וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזי קפלן על דירקטוריונים וניהול בישראל

שוקי שטאובר

21.6.2012 / 15:55

מנכ"ל אסם לשעבר גזי קפלן מת לאחרונה. שוקי שטאובר מפרסם מספר ציטויטים מראיון שערך עימו זמן קצר לפני מותו

לפני למעלה משנה, במסגרת בדיקה שערכתי על ממשל תאגידי בישראל בראייתם של מנהלים בכירים, ראיינתי את גזי קפלן, עד לאחרונה מנכ"ל אסם, שהלך לעולמו. כהרגלו, קפלן דיבר בפתיחות רבה ובמקרים מסוימים, כשהתייחס למקרים ספציפיים ולדמויות מוכרות, שאלתי אותו אם לא איכפת לו שהטייפ פתוח. "לא", ענה, "אני סומך על ההבטחה שלך שאראה את הדברים בטרם יפורסמו".

"בעלי שליטה לא רוצים להאציל את סמכויותיהם"

למרבה הצער לא הגענו לידי כך. עם זאת, ברצוני להביא כמה מהדברים שמראש היה ברור כי יאושרו על ידו לציטוט ולייחוס. דברים המציגים את השקפתו על דרך התנהלותם של דירקטוריונים בישראל. אחת מטענותיו של קפלן הייתה כי "בעלי שליטה דואגים למנות לדירקטוריונים אנשים שקרובים אליהם. אני מאמין שדירקטוריון חזק ואוטונומי עוזר לחברה. הבעיה היא שרוב הדירקטוריונים מתמקדים בצורך לקיים את כללי הרשות לניירות ערך". עוד אמר קפלן כי "כדי להיות דירקטור צריך ידע וניסיון. בחור בן 20 לא יכול להיות בדירקטוריון, ולא משנה כמה הוא מוכשר".

"כיום זה עולם של אנשים שמתפרנסים מדירקטוריונים ורוצים לשמור על מקור פרנסתם. הם פוחדים מעימות עם בעל השליטה וזה הופך אותם ליס-מנים, לתלויים יותר", טען קפלן. לדבריו, "כשבעל מניות מקבל שכר דירקטורים זו שערורייה. בעלי מניות צריכים ליהנות מהדיבידנד. אם הדירקטורים מייצגים בעל מניות (בין אם הוא אדם פרטי או ארגון כמו חברת אם – ש.ש.) אז הוא זה שצריך לשלם את שכרם עבור הייצוג. אם יש טשטוש גבולות אין אופטימיזציה, לכן צריך להפריד בין הבעלות לניהול. דירקטוריון צריך להגן על העסק גם מפני הבעלים".

עוד טען קפלן כי "איכות הניהול הייתה עולה עשרות מונים לו השקפתם של מנהלים ושל בעלי שליטה הייתה כמו שלי. אבל זה לא המצב, בעלי שליטה לא רוצים להאציל את סמכויותיהם לאחרים. אני בעד יישום המלצות וועדת גושן (ועדה שהמליצה על קוד של מימשל תאגידי בישראל – ש.ש.), אבל אני נמצא בדעת מיעוט בקרב המנכ"לים ובעלי השליטה".

שוקי שטאובר כתב עשרה ספרי ניהול

  • עוד באותו נושא:
  • גזי קפלן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully