וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר בוחן: חלק המעסיק בביטוח הלאומי ייגדל

מירב ארלוזורוב

21.6.2012 / 8:55

לפני כחצי שנה נדחתה המלצה להעלות את מס המעסיקים שנכללה בדו"ח טרכטנברג ושיעור המס המשלמים המעסיקים לביטוח לאומי הוא מהנמוכים בעולם. כעת בוחן האוצר העלאה של מס זה

משרד האוצר בוחן אפשרות להעלות את מס המעסיקים בביטוח הלאומי. זאת אף שרק לפני כחצי שנה נדחתה המלצה ברוח זו, שנכללה במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג, על ידי שר האוצר וראש הממשלה.

מס המעסיקים הוא ההפרשה של המעסיק עבור העובד שלו לביטוח הלאומי. המעסיקים בישראל משלמים רק 1.4% תוצר לביטוח הלאומי עבור עובדיהם - לעומת 5.3% שמשלמים המעסיקים בממוצע במדינות OECD. אין אף מס אחר ששיעורו בישראל נמוך כל כך בהשוואה לעולם. כתוצאה מהשיעור הנמוך של מס המעסיקים, העובדים בישראל מפרישים לביטוח לאומי יותר ממעבידיהם - וגם בכך ישראל היא חריגה עולמית.

מס המעסיקים הנמוך הוא תוצאה של הפחתת המס החל ב-2005, במסגרת ניסיון הממשלה להפחית את עלות ההעסקה. כתוצאה מכך, איבד הביטוח הלאומי הכנסות בסכום של 3.9 מיליארד שקל בשנה. בשנים האחרונות נלחם הביטוח הלאומי להשיב לו את הכסף האבוד, וועדת טרכטנברג - שבה היתה חברה מנכ"ל הביטוח הלאומי הקודמת, אסתר דומיניסיני - אכן המליצה לשוב ולהעלות את מס המעסיקים לרמות שכר של 6,000 שקל ויותר, מ-5.9% ל-7.5% - דבר שאמור היה להגדיל את הכנסות הביטוח הלאומי ב-2.5 מיליארד שקל בשנה.

אלא שההמלצה נדחתה - לצד מס העשירים, זוהי המלצת המס היחידה שלא אומצה מדו"ח טרכטנברג - לאחר שהמעסיקים שיכנעו את שר האוצר, יובל שטייניץ, ואת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי אין טעם לייקר את ההעסקה בשעה שכל התמורה אמורה לזרום לכיסי הביטוח הלאומי, מבלי שיש לכך השפעה על תקציב המדינה. הטענה היתה כי לנוכח העלאת מס החברות והמשבר העולמי, אין טעם להכביד על המעסיקים עוד - רק כדי לפתור בעיה של הביטוח הלאומי.

הטענה הזו בוודאי נכונה גם היום, לנוכח התגברות המשבר העולמי. עם זאת, באוצר שוקלים בכל זאת לשוב ולהציע את העלאת דמי הביטוח הלאומי למעסיקים, לאחר שנוכחו לדעת כי הטבת מצבו של הביטוח הלאומי עשויה להועיל גם לתקציב המדינה. במנגנון חישובי מורכב, הגדלת העודף של הביטוח הלאומי תורמת להקטנת הגירעון הממשלתי. משמע, אין מדובר בכסף שייכנס לתקציב המדינה (להבדיל ממסים אחרים), אבל עצם קבלת הכסף בביטוח הלאומי מקטינה את הגירעון התקציבי.

עם זאת, ההערכה היא כי יהיה קשה לשכנע את שר האוצר ואת ראש הממשלה גם הפעם. כמו כן, באוצר שוקלים אם לנסות לקדם את דו"ח הוועדה להבטחת האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי. אם הדו"ח יאומץ, ינותק הקשר בין הגירעון של הביטוח הלאומי לגירעון של תקציב המדינה - משמע העלאת מס המעסיקים, תחת הכללים של הדו"ח החדש, לא תביא להקטנת הגירעון. בשלב זה, לכן, אין עדיין החלטה סופית של האוצר בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully