וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר הקפיא העלאת מחיר יום אשפוז

רוני לינדר-גנץ

27.6.2012 / 8:47

הסערה במערכת הבריאות בעקבות פסק הדין שהעביר ביקורת על השחיקה בתקציב קופופת החולים נמשכת. האוצר ביטל הכוונה לייקר את יום האשפוז - 40% מתקציב הקופות

פסק הדין של בית המשפט העליון, שקבע כי חלה שחיקה ממשית בתקציבי קופות החולים לאורך השנים, ממשיך להכות גלים במערכת: בתחילת השבוע הודיע ראש אגף תקציבים, גל הרשקוביץ, למשרד הבריאות כי הוא חוזר בו מהחלטת ועדת המחירים הבין?משרדית, שקבעה כי מחיר יום האשפוז יעלה בכ–6% בחצי שנה ‏(3% בשנה‏). 


ההחלטה היתה אמורה להיכנס לתוקף ב–1 ביולי, ומשמעות הקפאתה מבחינת בתי החולים היא נזק של עשרות מיליוני שקלים בחודש.


פסק הדין קיבל את טענתן של קופות החולים, כי העובדה שמחיר יום האשפוז אינו כלול במדד יוקר הבריאות, שעל פיו הן מתוקצבות, גורמת לשחיקה מתמדת בתקציביהן - שכן קצב העלייה במחירי יום האשפוז - הוצאה שמהווה 40% מתקציבן - גבוה מקצב העלייה של מדד יוקר הבריאות. לפיכך שלח בית המשפט את משרדי האוצר והבריאות לקיים ביניהם משא ומתן ולגבש הסכמה באשר לאופן שינוי המדד, כך שישקף בצורה מלאה את העלייה בהוצאות הקופות, או למצוא דרך אחרת שבה תקציב הקופות ישקף בצורה מדויקת יותר את הוצאותיהן. משמעות ההחלטה, גם על פי החישובים השמרניים ביותר, היא תוספת של מאות מיליוני שקלים בשנה לתקציב הקופות, והגדלה משמעותית של ההוצאה הציבורית על בריאות בישראל, שהיא בין הנמוכות במדינות OECD.


אלא שיומיים לאחר פרסום פסק הדין מיהרו במשרד האוצר להקפיא את העלייה במחיר יום האשפוז, שנקבעה סופית עוד לפני פסק הדין בוועדה הבין?משרדית המשותפת למשרדי האוצר והבריאות. הסיבה, משערים גורמים במשרד הבריאות, היא לנסות ולמלא אחר פסיקת בג"ץ באמצעות הפחתת הכסף המועבר לבתי החולים - דבר שיקל אולי על הקופות הגירעוניות, אך עלול לפגוע בבתי החולים.


"זו פעולה לא סבירה, שלא ניתן לה לקרות", אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו. "פסק הדין הציף את בעיית המקורות של כלל המערכת, ופתרונות של 'הסתת השמיכה' ‏(מבתי החולים לקופות החולים, רל"ג‏) אינם אפשריים במצב הנתון של קשיים תפעוליים בבתי החולים, עם תורים בלתי נסבלים וזליגה של שירותים למערכות פרטיות. הפתרון גם לא יכול לבוא על חשבון קופות החולים, שצברו גירעון של מאות מיליוני שקלים. הפתרון הנכון הרבה יותר מורכב, וכרוך בתוספת מקורות חדשים למערכת הבריאות".


ממשרד האוצר נמסר כי "ועדת המחירים אמורה לאשר במועד את הצו בהתאם לסיכומי הוועדה. הצו ייכנס לתוקף במועדו ביולי".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully