וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחרה מקוונת חדשה למגה ושופרסל: ברטה

אמיתי זיו , מיה אפשטיין

20.6.2012 / 19:05

הסופרמרקט המקוון מתחייב בכל מוצר למחיר הנמוך מבין המחירים בשופרסל ישיר ומגה באינטרנט. ברטה מאפשר הזמנת מצרכים בטלפון החכם באמצעות אפליקציה או דרך אתר סלולרי מותאם

תחרות מרעננת בשוק קמעונות המזון בישראל: היזמים תומר אבנון ומור לביא הציגו היום את berta, סופרמרקט מקוון, שפועל במחשב, בטאבלט ובסמארטפון, ללא סניפים פיזים. הסופרמרקט, שממוקד בינתיים במוצרי מזון, מאפשר הזמנת מצרכים בטלפון החכם באמצעות אפליקציה או דרך אתר סלולרי מותאם, או מהמחשב האישי דרך אתר האינטרנט berta.mobi, אך כעת האתר בשלב הרצה ופתוח רק למשתמשים שקיבלו הרשאה לכך.

berta מסתמכת כעת על ספק יחיד, שמבצע את הזמנת המוצרים מיצרניות המזון ומאגד אותם בנקודת האספקה. בשלב מאוחר יותר מתכננים ב-bertaלהתרחב ל-3-5 נקודות חלוקה, כולל נקודת חלוקה באילת ובראש הנקרה, ולספק את המוצרים לכל הארץ. זמן המשלוח אותו מגדירים ב-berta הוא החל מ-4 שעות; מוצר שיוזמן בלילה יגיע ככל הנראה במועד החלוקה הראשון בבוקר – בין 8:00 ל-10:00. ההזמנה אינה מתבצעת כרגע באופן מלא דרך המכשיר הנייד, אלא מגובה בשיחת טלפון עם איש שירות לקוחות או דורשת השלמת הרכישה דרך המחשב האישי לשם הזנת פרטי כרטיס אשראי. האתר מציע מגוון של 6,500 מוצרים.

המצרכים מוזמנים מנקודת אספקה אחת הממוקמת בצומת סגולה, ממנה מתכננים היזמים להוציא משלוחים לאזור גוש דן ופתח תקווה בשלב הבטא, השלב בו מצוי המיזם כעת. במיזם הושקעו עד כה מיליון שקלים מכיסם הפרטי של היזמים, והוא מעסיק שישה עובדים שעוסקים באיסוף ההזמנות, ליקוט המוצרים ואריזתם ושירות לקוחות. שינוע המוצרים ללקוח יתבצע במיקור חוץ באמצעות חברת שילוח. על פי מור לביא, היזם, המיזם אמור לעבור לריווחיות בעוד כשנתיים.

חרם באירופה נגד מוצרים מישראל שיוצרו בשטחים. AP
"היום ספקי המזון לא רואים שקל מהרכישות שמתבצעות באינטרנט"/AP

berta מציעה מחירים שהם גבוהים מהמחירים ברשתות הדיסקאונט בישראל, אך את המחיר הנמוך מבין המחירים באתרי שופרסל ישיר ומגה באינטנרט; החברה משווה כל מוצר למחיר הנמוך מבין השתיים ומציעה אותו ללקוח. למעשה, המוצרים נמכרים כעת במחיר דומים לאלה שבסניפים העירוניים. היזמים מתחייבים לכך שיצליחו להוזיל את סל הקניות ב-5%-7% בהשוואה לקניות בחנות רגילה, בגלל הקניה המתוכננת באינטרנט מול הקנייה המזדמנת בסופר וכן ומכוח השוואת המחירים שהם מציעים באתר. "סל ממוצע באינטרנט מסתכם ב-600-650 שקל. כשהולכים לחנות מוציאים 1,200 שקל וצפונה בגלל הקניה הספונטנית", אומר מנכ"ל החברה תומר אבנון. דמי המשלוח ב-bertaינועו בין 25 ל-30 שקל, וישתנו לפי גובה הקניה. לשם השוואה בעדן טבע מרקט מציעים משלוח חינם מעל 300 שקל ובמגה מעל 750 שקל. ברמי לוי עומדים דמי המשלוח על 24.9 שקל.

יש לציין כי ההשוואה באתר berta כוללת רק את שופרסל ומגה, ואינה כוללת שחקנים נוספים בשוק המזון באינטרנט בישראל כמו עדן טבע מרקט או רמי לוי, שאחראי לפי הערכות בענף לכ-11% משוק סחר המזון המקוון בישראל. אבנון מסר כי bertaמצויה במגעים גם עם גופים אלו כדי לכלול השוואה למחירים שלהם.

מדובר במיזם ראשון מסוגו בישראל שבה רק ארבע קמעונאיות מזון גדולות מפעילות אפשרות רכישה באינטרנט. bertaשואבים השראה מהפעילות של וולמארט וקיי-מארקט בארה"ב, ומפעילות טסקו בדרום קוריאה שהציבה תמונות מוצרים בתחנות הרכבת התחתית, אפשרה לסרוק QRשהיה צמוד אליהם ולהוסיף אותם לעגלה וירטואלית וכך לרכוש בעודם ממתינים לרכבת. ב-berta מתכננים להציב שילוט דומה בקניונים, בתחנות אוטובוס ורכבת ובחברות היי-טק, לאפשר ללקוח לסרוק ברקודים וכך למלא את עגלת הקניות הוירטואלית שלו. באמצעות האפליקציה ניתן לסרוק גם ברקוד על מוצר קיים בבית (שקית קפה שעומדת לאזול למשל) ובעתיד יחולק גם קטלוג מוצרים עם ברקודים. "אנחנו פונים לזוגות עובדים עם ילדים שלא רוצים לבזבז זמן על קניות בסופר או להוציא כסף על דלק בדרך לסופר", אמר לביא.

"השחקנים בשוק המזון באינטרנט בישראל הם אלופי העולם בסופרים. הם יודעים לסדר מדף, אבל הם לא מבינים בדיגיטל", אומר אבנון. האפליקציה של bertaמבוססת HTML5ומיועדת כעת למכשירי אייפון ומכשירי אנדרואיד מדגם גלקסי 2 ומעלה ולמוטורולה razor. אפליקציית האייפון טעונה עדיין אישור פייפאל. מ-berta נמסר כי הם עומדים בתקני אבטחת מידע, אך הם מצויים עדיין האתר אינו תומך ברכישה באמצעות PayPal, נושא שגם הוא נמצא עדיין במגעים. ממבט ראשון האפליקציה של berta עדיין דורשת שיפורים, ותמחור המוצרים באתר סובל מטעויות.

לא ידוע עדיין כיצד תתמודד berta עם העובדה ששוק קמעונאות המזון בישראל נשלט על-ידי הרשתות הגדולות, שאינן מתעדפות לרוב את הרכישה הדיגיטלית; על מנת להצליח במיזם תצטרך berta לשכנע את ספקי המזון לעבוד איתם, ואת יצרני המזון שמתעדפים רשתות כמו שופרסל ומגה שחולשות על נתחי שוק גדולים בהרבה ומקדמות אותן על המדפים, לעבור לסלולר. לדברי אבנון, התמריץ של ספקי המזון לעבוד עם berta הוא עמלה שתינתן להם מהמכירות. "היום ספקי המזון לא רואים שקל מהרכישות שמתבצעות באינטרנט", אומר אבנון. ב-bertaמתכננים להגיע לנתח של 20% משוק קניות המזון באינטרנט בישראל תוך ארבע שנים. כיום מחזיקה מגה באינטרנט ב-29% משוק זה ושופרסל ישיר בכ-57% - לפי הערכות בענף.

שופרסל דיל. שי מכלוף
יהיה קשה לפרוץ: רק 17% מהישראלים ביצעו אי-פעם רכישת מזון מקוונת. סניף שופרסל/שי מכלוף

אתגר נוסף משמעותי שעומד בפני berta הוא חינוך השוק: לפי סקר של חברת המחקר TASC שפורסם ב-TheMarkerהשבוע, רק 17% מהישראלים ביצעו אי-פעם רכישת מזון מקוונת, מתוכם רק 2.8% קנו 6-10 פעמים באינטרנט. ללא מחירים אטרקטיביים במיוחד ועם היצע מוצרים מצומצם, שאינו כולל בשלב ראשון מצרכים בסיסייים כמו ירקות, יהיה קשה ל-bertaלפרוץ. החברה מתכננת קמפיין פרסומי כדי להגביר את התודעה לשירות שלה. אם תצליח bertaלעמוד בכל האתגרים הללו מדובר ברווח עבורם ועבור הצרכנים, שיוכלו לחסוך את מסכת קניות המצרכים המייגעת בחנויות.

ב-berta מתכננים גם שיתוף תוכן עם תוכניות בישול או אתרי מתכונים, ויציעו אפשרות להרכיב סל קניות מקוון לפי רשימת מתכונים. היזמים מוסרים כי תתאפשר גם החזרת קרטונים בתמורה לקבלת זיכוי קניה ויופחת השימוש בשקיות ניילון. בשלב ראשון ייצטרכו הלקוחות להירשם ל-berta ולחכות שהשירות ייפתח עבורם. בחברה מנסים למנוע מצב שבו לא יהיו ערוכים לספק את ההזמנות. אבנון מעריך כי בתחילת החודש הבא יהיו מסוגלים לשרת את כל תושבי איזור המרכז. היזמים מאחורי berta אינם מגיעים כולם מענף המזון, אלא מרקע טכנולוגיה. תומר אבנון, מנכ"ל החברה, הוא מבעלי חברת הביטחון תאר אידיאל. מור לביא, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, היהי מנכ"ל חברת מחקר התקשורת "סיקור" שנסגרה ב-2009. ברק מנבר, השותף השלישי הוא יזם נדל"ן ומסחר, בין היתר בתחום המזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully