וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הפסיד 600 מיליון שקל על מניית לאומי?

מיכאל רוכוורגר

2.7.2012 / 8:10

מניית לאומי צנחה ברבעון השני של 2012 בכ-20%, והבנק איבד משוויו 3.4 מיליארד שקל - צניחה שגרמה כאב ראש לשלושה אנשי עסקים: שלמה אליהו, דוד עזריאלי ואלפרד אקירוב

"להבדיל מטייקונים כמו נוחי דנקנר, אילן בן דב ויוסי מימן, הנלחמים בעור שיניהם כדי לשרוד ולשמור על הקבוצות שבנו, מצבם העסקי של דוד עזריאלי, אלפרד אקירוב ושלמה אליהו נראה יציב ואיתן. שלושת האחרונים לא התפזרו ליותר מדי כיוונים, לא התמנפו יתר על המידה - והתמקדו בעיקר בעסקים שבהם פיתחו מיומנות: במקרה של עזריאלי - קניונים, אצל אקירוב - דירות ומלונות יוקרה ונדל"ן מניב, ובמקרה של אליהו - ביטוח ופיננסים.

ואולם השקעה שביצעו במניית לאומי, שבתקופות טובות בשווקים הניבה להם רווחים גדולים, הופכת בימים אלה למשקולת כבדה.

מניית לאומי צנחה ברבעון השני של 2012 בכ-20%, בעוד שמניית הפועלים ירדה בתקופה זו ב-12.8% ודיסקונט איבדה 18.8%. ברבעון השני של השנה איבד לאומי משוויו 3.4 מיליארד שקל, כשהוא נסחר בסוף הרבעון לפי שווי שוק של 13.8 מיליארד שקל, המשקף מכפיל הון (יחס בין שווי שוק להון עצמי) של 0.57 בלבד - השני הכי נמוך במערכת אחרי דיסקונט שנסחר לפי מכפיל של 0.4.

אתמול הוסיפה מניית לאומי 5.5%, על רקע העליות בשווקים, ושווי השוק של הבנק עלה ל-14.6 מיליארד שקל.

הצניחה במניית לאומי נובעת מההשלכות השליליות של ההאטה במשק, ומחשיפה ללווים גדולים כמו משפחת דנקנר. גנדן הולדינגס שבשליטתה (דרכה נוחי דנקנר ומשפחתו מחזיקים בשליטה באי.די.בי אחזקות) חייבת ללאומי 500-600 מיליון שקל. היא הביאה את לאומי להפריש 220 מיליון שקל ברבעון הראשון, כאשר ייתכן ותתבצע הפרשה נוספת ברבעון השני.

לאומי מחזיק בתיק ניירות ערך באירופה, וכן מושפע לרעה מנפילת מניית חברת התקשורת פרטנר שצנחה ברבעון השני ב-45%, וצפויה לגרום ללאומי להפרשות נוספות מעבר ל-300 מיליון שקל שכבר הפריש. השקעה נוספת שמכבידה על הבנק היא החברה לישראל (19%) הסובלת מתוצאות חלשות של צים. גם ההפרשות הצפויות לכיסוי הפסדים בקופות לפיצויים ותגמולים של העובדים בעקבות ירידות בשוק ההון משפיעות לרעה על הבנק.

שווי האחזקות המצרפי של עזריאלי, אקירוב ואליהו בלאומי התכווץ ב-600 מיליון שקל ברבעון השני. מתוך סכום זה, חלקה של קבוצת עזריאלי (לפני השפעות מס) נאמד ב-162 מיליון שקל. ההשקעה של עזריאלי במניות לאומי מסווגת כהשקעה בנכס פיננסי זמין למכירה. שוויה ההוגן נמדד לפי ביצועי המניה של לאומי בבורסה, ונרשם בסעיף קרן ברווח הכולל - ולא בדו"ח רווח והפסד הרגיל.

עזריאלי החלה להשקיע בלאומי באפריל 2009, כשרכשה 4.8% ממניות הבנק מקרנות סרברוס-גבריאלי תמורת 742 מיליון שקל. מאז קיבלה עזריאלי דיווידנדים בהיקף 67 מיליון שקל, כך שהשווי הכולל של השקעתה (לפי חלקה במניות לאומי בתוספת דיווידנדים) הוא 731 מיליון שקל. כלומר - עזריאלי מופסד על הנייר בגין השקעה זו ב-10 מיליון שקל בלבד, נכון לפתיחת המסחר אתמול.

אקירוב משקיע שנים ארוכות במניות לאומי, כך שייתכן ובמצטבר הוא מורווח על ההשקעה או מופסד בשיעור קל בלבד. ככל הידוע, נכון להיום, קבוצת אלרוב הציבורית שבשליטתו מחזיקה 3% ממניות לאומי ששווי השוק שלהן הוא 415 מיליון שקל. ההשקעה הסבה לאלרוב הפסד ברוטו של 101 מיליון שקל, שחלקו ייזקף ישירות להפסד הנקי, וחלקו ייזקף לקרן הון ברווח הכולל. בעבר החזיק אקירוב 1.7% מלאומי באופן פרטי, כך שאם הוא עדיין מחזיק בהשקעה זו - הפסדיו גבוהים בהרבה.

הנזק הגדול ביותר מבין השלושה נגרם לאליהו, ששווי אחזקותיו (9.59%) התכווצו ברבעון השני ב-324 מיליון שקל ברוטו. המקרה של אליהו שונה מזה של עזריאלי ואקירוב. עבורו, במשך שנים ארוכות ההשקעה בלאומי היתה אסטרטגית, מתוך תקווה להשתלט על הבנק בעתיד.

ואולם לאחר שהבין כי בנק ישראל לא יאשר זאת, סיכם במארס האחרון על רכישת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים מגדל (69%) מידי ג'נרלי האיטלקית תמורת 4.2 מיליארד שקל. בעקבות כך, אחזקותיו בלאומי הפכו מאסטרטגיות לפיננסיות, ולפי דרישת בנק ישראל אליהו חייב למכור את אחזקתיו בבנק.

הנפילות האחרונות במניית לאומי משבשות את תוכניותיו של אליהו בכל הקשור למכירת המניות במחיר המקסימלי, ובנוגע לקבלת מימון לצורך רכישת מגדל ושעבוד מניות לאומי תמורתו. אליהו משלים בימים אלה קבלת מימון בלאומי לרכישת מגדל. היקף המימון יהיה 2.4 מיליארד שקל. לאומי אמור להוביל את הלוואת הגישור יחד עם גופים פיננסיים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully