וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשבר: ספרד נפרדת מיום ראשון כיום מנוחה

20.6.2012 / 10:09

חוק חדש במחוז מדריד יתיר לחנויות להיפתח 24/7; אם הניסוי יצליח, הוא יתרחב ליתר המחוזות בספרד. הממשלה שוקלת להזיז גם חגים מסורתיים במדינה הקתולית

פסטיבלים דתיים וימי ראשון רגועים עשויים להיות הקורבנות הבאים של המשבר הכלכלי בספרד - לאחר שסדרה של שינויי חקיקה, בנוגע לשעות פתיחת חנויות ותאריכים חדשים לחגים, עשויה לזעזע מסורות עתיקות יומין.

לפי החוקים הנוכחיים, על מרבית העסקים להיות סגורים במרבית ימי ראשון. אולם, החל מאמצע יוני, מחוז מדריד, בו יושבת בירת ספרד, יתיר לכל החנויות להיפתח 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. השינוי מהווה חלק ממאמציו של מריאנו ראחוי, ראש הממשלה ממפלגת העם השמרנית, להגדיל את התחרותיות של כלכלת ספרד ולנווט אותה אל מחוץ למשבר החובות הפוקד את גוש היורו.

לפי פוליטיקאים במדינה, המהלך יכול ליצור אלפי משרות חדשות, נתמך על ידי חנויות רבות וקבוצות צרכניות ויתקבל בברכה על ידי התיירים. בייחוד כיוון שכמעט רבע מאזרחי ספרד מובטלים, והמשבר הכלכלי הוביל את המדינה לבקש סיוע עבור הבנקים שלה.

אלא שהגמשת החוקים פירושה שינוי תרבותי מעמיק בחברה מסורתית קתולית. גם מי שאינם פוקדים את הכנסייה מדי יום ראשון, רואים ביום זה זמן למשפחה וחברים, ולא לקניות או לעבודה.

שעות הפתיחה החדשות במדריד מרחיקות לכת גם ביחס לחלק מהמשטרים הליברליים ביותר באירופה - כמו בריטניה, שבה הוקלו תקנות המסחר כבר ב-1994, אך עדיין מרבית החנויות הגדולות פתוחות אך ורק במשך 6 שעות. במדינות קתוליות אחרות באירופה, כמו איטליה, היו עד עתה שעות פתיחה גמישות יותר מספרד, אך עדיין יש בהן מגבלות. בגרמניה, בקצה המחמיר יותר של הקשת, יש עדיין התנגדות חריפה לפתיחת עסקים ביום ראשון.

חנויות עצמאיות חוששות, שצפויות לסבול יותר מהחקיקה החדשה, כיוון שלרשתות כלבו יש את המשאבים המאפשרים להן להרוויח מהשינויים. חנויות קטנות רבות מהססות לשנות את דפוסי העבודה ולשאת בעלויות של תשלום לעובדים נוספים ביום ראשון. לחנויות מכולת קטנות כבר מותר להיפתח בימי ראשון, אך לרוב הן בוחרות שלא לעשות זאת.

"עסקים קטנים תמיד היו הרוח החיה של הכלכלה. אך עסקים גדולים ייפתחו בימי ראשון, ואנחנו ניפגע מכך", אמרה יוג'יניה סנשז, מנהלת חנות לחומרי בנייה במתחם העסקי של מדריד. לדבריה, היא טרם החליטה אם תפתח את החנות בימי ראשון, אך היא נוטה שלא לעשות זאת. "אנחנו עובדים 12-10 שעות ביום כבר כעת. יום ראשון הוא זמן המשפחה".

השינוי במדריד הוא ניסוי ראשוני, שלפי תכניות הממשל אמור להתרחב ליתר מחוזות ספרד. נוסף על הקלות המסחר בימי ראשון, שוקל הממשל להזיז שלושה חגים - בהם שני חגים דתיים - לימי שני או שישי הקרובים אליהם. לטענת הממשל, דבר זה יגדיל את התפוקה של ספרד באמצעות מניעת סופי שבוע ארוכים במיוחד מעובדים רבים.

  • עוד באותו נושא:
  • ספרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully