וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה: מחיר מוצרי החלב יוזל מיידית ב-5%

אורה קורן , עמירם כהן

24.6.2012 / 12:20

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, צפוי להציע בפגישה במשרדו עם נציגי משרדי החקלאות, התמ"ת והאוצר פשרה לפיה בטווח של חמש שנים יוזל מחיר מוצרי החלב ב-12.5%

מחיר מוצרי החלב יופחת מיידית ב-5% ובטווח של 5 שנים יופחת ב-12.5% לפחות - זו הצעת הפשרה שיעלה היום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בפגישה במשרדו עם נציגי משרדי החקלאות, התמ"ת והאוצר. מדובר בפשרה בהמלצות ועדת החלב, שמשרד החקלאות התנגד להן בתקיפות.

על פי ההצעה, מחיר החלב הנמכר למחלבות (מחיר המטרה) יופחת בשיעורים אלה, ומחלבות ורשתות יחוייבו להעביר את ההוזלה במלואה לצרכנים. במוצרים שבהם לא תהיה הפחתה - תפעל הממשלה לחייב יצרנים להעביר את ההנחה לצרכנים באמצעים העומדים לרשותה.

הצעה נוספת שיעלה לוקר היא עידוד רפתנים קטנים המחזיקים 50-30 פרות, שטוענים לעלויות יצור גבוהות יחסית, להגדיל את כמויות היצור. התמרוץ יתבטא במתן מיכסות חלב חינם כאשר היום עולה המיכסה 2.5 שקלים לליטר. לחילופין, מציע לוקר לבנות מנגנון, שיאפשר לרפתנים קטנים למכור את הרפת ולקבל פנסיה מהמדינה. מדובר בעיקר ברפתנים מבוגרים ללא דור המשך. המדינה תקנה מהם כביכול את מכסות החלב ותיתן להם פיצוי פרישה, או פנסיה.

מתנגדי המלצות ועדת החלב: גייסנו שרים בישראל ביתנו, ש"ס והליכוד

בתוך כך, שרת החקלאות, אורית נוקד והרפתנים נערכים למאבק בממשלה נגד אישור המלצות ועדת החלב. מקורבים למתנגדים ציינו, כי גם אם ההמלצות יעלו לאישור הממשלה בקרוב, כפי שהתריע מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יתנגדו להן שרי ישראל ביתנו, ש"ס וחלק משרי הליכוד. לדבריהם, "יהיה רע אם ההמלצות יעברו על חודו של קול, ובכל מקרה, גם אם כן, המאבק יעבור לכנסת".

בדיון שייערך היום בלשכתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ישתתפו נוקד, המתנגדת להמלצות לצד התומכים בהמלצות, בהם מנכ"ל משרד התמ"ת ויו"ר הוועדה, שרון קדמי וראש אגף התקציבים במשרד האוצר, גל הרשקוביץ'.

נסיון פשרה קודם של לוקר לפני כשבועיים לא צלח. לוקר הבהיר, כי בהעדר פשרה יעלה היום את המלצות הוועדה כמו שהן לאישור הממשלה. מקורבים לדיונים העריכו כי לוקר מבין שעדיף להביא לממשלה הצעת פשרה ולא את התוכנית המקורית שתחולל עימות, ולכן העלאתה לממשלה נדחתה.

המלצות הוועדה התמקדו ברפורמה במשק החלב ובהורדת מחיר החלב הנמכר למחלבות (מחיר המטרה) אף שעליות המחירים של מוצרי החלב בשנה האחרונה נעשו כשמחיר המטרה נותר ללא שינוי. ההמלצות עוררו התנגדות עזה בקרב הרפתנים ונציגיהם ובמשרד החקלאות.

מלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה נמסר הבוקר על ביטול הדיון בנושא המלצות ועדת החלב, ללא פירוט. הבוקר פורסמה בעיתונות החרדית (עיתון "יום ליום") מודעה בחתימת הרפתנים שמזהיר מהורדת מחיר המטרה ב-40 אגורות שיוביל לקריסת אלפי משפחות. מקורבים לדיונים העריכו, כי בלשכת ראש הממשלה מעריכים, שלא יהיה רוב לאימוץ ההמלצות.

  • עוד באותו נושא:
  • מוצרי חלב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully