וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית במשק יורדת ל-2.25%; עדכון כלפי מטה של תחזית הצמיחה

רם עוזרי

25.6.2012 / 18:23

בנק ישראל מוריד את תחזית הצמיחה ל-2013 ל-3.4% ומשאיר על כנה את התחזית ל-2012 ברמה של 3.1%. הורדת הריבית עלולה לחדש את עליות המחירים החדות בשוק הדיור

ריבית בנק ישראל לחודש יולי תרד ב-0.25% ותעמוד על 2.25%. כך הודיע היום בנק ישראל. במקביל להורדת הריבית, הבנק מעדכן את תחזיות הצמיחה כלפי מטה: תחזית הצמיחה ל-2012 נשארת 3.1%; התחזית ל-2013 יורדת מרמה של 3.5% ל-3.4%.

הורדת הריבית מגיעה בהתאם לציפיות של קונצנסוס הכלכלנים. לאחר חמישה חודשים רצופים בהם שמר הבנק על ריבית קבועה ברמה של 2.5%, החליטה היום הועדה המוניטרית על הורדת הריבית. בהחלטת הריבית הקודמת, יש לציין, תמך רק חבר אחד בועדה בהורדת ריבית, וכעת הצטרפו אליו 3 חברי ועדה נוספים שתמכו בהורדת ריבית.

השיקול המרכזי שעמד בפני בנק ישראל הוא המצב באירופה. בשבוע שעבר זינקו התשואות על אג"ח של ממשלת ספרד ל-10 שנים לרמת שיא של 7.2%. בינתיים הספיקו התשואות לרדת לרמה של 6.2% בעקבות שורה של צעדים עליהם הסכימו קובעי המדיניות באירופה, אולם המצב עדיין מוגדר כ"שביר".

"הפחתת הריבית תתרום לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם השלכות שליליות אפשריות במשק העולמי על המשק הישראלי", כתבו בבנק ישראל. בנוסף ציינו כי "גוברות ההערכות בשווקים שכמה מהבנקים המרכזיים ינקטו פעולות הרחבה נוספות".

בנוסף, רמת האינפלציה בחודשים האחרונים עמדה באמצע תחום היעד של בנק ישראל סביב רמת ה-2%, מה שאיפשר לבנק ישראל ללכת למהלך של הורדת ריבית. ירידה חדה במחירי הסחורות בעולם בחודשים האחרונים, ובמיוחד במחירי הנפט שהשלימו ירידה של יותר מ-20%, ממתנת את הלחצים האינפלציוניים בכל העולם ובכלל זה גם בישראל.

סטנלי פישר עם לוגו פייסבוק. מגד גוזני
ריבית מתדלקת מחדש את עליות המחירים לאחר הפוגה זמנית ועלולה להפנות את חיצי המחאה גם לעבר בנק ישראל. פישר/מגד גוזני

בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים שלאחר הפחתת הריבית הנוכחית תיוותר הריבית ללא שינוי לפחות עד סוף שנת 2013, בעוד שבתחזית הקודמת הריבית היתה צפויה להתחיל לעלות לקראת סוף שנת 2013. התחזית הנוכחית, כותבים בבנק, הושפעה מההרעה הכלכלית באירופה מחד, ומהנתונים המקומיים של המחצית הראשונה מאידך. עוד ציינו בחטיבת המחקר שהסיכון העיקרי לתחזית הינו החרפת המשבר הפיננסי באירופה.

שוק הדיור

בבנק ישראל מציינים כי בניגוד למדד האפסי של חודש מאי, סעיף הדיור (שמתבסס על מחירי שכר הדירה) במדד עלה ב-0.3%. ב-12 החודשים שהסתיימו במאי עלה סעיף זה ב-3.8% ומחירי הדירות עלו ב-2.2%. עוד מציינים בבנק כי הפעילות בענף הבנייה מצויה ברמה גבוהה ביחס לרמות בעשור האחרון. "אמנם רמת התחלות הבנייה מצויה מתחת לשיא שנרשם בה באמצע 2011, ואולם רמתן עדיין גבוהה וצפויה להמשיך לבוא לידי ביטוי בגידול בהיצע הדירות", כתבו.

שוק הדיור הוא המכשלה המרכזית של בנק ישראל במהלך של הורדת ריבית. במידה שעליות המחירים החדות שנצפו בשנים האחרונות יחודשו בסמוך להורדת הריבית, הדבר יגרור ביקורת קשה על מדיניות בנק ישראל. המחאה החברתית שהתפרצה בסוף השבוע האחרון מוסיפה על הלחץ, שכן אחד הנושאים המרכזיים בה, אם לא המרכזי ביותר, הוא מחירי הדיור. הורדת ריבית מתדלקת מחדש את עליות המחירים לאחר הפוגה זמנית ועלולה להפנות את חיצי המחאה גם לעבר בנק ישראל, שבשנה שעברה לא היה חלק ממטרות המחאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully