וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלנים: הובאו רק 50 פועלים זרים לענף הבנייה

נמרוד בוסו

27.6.2012 / 19:16

בעצומה שעליה חתמו מנהלי 15 חברות בנייה, נאמר כי הממשלה לא מממשת את החלטתה להביא 6,800 עובדים - מה שמשפיע על היצע הדירות ומחיריהן

שורת קבלנים חתמה בימים האחרונים על עצומה ופנתה בכתב אל שר הפנים אלי ישי ואל יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, בקריאה דחופה לטפל במצוקת כוח האדם החריפה ממנה סובל ענף הבנייה והתשתיות.

לטענתם, מאז אישרה הממשלה את הבאתם של 6,800 פועלים זרים לענף הבנייה ביולי 2011, בפועל הגיעו עד עתה 50 פועלים בלבד מבולגריה, דבר המשפיע באופן ישיר על היצע ומחירי הדירות.

מנהליהן של 15 חברות בנייה ותשתיות, בהן דניה סיבוס, מנרב, בוני התיכון ומצלאווי חתמו עד כה על העצומה, ופנו בכתב לישי וגפני. "אנו, שורה של קבלנים מובילים בענף הבנייה בישראל, יוצאים בדרישה למציאת פיתרון דחוף לבעיית המחסור הקשה בכוח אדם בענף הבנייה. זאת באמצעות אכיפת החלטת הממשלה מאשתקד להבאתם ארצה בטווח הזמן המיידי 6800 עובדים זרים. מדינת ישראל, נמצאת במצוקת כוח אדם משמעותית בענף הבנייה, אשר משפיעה משמעותית על יוקר המחיה ומחירי הדיור", נכתב.

בנייה במודיעין עלית, ינואר 2012. נמרוד סונדרס, נמרוד סונדרס
בנייה במודיעין עלית/נמרוד סונדרס, נמרוד סונדרס

הקבלנים מצביעים על מנהלת ההגירה, הכפופה למשרד הפנים, כגורם העיקרי לכך שההחלטה טרם יושמה: "מנהלת ההגירה, אשר הינה הזרוע הישירה של משרד הפנים, הצליחה בחודשים האחרונים להביא ארצה בסך הכול 50 פועלים מבולגריה, זאת לאחר שמנהלת ההגירה הפקיעה בפועל את הסמכות להביא את העובדים הזרים מידיהם של תאגידי כוח האדם לעובדים הזרים בענף הבנייה, שהוקמו למטרה זו מתוקף החלטת ממשלה. רשות ההגירה פועלת ללא כל ניסיון והגיון, ובניגוד לחוות דעת מקצועיות שקיבלה ואף נוקטת בשיטות תמוהות בניסיון לגייס עובדים זרים לענף הבנייה".

לטענת הקבלנים, כמות העובדים הזרים הנמצאת כיום על הפיגומים היא נמוכה ביותר, ומונעת מקבלנים להתחיל בפרויקטים, וגם פרויקטים שנמצאים בבנייה מעוכבים עקב אי יכולת הקבלנים לסיימם בזמן, דבר שגורר לטענתם קנסות לקבלנים ועוגמת נפש והוצאות גבוהות לרוכשי הדירות. "על רקע מצב הדיור, ששר הפנים יגלה את אותה נחישות שהוא מפגין בגירוש האריתראים והסודנים, בהבאת עובדים זרים לענף הבנייה הקורס", אמר מנכ"ל חברת קירת יהודה קראוזה.
במכתב ששלח שלשום מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג אל ח"כ גפני, ביקש כי יתאם עמו פגשיה בנושא בדחיפות: "מצוקת כח האדם החמורה בענף הבנייה בישראל הינה מציאות כואבת. החלטות ממשלה סותרות או כאלה שאינן מיושמות בפועל, מביאות לעליית מחירי תשומות הבנייה למגורים.... הנפגעים העיקריים מכך הינם משקי הבית בישראל ובהם זוגות צעירים אשר ידם אינה משגת לרכוש דירה צנועה למחייתם, לאור מחירי הדיור המאמירים".

מכתבים ברוח דומה נשלחו כאמור מאת מספר קבלנים גם אל שר הפנים אלי ישי.

מרשות ההגירה של משרד הפנים נמסר כי: "הנתונים שצוינו אינם מדוייקים. מלבד 50 עובדים מבולגריה, הגיעו במהלך השנה 800 עובדים נוספים מטורקיה. העברת הטיפול בהגעת עובדים זרים לידי רשות ההגירה נעשתה על מנת למנוע תופעות פסולות שרווחו בעבר, ביניהן ניצולם של העובדים על ידי גביית דמי תווך לא חוקיים. הדרך היחידה למנוע תופעות אלה היא הוצאת הגורמים הפרטיים מהמשוואה. אמנם נכון שעד כה לא הגיע המספר המקווה של עובדים זרים לישראל, אך אנו נמצאים בהליך של למידה והתייעלות, בשיתוף גורמים רבים, בהם משרד התמ"ת, משרד השיכון, משרד האוצר והתאחדות הקבלנים.

"על מנת להעלות בינתיים את כמות הידיים העובדות הוצע לקבלנים להגדיל את מכסת העובדים הפלסטינים בענף, אך לא הובעה התלהבות מצדם. כמו כן נעשתה פנייה לשר האוצר ואל משרד התמ"ת על מנת לאפשר הארכה גורפת של אשרות השהייה של העובדים הנמצאים כיום בארץ, בשים לב למצוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully