וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פז מקליטה שיחות עם לקוחות בחניוית שבתחנותיה

איתי טרילניק

28.6.2012 / 10:38

לפי שלטים שהוצבו בפתח החנויות, מקליטה הנהלת פז "מטעמי בטיחות" את שיחות הלקוחות בחנויות הנוחות שבתחום תחנותיה. פז: "מדובר בהנחיית המשטרה"

המבקרים בכמה מחנויות הנוחות של רשת yellow בתחנות הדלק פז הבחינו באחרונה בשלטים שהציבה החברה בכניסה ומתריעים כי "מטעמי ביטחון הציבור ושיפור השירות, החנות מצולמת והשיחות בה מוקלטות".

פז טוענת כי מדובר בהנחיות משטרה, שלפיהן מערכות הטלוויזיה שבאזור הקופות - יקליטו גם את השמע. עם זאת, גורמים בענף הדלק טוענים כי מדובר בהמלצה בלבד. את תגובת משטרת ישראל, לא ניתן היה להשיג אתמול.

לפי החשש, מהלך שכזה עשוי לאפשר תיעוד כלל השיחות שמתבצעות במרחב הציבורי שבחנות, לרבות שיחות פרטיות של הלקוחות. זאת, כאשר בחלק מחנויות yellow ממוקמים גם בתי קפה. כך, למשל, בכניסה לחנות yellow שבסמוך לגני התערוכה בתל אביב מוצב שלט המתריע על הקלטת השיחות. החנות כוללת גם מתחם שבו שולחנות ישיבה.

"מה פתאום שיקליטו שיחות?", אומר בתגובה עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום מידע ופרטיות באגודה לזכויות האזרח. "איך זה מונע פשע? באותה מידה היו יכולים לטעון שמשיקולי ביטחון צריך גם לצלם בשירותים. על הדרך, למה לא להקליט את השיחות בכל בית קפה וסופרמרקט?", הוא תמה.

לכאורה, השלט המתריע על הקלטת השיחות מאפשר ללקוחות לבחור שלא להיכנס לחנות כדי לא להיות מוקלטים. לפיכך ההקלטה נעשית בהסכמה, אם בחרו להיכנס. "נושא ההסכמה הוא מורכב מאוד ושנוי במחלוקת בנושא הפרטיות", אומר פינצ'וק. "אם מדובר בחנות גדולה ואנחנו מסתובבים בה ומקליטים אותנו, זה בעייתי. לכאורה, הלקוח מסכים. השאלה היא אם ההסכמה הזו תקפה, אם היא מדעת ומרצון.

"אם מדברים על הסכמה מרצון, ברגע שההקלטה נהפכת לנורמה, כבר אין לאדם ממש בחירה אם להיכנס או לא להיכנס. כיום מדובר בתחנות דלק, מחר זה יהיה בבתי קפה ובסופרמרקטים. ככל שזה נעשה יותר ויותר רווח, כוחה של טענת ההסכמה נחלש, כי אין ברירה אמיתית". פינצ'וק מודאג גם מאגירת המידע המוקלט. "מה עושים עם כל התיעוד הזה? האם בעתיד יצליבו את זה באמצעות טכנולוגיות זיהוי פנים?"

הקלטת השיחות עשויה לפגוע גם בפרטיות העובדים, המתועדים לאורך המשמרת. כשעובדים בחנויות נשאלו לפשר השלטים המודיעים על הקלטת השיחות, הם חששו לדבר על הנושא.

מפז נמסר: "אנו פועלים על פי הנחיות המשטרה לתחנות תדלוק מ-13 בנובמבר 2011 - 'תנאים להבטחת שלום הציבור ומניעת שוד והתפרצות בתחנות דלק', הקובעות במפורש כי באזור הקופות של החנות מערכת הטלוויזיה במעגל סגור תקליט גם קול. החנות מצולמת ומוקלטת מטעמי אבטחה והגנה על העובדים, על לקוחותינו ועל הרכוש, ומסייעת בשיפור השירות".

  • עוד באותו נושא:
  • פז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully