף".

מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), אמר כי "אנחנו המדינה היחידה בעולם ששיעורי המכסים עלו כל הזמן ועכשיו צריך להוריד, אך כאן אנחנו מתנגדים. צריך לבדוק איפה הנזק יותר קטן ואז ללכת על המהלך".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, התריע כי "נשלם מחיר יקר מאוד אם ועדת קדמי טועה. אני בעד הורדת מכסים אך בצורה מסודרת, תוך הדדיות והתחשבות בהסכמי הסחר, שלא נהיה הפראיירים היחידים. כשהשותפים שלנו יפתחו בפנינו שווקים גם אנחנו נפתח"

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אריה זייף אמר כי הפחתת המכסים על יבוא מוצרי מזון היא הדרך הטובה ביותר ליצירת תחרות במשק ולהוזלת מחירים. הדבר הוכח בשנות ה-90 עם ישום תוכנית החשיפה ליבוא, שתרם להוזלה משמעותית במחירי המוצרים. יש לבצע את תהליך הפחתת המכסים באופן הדרגתי על מנת לאפשר ליצרנים זמן התארגנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully