וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר באחד העם נפתח בעליות שערים

ערן אזרן

24.6.2012 / 16:55

בצל ארועי המחאה החברתית ירדו מניות הבנקים והסלולר במהלך המסחר בבורסה התל אביבית. ת"א 25 עלה ב-0.6% ואילו מדד ת"א 100 עלה ב-0.4%. ת"א תקשורת ירדה ב-4.3%

שבוע המסחר בבורסת תל אביב נפתח היום בצל ארועי המחאה החברתית אמש בתל אביב. גם היום נמשכה המפולת בפירמידות ובסלולר - בהובלת קבוצת אי.די.בי וקבוצת כלכלית ירושלים. ברקע למסחר - הורדת הדירוג ל-15 בנקים בעולם על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס בלילה שבין חמישי לשישי וההסלמה בדרום.

לאחר שרשמו רוב שעות היום ירידות של 0.5%, תא 25 ומדד ת"א 100 נננעלו בעליות של 0.6% ו-0.4%. ממש בשלב הנעילה הוזרמו ביקקושים ערים שהקפיצו את המדדים ב-1% והעבירו את המדדים לעליות. ת"א בנקים איבד 0.4% לאחר שירד מוקדם יותר בכ-1.4%. מדד נדל"ן 15 השיל 0.9%.

מניית טבע בלטה בזינוק של 11.7%. מניית פרוטליקס נפלה במסחר ב-10% על רקע פערי ארביטראז' מארה"ב. היום יום א' - הזרים אינם פועלים בשוק. מחזור המסחר הסתכם ב-650 מיליון שקל.

בלטו עוד היום במסחר מניות התקשורת, שמשכו את מדד ת"א תקשורת לירידות של 4.3%. מניית פרטנר ומניית סלקום ירדו בכ-5.8% וב-5.2% בהתאמה. מניית בזק ירדה ב-3.8%. מניית HOT נחלשה ב-7.3%. בבנק לאומי המליצו בסוף השבוע להקטין החשיפה לענף התקשורת. בבנק הדגישו כי מלחמת המחירים בענף עודנה רחוקה מלהסתיים, ובמקביל צפויה להתגבר התחרות גם בתחום הטלוויזיה בכבלים.

"הירידות היום בסלולר חלות על רקע החבילות החדשות והמוזלות שהשיקה פרטנר", המשיך קוטישטנו. "אף חברה לא רוצה לאבד נתח שוק בשלב מאוד מוקדם - ולכן יש כאן כדור שלג שמתגלגל. התחרות מתעצמת כשהרגולטור בשוק התקשורת לא נח לרגע. לא מן הנמנע שהתחרות תתגבר במיוחד כאשר גם שוק המכשירים נפתח לתחרות, תחום חשוב ברווחי הסלולר".

נמשכת המפולת בפירמידות ובסלולר

גם היום נמשכה המפולת בפירמידות ובסלולר. ניירות הערך של קבוצת אי.די.בי - הפירמידה הגדולה באחד העם - המשיכים להיחלש במסחר. איגרות החוב של אי.די.בי נפלו עד כ-5.5%, ונסחרו ב"תשואות זבל" של 44%-73%. האג"ח נמצאות ברמה הנמוכה ביותר מאז הנפקתן.

אג"ח אי.די.בי נסחרו בכ-50% מהערך המתואם (הפארי) שלהן. הערך המתואם מגלם את שוויה של האיגרת לו הייתה נפרעת היום - בשקלול תשלומי הריבית והקרן. אג"ח ג' ו- ה' - נסחרות ב-50% מהערך הפארי, מה שמשקף "תספורת" של 50% לפי תמחור המשקיעים. אג"ח ד' נסחרות ב-25% בלבד מערך הפארי.

גם איגרות החוב של אי.די.בי פיתוח איבדו עד 5.7% ונסחרו ב"תשואות זבל" של 16%-35%. איגרות החוב של החברה הבת, דיסקונט השקעות, ירדו עד 1.8% ונסחרו ב"תשואות זבל" של 15%-23%.

פירמידה עסקית נוספת שבלטה היום בירידות הייתה כלכלית ירושלים, שבשליטת אליעזר פישמן. האג"ח צנחו עד 5.6% (סדרה ט'), כשכלל הסדרות נסחרות כעת בתשואות של 5%-13%. גם האג"ח של החברה הבת מבני תעשייה צנחו עד 3.2%, כשהן בתשואות של 5%-12%.

בדומה לאג"ח, גם מניית דסק"ש איבדה 4%. אולם, מניית אי.די.בי אחזקות עלתה ב-6%. נכון ליום ה', מדיווחי אי.די.בי עולה כי במהלך חודש יוני רכש דנקר יותר מ-5 מיליון שקל מניות אי.די.בי.

מועדון ה-10%

בשוק הסולידי, מדדי איגרות החוב הקונצרניות - תל בונד 20,40,60 ותל בונד שקלי - איבדו עד 0.5%, בהמשך לירידה של עד כ-1% בשבוע שעבר. בלטו גם איגרות החוב של בי-קום , באמצעותה שולט שאול אלוביץ בבזק, וכן איגרות החוב של החברה האם אינטרנט זהב. האג"ח של בי-קום (סדרה ב') ירדו ב-4.6% ל"תשואת זבל" של 15%. אג"ח אינטרנט זהב ירדו 5% לתשואת זבל של 25%.

גם איגרות החוב של חברת הכבלים הוט רשמו ירידות חדות: סדרה א' איבדה 5% לתשואה של 8.6%. סדרה ב' ירדה ב-3.8% ועלתה לתשואה של 10.7%.

"הירידות היום בחברות האחזקה - ובכלל זאת בקבוצת אי.די.בי הן בעיקר תוצאה של מכירות בקרנות הנאמנות", הסביר היום ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות בכיר בבית ההשקעות אי.בי.אי. "בשבוע שעבר היתה עליית מדרגה בפדיונות בקרנות, ואני מניח שהמגמה הזאת נמשכת, כשמנגד - אין קונים. המוסדיים מלאים באג"ח שאינן עומדות בתקנות חודק - ולא קונים עוד. נוצר מצב של מוכרים כשאין מהצד שני קונים ולכן רואים את הירידות החדות".

"שוק האג"ח הקונצרני ביום ממש רע", הסביר קוטישטנו. "בנוסף לאי.די.בי נוספו היום קבוצות חדשות למועדון של החברות הנסחרות בתשואה של מעל 10%. בקבוצת פישמן, האג"ח של מבני תעשייה וכלכלית ירושלים במח"מ קצר של עד 4 שנים נסחרות מעל 10%. בי קומיוניקיישנס כבר ב-15%, והסדרה השקלית של הוט עלתה מעל 10%.

"מה שתורם לירידות באג"ח הן חוסר היכולת של חברות האחזקה למחזר חוב בתשואות הגבוהות, וגם חוסר ההצלחה שנחלה החברה לישראל - אחת מחברות האחזקה שבשליטת עידן עופר - בהנפקת האג"ח יום חמישי. כל אלה נותנים סנטימנט שלילי לשוק".

המחאה החברתית התחדשה: במוקד - הבנקים

אלפים הפגינו אמש בתל אביב, חסמו רחובות, פרצו לבנקים, חסמו את נתיבי איילון, והתעמתו עם המשטרה. הפעילים שצעד תחת הכותרת "הפגנת חירום: מחזירים את השלטון לעם", ניפצו את חלונות הבנקים דיסקונט , לאומי וה פועלים בגן העיר בתל אביב ו-89 מפגינים נעצרו.

כלכלני בנק לאומי הדגישו בסקירה השבועית לשוק ההון שפירסמו אתמול כי המצוקה התזרימית של לא מעט חברות באחד העם תימשך, וכך גם המגמה של מכירת פעילויות. בבנק ציינו עוד כי התחממות נוספת בגזרה הדרומית עשויה להעיב על המסחר בשוק המקומי, שצפוי להתנהל בעיקר בהשפעת ההתפתחויות באירופה. בבנק המליצו להחזיק בענף הטכנולוגיה מעל למשקלו במדד ת"א 25 , וזאת "בשל היותו פחות חשוף למשק המקומי ולאור העובדה שהחברות בו מציגות ביצועים טובים וציפיות גבוהות לעתיד".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הורדת דירוג ל-15 בנקים בעולם

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הודיעה במהלך הלילה שבין חמישי לשישי על הורדת הדירוג ל-15 בנקים גדולים ברחבי העולם. הורדת הדירוג, שהיתה בדרגה אחת עד שלוש דרגות, ספגה ביקורת קשה מקרב גורמים בבנקים, אך לפי הערכת מודי'ס ולפי הערכת משקיעים היא משקפת את סיכוני ההפסדים שניצבים בפניהם על רקע המצב הכלכלי העולמי.

בנק קרדיט סוויס ספג הורדת דירוג של שלוש רמות והיה בנק היחיד לרשום הורדה כה חדה בסבב הזה. בשבוע שעבר הזהיר הבנק המרכזי של שווייץ כי על קרדיט סוויס להגדיל את יחס הלימות ההון שלו בשל הסכנות שלהן הוא חשוף.

להורדת דירוג זו יש גם השלכות לקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, המחזיקה נכון לדיווח האחרון בסוף מאי 2012 באמצעות כור בכ-30.3 מיליון מניות של קרדיט סוויס (כ-2.48%). על רקע הורדת הדירוג לבנק עדכנה שלשום כור כי הגיעה להבנות חדשות עם הבנקים סיטי ו מורגן סטנלי שמימנו לה את רכישת מניות קרדיט סוויס ומחזיקים כבטחונות את מלוא האחזקה של כור בקרדיט סוויס.

בנוסף, בנק UBS ספג הורדת דירוג של שתי רמות, ביחד עם ברקליס ; רויאל בנק אוף קנדה; סיטי ; גולדמן סאקס ; ג'יי.פי מורגן צ'ייס ; קרדיט אגריקול ו דויטשה בנק . הורדת דירוג של רמה אחת ספגו HSBC ; בנק אוף אמריקה ; רויאל בנק אוף סקוטלנד; וסוסייטה ז'נרל.

מניות בולטות במסחר

מניית טבע תעמוד במרכז לאחר שבית המשפט בארה"ב החליט אמש כי ענקית התרופות הגנריות הישראלית תיהנה מבלעדיות בשיווק הקופקסון, תרופת הדגל שלה המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה - לעוד שלוש שנים (עד ספטמבר 2015). בית המשפט קבע כי ארבע המתחרות של החברה - מיילן, נטקו, מומנטה וסנדוז - הפרו את הפטנטים על התרופה. עם זאת, בית המשפט אפשר לחברות לערער על ההחלטה. קופקסון היא התרופה הנמכרת ביותר של טבע. מכירות קופקסון הגיעו ב-2011 לשיא של כ-3.6 מיליארד דולר - עלייה של 21% בהשוואה לשנת 2010. לפי הערכות, התרופה אחראית לכשליש מרווחי החברה.

עוד במגזר פרמצבטיקה, חברת התרופות פריגו תשקיע 40 מיליון דולר בהרחבת מרכזי הייצור והפיתוח שלה בירוחם וברמת חובב, וכן תגייס 100 עובדים נוספים לשני המפעלים בהם מועסקים היום 900 עובדים, מרביתם תושבי הדרום. כך הודיע בסוף השבוע ג'ון הנדריקסון, סגן נשיא בכיר בפריגו העולמית, במסיבת עיתונאים שכינסה החברה במפעל שלה בירוחם.

לפני כחודשיים אישרה רשות המזון והתרופות האמריקאית FDA לשווק את התרופה Uplyso (באירופה התרופה נמכרת בשם Elelyso) של חברת פרוטליקס למחלת גושה, מודיעה היום חברה כי רשות התרופות האירופאית EMA אינה מאשרת את שיווק התרופה באירופה. זאת לאחר שהוועדה למוצרים רפואיים לשימוש בבני אדם ציינה כי התרופת Vpriv של המתחרה, החברה האירית שייר (Shire), זכתה לאישור שיווק מוקדם יותר ונמצאת במעמד של תרופת ייתום ונהנית מבלעדיות באירופה למשך כ-10 שנים החל מאוגוסט 2010.

המסחר במניות הכשרה אנרגיה , מודיעין , ואיי.פי.סי , ייפתח על רקע הגעת אסדת הקידוח ההומר פרינגטון לרישיון מירה. קידוח האקספלורציה, שיוכיח האם אכן קיימים גז או נפט במבנה התת קרקעי, צפוי להתחיל בימים הקרובים ויימשך 70 יום ותוצאותיו צפויות להשפיע באופן מהותי על שלוש החברות השותפות בקידוח.

התנועה לאיכות השלטון פנתה הבוקר (א') לגופים המוסדיים המחזיקים במניות דיסקונט השקעות (דסק"ש), מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, להתערב ולכנס אסיפה שתדון בהעמדת ההלוואה האחרונה ל מעריב . כמו כן קראה התנועה לממונה על שוק ההון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, בבקשה לבחון כיצד הגופים המוסדיים אכן מגנים על כספי הציבור.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully