וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אימצה רוב המלצות טרכטנברג - האם תיישמן?

מירב ארלוזורוב

27.6.2012 / 9:30

הממשלה אישרה או בוחנת אימוץ של עד ל-80% מהמלצות ועדת טרכטנברג - יותר מאולי מה שנדמה כלפי חוץ. האם המחאה החברתית כבר השיגה את מטרותיה?

ההתפרצות של אירועי המחאה בסוף השבוע התבססה על האכזבה מכך שמחאת האוהלים, בקיץ שעבר, לא הניבה תוצאות - ולא הביאה לשינוי במדיניות הממשלתית. בדיקה של בנק ישראל מעלה כי ייתכן שהתפישה הרווחת הזו שגויה, וכי בפועל הממשלה נענתה לתביעות המחאה בשיעורים גבוהים בהרבה משנדמה.


בבנק ישראל ערכו בדיקה ראשונית של אימוץ המלצות ועדת טרכטנברג. דו"ח טרכטנברג פורסם לפני עשרה חודשים, בספטמבר 2011. במונחים של האפקטיביות של ממשלת ישראל, זהו פרק זמן קצר מאוד, שבדרך כלל הממשלה מתקשה לנצל אותו כדי לקבל החלטות וליישמן. בנוסף, דו"ח טרכטנברג היה דו"ח מורכב ומסובך מאוד, שכיסה מגוון רחב מאוד של נושאים, כלל 117 המלצות, ובעיקר - חייב את הממשלה ואת העומד בראשה לפעול בניגוד לתפישת עולמם הכלכלית?חברתית בכל הנוגע למדיניות המיסוי וההפרטה.


למרות כל הקשיים האלה, הבדיקה של בנק ישראל מעלה כי קצב האימוץ של המלצות ועדת טרכטנברג הוא גבוה. בנק ישראל בדק רק אלו המלצות, מתוך 117 המלצות הדו"ח, אומצו - כלומר, התקבלו על ידי הממשלה או על ידי הכנסת. הבנקלא בדק את היקף היישום של ההמלצות או את איכות היישום - גם משום שמדובר בבדיקה מסובכת בהרבה, וגם כי פרק הזמן הקצר שחלף מביא לכך שבהכרח חלק גדול מההמלצות שאומצו נמצאות רק בשלבים ראשוניים של יישום.


ההמלצות העיקריות של הדו"ח - הנוגעות להחלת חוק חינוך חינם מגיל שלוש - נמצאות בעבודה במשרד החינוך, ויחלפו עוד שלוש?חמש שנים לפחות עד שהן תיושמנה במלואן בכל רחבי המדינה. גם כשהן תיושמנה, מדובר יהיה בחינוך חינם ברמה בסיסית בלבד, עם תקן של 31 ילדים בני שלוש בכיתת גן, שבה יש גננת אחת וסייעת אחת בלבד.


הבדיקה של בנק ישראל העלתה כי מתוך 117 המלצות של ועדת טרכטנברג בכל פרקי הדו"ח, 80 אומצו בידי הממשלה והכנסת. מדובר ב–68% מההמלצות. בין ההמלצות שאומצו מצויים גם שני הפרקים החשובים ביותר בדו"ח - חינוך חינם מגיל 3 ועצירת מתווה הפחתת המסים של הממשלה. עם זאת, בתוך 80 ההמלצות שאומצו, יש 12 המלצות שבעניינן הוקם צוות בחינה - כלומר, אימוץ ההמלצה נמצא בשלב מוקדם יחסית.


יש לציין כי בהחלטות מורכבות הממשלה נוהגת להקים צוות בחינה לפני שמתקבלת ההחלטה הסופית, ולכן אין מדובר בניסיון למסמס או לדחות את ההמלצות, אלא רק בשלבים ארוכים יותר של תהליך העבודה הממשלתית. ההערכה היא כי מרבית צוותי הבחינה יניבו בסופו של דבר תוצאות בדבר החלטות מוגמרות. בכל מקרה, אם מפחיתים את ההמלצות האלה, הרי ששיעור ההמלצות שאומצו בפועל הוא 58% - עדיין, מרבית ההמלצות.


הממשלה התחמקה מדיון בעובדים הזרים


לצד ההחלטות שאומצו, יש עוד 13 המלצות מרכזיות שנמצאות בתהליכי טיפול ועדיין לא ידוע אם הממשלה תאמץ אותן או לא. בין ההמלצות האלה נמצאות המלצות העוסקות בהגברת התחרות בשוק המזון, הנתונות בבדיקה של ועדת קדמי; המלצות להגברת התחרות בבנקים, הנמצאות בבדיקה של ועדת זקן; ועדה הבודקת מיסוי של חברות ארנק ‏(חברות שירותים שמקימים מנהלים בכירים לצורך קבלת פטור ממס‏); ועדה הבודקת את העמקת האכיפה על ההון השחור; ועוד. ההמלצות האלה נמצאות בעבודות מטה מעמיקות של הממשלה - וניתן להניח כי בסוף תהליך המטה הן יואמצו בחלקן או במלואן. כשייגמר הטיפול בהמלצות האלה, לפיכך, שיעור היישום של המלצות ועדת טרכטנברג עשוי להגיע גם ל–80% - שיעור אימוץ גבוה מאוד.


המלצות ועדת טרכטנברג. TheMarker
המלצות ועדת טרכטנברג/TheMarker

בנוגע ל–20% הנותרים של המלצות הוועדה שלא אומצו - שם מתגלה תמונה מתעתעת. מתברר, כי רק שתי המלצות של ועדת טרכטנברג נדחו באופן מפורש בידי הממשלה, והמלצה אחת נדחתה באופן חלקי. מדובר בשתי החלטות מפרק המסים: הטלת מס יסף ‏(מס עשירים‏) והעלאת הפרשות המעסיק לביטוח הלאומי. בנוסף, ההמלצה בדבר קביעת קריטריונים לזכאות לדיור מסובסד אומצה באופן חלקי ומעוות - ללא התנאי למיצוי כושר השתכרות - כך שניתן לומר כי גם ההחלטה הזו נדחתה בפועל על ידי הממשלה.


לצד שלוש ההמלצות הבודדות שנדחו באופן גלוי, יש עוד 21 המלצות שנדחו באופן לא גלוי. הממשלה פשוט לא טרחה לדון בהן ולאשר אותן. מדובר, למעשה, בפרקים שלמים מהמלצות הדו"ח, שכלל לא עלו לדיון בממשלה: כל פרק ההמלצות על החרדים, פרק העובדים הזרים, פרק הסיעוד ופרק הבריאות. בנוסף, ההמלצות בפרק התחבורה לא עלו לדיון בממשלה כמו שהן, אך הממשלה קיבלה החלטה על הקמת רשות ארצית לתחבורה, שתעסוק בפועל במרבית הסעיפים שנכללו בדו"ח הוועדה.


שלושה מתוך ארבעת הפרקים שלא נדונו בממשלה הם פרקים כבדים וחשובים - חרדים, סיעוד ועובדים זרים. עם זאת, פרק החרדים צפוי להגיע בקרוב לדיון הממשלה דרך המלצות ועדת פלסנר, כך שהממשלה לא תוכל יותר להתחמק מלדון בו - הגם שקשה מאוד להעריך אם לראש הממשלה תהיה התעוזה לקבל החלטות נגד החרדים, שעשויות להביא לקריסת הקואליציה שלו. ההתחמקות העיקרית של הממשלה, לכן, היתה משתי החלטות הקשורות למסים, וכן מהדיון בעובדים הזרים ובסיעוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully