וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הבחירות ביוון: יום תנודתי באחד העם

רם עוזרי

18.6.2012 / 17:22

הבורסה התל אביבית הגיבה בבילבול לתוצאות הבחירות ביוון. המדדים נסגרו בירידות שערים קלות אחרי יום מסחר תנודתי. ת"א 25 ות"א 100ירדו ב-0.3% כל אחד

הבחירות ביוון הוכרעו ככל הנראה לטובת הישארות בגוש היורו, והמשקיעים בתל אביב לא ידעו איך בדיוק לאכול את זה: יום מסחר תנודתי במיוחד הסתיים היום בירידות שערים של 0.3% במדדים המובילים, לאחר שמדד ת"א 25 חצה את קו האפס לא פחות מחמש פעמים במהלך יום המסחר.

בסופו של יום ירד מדד ת"א 25 ב-0.3% ומדד ת"א 100 השיל אף הוא 0.3% מערכו. מדד מניות הבנקים ירד ב-0.2% לאחר שפתח את יום המסחר בעליות של 0.7%, ומניות הנדל"ן הפתיע והוסיף 0.9%. מדדי התל בונד רשמו לאורך רוב יום המסחר יציבות וסיימו בעליות של 0.2%.

מניות חברות התקשורת הכבידו על המדדים ובסוף יום המסחר רשמו ירידות חדות: בזק איבדה 4.5% במחזור מסחר גבוה מהממוצע ב-3%, פרטנר הפסידה 0.5% מערכה ו סלקום ירדה ב- 1.8%. לעומת זאת מניית כיל עלתה ב-0.4% במחזור הגבוה בבורסה על רקע המלצת "קנייה" של בית ההשקעות אקסלנס.

אנטוניס סמאראס, מנהיג הדמוקרטיה החדשה, אמר לאחר פרסום הנתונים הרשמיים הראשוניים כי "העם היווני הצביע על דרך אירופית והישארות בגוש היורו. הם הצביעו עבור משרות, צדק וביטחון, בלי הרפתקאות. ההקרבה שלהם תיחשב. זהו רגע חשוב עבור יוון ועבור יתר אירופה. בתקופה בה הכל מתמוטט, העם היווני שם בנו מבטחו ונתן לנו קולו. נעבוד עם עמיתינו באיחוד האירופי ליצירת מדיניות לפיתוח ומאבק באבטלה".

אפקט תוצאות הבחירות ביוון, שהביא לעליות בפתיחת המסחר, התפוגג במהרה בתל אביב בדומה למה שקרה בבורסות אירופה. עלייה בתשואות על אג"ח של ספרד ואיטליה החזיר את חששות המשקיעים מהבעיות החבויות בכלכלות אלו לקדמת הבמה.

לצינון ההתלהבות מתוצאות הבחירות תרמו הערכות כלכלנים בדבר הקשיים שיעמדו בפני הממשלה החדשה ביוון. "התחזיות שלנו לאפשרות של עזיבת יוון את גוש היורו נותרו ללא שינוי בהסתברות של 50%-75% ב-18-12 החודשים הקרובים", כתבו כלכלני סיטי בתגובה לתוצאות. "אף שתוצאות הבחירות וההסכם הקואליציוני הצפוי של מפלגת הדמוקרטיה החדשה צימצמו את סכנת העזיבה בטווח הקרוב מאוד, העוצמה החדשה של סיריזה בפרלמנט ויכולתה לארגן הפגנות נוספות נגד צעדי צנע יקשו על ממשלת יוון לממש את תנאי החילוץ אם יתבצעו בהם רק תיקונים קלים".

בישראל, מתגברות ההערכות שממשלת האחדות בראשות בנימיו נתניהו תלך בקרוב למהלך של העלאת מסים משמעותית. אתמול הצטרף ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל, פרופ' נתן זוסמן, להערכה כי העלאת מסים היא בלתי נמנעת.

"אנחנו בבנק ישראל מודאגים ממה שקורה מסביב ומהגירעון הגדול. אם נעמוד בכלל ההוצאה, שמשמעותו גידול של כמעט 5% בהוצאות בשנה הבאה, ונרצה לעמוד ביעד גירעון סביר, לא תהיה ברירה אלא לעלות מסים. מכיוון שלא מדובר על סכומים קטנים זה יצטרך להיעשות בשילוב של מספר כלים - מסים ישירים ועקיפים כדי לסגור את החור הזה", אמר זוסמן.

כמו כן, הצעת החוק להגברת התחרותיות במשק אושרה אתמול בוועדת שרים לענייני חקיקה, בדרך להצבעה בכנסת. ההצעה עוסקת בהקטנת הפירמידות העסקיות, איסור אחזקה צולבת של תאגידים ריאלים ופיננסים משמעותיים וכן בקידום תחרות ענפית וצמצום ריכוזיות משקית בהקצאת נכסי מדינה.

על פי ההחלטה, תוך 6 שנים מהיום לא יהיו יותר פירמידות כלכליות במשק, לא יוכל אדם או חברה להחזיק בבנק או חברה פיננסית ביחד עם חברה ריאלית משמעותית, יישקלו שיקולי מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות בהפרטות של חברות ממשלתיות או נכסי מדינה, והממשל התאגידי ישופר כדי למנוע ולצמצם ניגודי עניינים.

אגב כך פורסמו נתוני קרנות הנאמנות של השבוע. למרות האירועים באירופה והמגמה השלילית ברוב השווקים בעולם, תעשיית הקרנות סיימה את השבוע עם גיוסים בהיקף של 310 מיליון שקל. עיקר הגיוסים הופנו לקרנות נאמנות המשקיעות באג"ח מדינה, הנחשבות כאפיקי השקעה סולידיים. הקרנות הללו גייסו כ-340 מיליון שקל, כאשר מנגד, הקרנות המנייתיות וקרנות האג"ח רשמו פדיונות של כ-240 מיליון שקל.

מניות במרכז

שותפויות הקידוח בשדה הגז הטבעי לווייתן הודיעו הבוקר (ב') כי הסתיימו בהצלחה מבחני ההפקה במאגר. עוד הודיעו השותפויות כי בימים הקרובים תעזוב אסדת הקידוח Noble Homer Ferrington את האתר. ניירות הערך של השותפות - רציו יה"ש , דלק קידוחים ו אבנר יה"ש - מגיבים בעליות שערים של עד 3.8%, לאחר שהמסחר הושעה למשך שעה.

חברת דלק הודיעה אתמול לבורסה כי פיתוח מאגר "נועה", הנמצא בסמוך למאגר ים תטיס המתדלדל, יוקדם ויושלם בשבועיים הקרובים. מאגר "נועה" מכיל, על פי ההערכות, כ-1.2 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, ועתיד לסייע באספקת הגז לישראל בקיץ.

זאת, על רקע המחסור בגז טבעי בשל התדלדלות מאגר ים תטיס והפסקת הגז המצרי, התורמים למשבר הצפוי בייצור החשמל בקיץ הקרוב. משרד האנרגיה הורה לשותפות במאגר, קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%) לפתח אותו לפני כשנה, לאחר שפיתוחו נדחה במשך שנים בשל חוסר כדאיות כלכלית.

נמשכת הזרמת הכספים של דסק"ש לעיתון מעריב. חברת האחזקות מקבוצת אי.די.בי , שבשליטת נוחי דנקנר, אישרה הזרמה של 25-30 מיליון שקל לחברה הבת (66%), וזאת למרות חשש המשקיעים לפירעון חובות החברה, כך נודע ל-TheMarker.

בסך הכול, עד עתה השקיעה דסק"ש והעניקה הלוואות בהיקף של כ-280 מיליון שקל למעריב, ובנוסף ביצעה רכישת אג"ח מעריב בשוק בהיקף של 52 מיליון שקל.

התחרות בענף הסלולר גורמת לחברות הוותיקות להפסדים כבדים. אתמול העריך בכיר מאוד בענף כי סלקום , פרטנר ופלאפון מאבדות ביום כ-5 מיליון שקל על לקוחות שמתקשרים לשפר עמדות ולהוזיל את החשבון הסלולרי שלהם בעקבות כניסתן של חברות הסלולר החדשות לענף.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully