וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התשתיות: "צפויות הפסקות חשמל בקיץ"

איתי טרילניק

20.6.2012 / 12:19

"אנו עומדים בפני בצורת חשמל. אנחנו מייצרים מה שאנחנו צורכים בחשמל וזה לא תקין. בגלל תנודות בביקוש יש נפילות חשמל" מתריע השר

"אנו עומדים בפני בצורת חשמל. אנחנו מייצרים בערך מה שאנחנו צורכים בחשמל, וזה לא תקין. בגלל תנודות בביקוש ותנודות בשל תקלות במערכת, יש נפילות חשמל. כאשר מראש, כושר הייצור הוא בערך מה שאתה צורך, הסיכוי לנפילות גדול. ב-OECD, הרזרבה הנדרשת היא 18-25%. בקיץ הקרוב הסכנה להפסקות חשמל גבוהה יותר" כך אמר שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, בכנס "תעשיית העתיד של ישראל".

לנדאו התייחס לאישור הסכמי הגז של שותפות תמר, בתנאי להכנסת שינויים בהם. "כל הסכם גז שהיה נחתם כרגע בתנאים הנוכחיים, שאינם תנאים של משק חופשי, שאינם נעשים בין קונה מרצון ומוכר מרצון, היה זוכה לביקורת ממישהו", אמר לנדאו. "תמיד יקומו ויאמרו שאפשר היה להוריד את המחיר. כאן, השיקולים שעמדו הם יציבות במשק הגז. התחום רואה רגולטורים רבים, אי וודאות במשך חודשים ארוכים. אתה רוצה שהגז יגיע מתמר באפריל 2013 אם הכל יתנהל כשורה, ולא ברור שהדברים מתנהלים כשורה. הפרוייקט מתנהל ללא סגירות פיננסיות. צריך לדאוג שהציבור ישלם מחיר סביר במצב אליו נקלענו.

"במהלך הדיונים בשבועות האחרונים, רשות החשמל ידעה מה הדעה שלי בעניין. רשות החשמל ידעה מה השיקולים שלי והמטרות שלי, ובתחום זה היה שיתוף פעולה. החשוב ביותר היה שהגז יגיע ב-2013, במחיר סביר נוכח המצב. לא לקחתי חלק בוויכוח הקולני בנושא. כמה עוד רגולטורים קולניים צריכים לבלבל את המשקיעים? אני במשחק הזה, לא משחק. התקבלה החלטה, ואני עומד מאחורי ההחלטה שהתקבלה. אני חושב שממנה יחתם בסיכומו של דבר הסכם, והמערכת תרגע".

לנדאו טען כי השינויים בהסכמי הגז ובמיסוי פוגעים בהשקעה בישראל. "הזדמן לי לפגוש שלשום מיליארדר שמתעניין בהשקעות בישראל, בגז ונפט במפורש. שאלתי אותו מה הדברים שמפריעים לו. הוא ענה לי, הוודאות והמיסוי. שאלתי אותו, ששינסקי? הוא אמר שכן. אנחנו רוצים להביא את החברות הגדולות שמפיקות גז ונפט בעולם. אני אומר את זה במלוא ההערכה לנובל אנרג'י, שהייתה הראשונה להגיע לישראל, אבל אנחנו רוצים להביא גם את החברות הגדולות".

לפני ששינסקי, היו כבר משאים ומתנים בין הצרכנים השונים ובין הספקים השונים, תמר ו-EMG. עמדו לפני חתימה מסמכי הבנות. היה מחיר של 5.4 דולר ליחידת אנרגיה. אתה רואה מה קרה בפתיחת ההסכם בין מצרים וירדן, והירדנים מתלוננים על מחיר של 6 דולר ליחידה. אתה מסתכל על מה שהיה לפני שקם ששינסקי. כאן ברור דבר אחר. ברגע שקמה וועדת ששינסקי, המו"מ בין הספקים לצרכנים נפסק. כל מי שנכנס לששינסקי צריך היה לדעת שהתנאים ישתנו, כשנגיע למצב שקרוב יותר למה שקורה עם תמר. בתחום הזה, אצלינו החליטו לחלק את עור הדוב עוד לפני שצדו אותו. עוד אין גז מתמר, אין חיבור לחוף, הפרוייקט שאפתני, יש נקודות אי וודאות רבות, בוודאי לגבי סגירות פיננסיות, אבל את המס אנחנו רוצים עכשיו. אני לא מבין מה היה קורה אילו דחינו את ששינסקי בשנתיים, כדי שהמערכת תהיה הרבה יותר רגועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully