וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "לא להגיע לגירעון של 3.5-4%"

הילה ויסברג

28.6.2012 / 13:33

ביום השני של כנס אלי הורוביץ בפורום קיסריה נשא נגיד בנק ישראל סטנלי פישר דברים על רקע ההחלטה להעלות את יעד הגירעון בתקציב 2013 ל-3%. "יש גירעון מבני ויש לטפל בו"

גיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נאם הצהריים בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של פורום קיסריה. פישר התייחס למצב בגוש היורו, לאבטלה במשק הישראלי, למחנק האשראי ולגירעון בתקציב.

לדברי פישר "יש המון לקחים ללמוד מהאירופאים. מדינות גוש היורו המצליחות הן אלה שנקטו בצעדים מבניים ושמרו על משמעת פיסקאלית לפני המשבר. זה מה שקרה גם בישראל ועזר לנו להתמודד עם המשבר הכלכלי".

פישר דיבר על כלכלת הבחירות והמשק הישראלי. לדבריו, "המשק נמצא במצב שקרוב לתעסוקה מלאה. אנחנו רחוק ממצב של מיתון כעת - אך יש לנו גירעון מבני שיש לטפל בו עכשיו. יש אנשים צינים שאומרים אי אפשר לטפל בגירעון כי אנחנו בתקופת בחירות, אבל אנחנו כלכליים - תקופת בחירות לא מצדיקה זאת".

פישר חזה כי עוד שנה שנתיים עלול לפרוץ משבר עולמי חמור יותר מזה שהיה ב-2007 והוסיף כי לדעתו יש סיכוי של 50% למשבר והתפרקות גוש היורו, עקב ההליך המסובך שמתרחש שם.

"אם קבלנים יקבלו יותר אשראי - ירידת מחירי הדירות תתעכב"

לדברי פישר "יש הרבה דיבורים על מחנק אשראי, אנחנו רואים בנתונים שלנו כי חברות קטנות ובינוניות יש בעיה בקבלת אשראי. אני מאוד שמח שבנק אחד גדול ועוד כמה בנקים סיפקו תוכניות למתן אשראי לחברות. גם בתחום הנדל"ן יש בעיות גדולות. כמעט כל משבר מתחיל בתחום הנדל"ן.

אמר כי מצב המשק הישראלי טוב אך לא מצוין. לדבריו, "המצב הפיסקאלי בישראל הידרדר בשנתיים האחרונות, אז האוצר צריך לנקוט בקיצוצים דרמטיים. מה אפשר לעשות עם גירעון של 3.5%-4%? זה גירעון מבני כי המשק נמצא בתעסוקה כמעט מלאה ואנחנו רחוקים ממיתון".

פישר התייחס גם למדיניות מוניטרית, עליה מופקד בנק ישראל. "יש לנו היום ועדה מוניטרית. בעבר הייתי יכול להגיד לכם מה יעשה בנק ישראל אבל היום אני יכול רק לנחש.
מדיניות מוניטרית לא יכולה לקבוע ריבית נמוכה כשהמדיניות הפיסקלית יותר מידי מרחיבה - במיוחד כשמדובר על ריבית לטווח ארוך. אני לא מצפה שהוועדה המוניטרית תשמור על ריבית נמוכה אם תקציב הממשלה לא ייכנס למסלול בר קיימא".

פישר התייחס לדבריו של אהרון פוגל, יו"ר הדירקטוריון של מגדל, שאמר מוקדם יותר במהלך היום שהורדת ריבית תורמת לצמצום פערים. "מי שמשלם את הריבית הם החלשים ומי שמשלמים לו את הריבית הם החלשים", אמר פישר.

"יש לעמוד במגבלת ההוצאות"

"הגירעון לשנת 2013 עלול להיות בין 3.5% ל-4%", אמר פישר והוסיף כי "בשנת 2009 הגירעון עלה מ-0% ל-5% בלי שהממשלה עשתה דבר בשל הירידה בתקבולי מס. אם זה יקרה שוב, נגיע לגירעון של 7%-8% ולא נוכל להתמודד עם זה".

פישר התייחס למצב לפני כעשור לאחר פריצת האינתיפאדה השנייה. "בפעם הקודמת הלכנו לדוד העשיר לקבל ערבויות. היום הדוד העשיר פחות ידידותי", אמר פישר. "זה לא בריא למדינה שגאה בריבונות שלה שבכל פעם שיש בעיה היא תפנה לגורם חיצוני. הייתי מעדיף שנעמוד על הרגליים שלנו.

"האוצר צריך לנקוט בקיצוצים דרמטיים בהוצאות. דרך אחרת היא להוריד את שיעור הגידול של ההוצאות ל-5%. זה לא מספר קטן. יש אפשרות לעלייה בהוצאות הממשלה בשנה הבאה, אבל זה דורש פעולה אמיצה כדי לעמוד במגבלת ההוצאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully