וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית לאומי: העלאת מסים - בשנה הבאה

רם עוזרי

21.6.2012 / 14:13

בניגוד לתחזיות לפיהן יעלה שר האוצר יובל שטייניץ את המע"מ כבר ביולי, מעריכים כלכלני בנק לאומי כי על רקע המחאות הצרכניות תידחה העלאת המסים לתחילת השנה הבאה

"מאחר ועלול להתעורר קושי להעלות מסים, על רקע המחאות הצרכניות כנגד יוקר המחיה, עשויה הממשלה להחליט על מהלך משולב של העלאת מסים עקיפים לצד העלאת מסים ישירים. העלאת מסים ישירים באמצע שנה מורכבת יותר לביצוע, כך שייתכן והעלאת מסים תהיה רק בתחילת 2013", כך כותבים היום (ה') כלכלני בנק לאומי בסקירתם התקופתית. ההערכות בלאומי מנוגדות לתחזיות שנשמעו לאחרונה לפיהן החלטת שר האוצר, יובל שטייניץ, על העלאת המע"מ, אשר לא מחייבת אישור של הכנסת, תתקבל כבר ביולי הקרוב.

בלאומי מעריכים כי ללא העלאה של המסים העקיפים, צפויה סביבת האינפלציה להישאר במרכז יעד יציבות המחירים בתקופה הקרובה, ובהמשך לרדת לכיוון הגבול התחתון של היעד. עליית המדד האפסית בחודש מאי, הם מציינים, הביאה לירידה של האינפלציה ב-12 חודשים אחורה, מרמה של 2.1% לרמה של 1.6%. "בהעדר התפתחות שלילית בסביבה הגיאופוליטית, מחירי הדלק לא יתרמו לעליית המדד, ואף ימתנו אותו. כמו כן, חולשת הביקושים המקומיים, צפויה למתן עליות או אף להוביל לירידות מחירים בסעיפים שונים של המדד, כגון ריהוט ומוצרי בני קיימא נוספים. בנוסף, צפויה ירידת מחירים בסעיף שירותי הטלפון עקב השלכות התחרות הגוברת בשוק הסלולר", כתבו בלאומי.

ירידת מדרגה בקצב הצמיחה

בכל הנוגע לרמת הצמיחה של המשק, בלאומי מציינים כי על פי המדד המשולב לבחינת מצב המשק שמפרסם בנק ישראל, המשק מצוי ב"סביבת צמיחה" של כ-0.2% לחודש, העקבי עם הערכות כלכלני לאומי לצמיחה בשיעור של כ-2.8% בשנת 2012. לדבריהם, מדובר ב"ירידת מדרגה" בקצב הצמיחה, בהשוואה לתקופה טרם המשבר, וכן לשנים 2011-2010. יחד עם זאת, כלכלני הבנק לא צופים חזרה לצמיחה שלילית (כמו ב-2008 לדוגמא), אלא לצמיחה איטית, הנמוכה מפוטנציאל הצמיחה של המשק.

חולשת הצמיחה באירופה תקשה על חזרה של המשק לצמיחה מהירה. "ירידת פוטנציאל הצמיחה באירופה עלולה לפגוע בשנים הקרובות בצמיחה של המשק הישראלי. עם זאת, הגברה של פעילות היצוא הישראלי לאזורי צמיחה מואצת כמו אסיה (כפי שמעידים נתוני היצוא כבר כיום) עשויה למתן פגיעה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully