וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה: מתקני הגז - באזור זכרון, חדרה ועמק חפר

איתי טרילניק

2.7.2012 / 9:20

מתוך 12 אתרים אפשריים להקמת מצבורי גז תמליץ ככל הנראה הוועדה העוסקת בנושא על ארבעה. מחר תתכנס המועצה האזרחית לתכנון ובנייה כדי לבחור את האתרים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תתכנס מחר כדי לבחור ארבעה אתרים פוטנציאליים להקמת מתקני קבלה לגז הטבעי, שיעברו לשלב תסקיר השפעה על הסביבה. זאת, לאור החלטת הממשלה מלפני שלושה שבועות להאיץ את הליכי התכנון להקמת המתקנים.

ל-TheMarker נודע כי מתוך 12 אתרים אפשריים להקמת המתקנים תמליץ ועדת העורכים, המייעצת למועצה, על האתרים חגית-מזרח, דור צפון, חדרה ועמק חפר. הוועדה מעבירה את המלצותיה בתור הגורם המייעץ, אך המועצה עשויה להחליט על אתרים אחרים שיעברו לשלב התסקיר. הוועדה נתנה ציון נמוך לאתרים באזור חיפה - כפר מסריק וקרקעות הצפון - בשל המורכבות של העברת צנרת באזורי השיט של נמל חיפה.

אתרי צוברי גז. TheMarker
אתרי צוברי גז/TheMarker

כפי המסתמן, מתוך ארבעת האתרים היבשתיים ייבחרו שניים, כל אחד באזור גיאוגרפי אחר, שיחוברו בסופו של דבר לאסדות נפרדות. אתר חגית-מזרח נמצא בסמוך לתחנת הכוח של חברת החשמל על כביש 70. אתר דור צפון נמצא כ-600 מטר מזרחית לכביש החוף, בסמוך לחוף דור. האתר בחדרה ממוקם בסמוך למפעל טיהור שפכי העיר, דרומית לכביש 65. האתר בעמק חפר ממוקם גם כן בסמוך למפעל טיהור שפכים של המועצה האזורית, בלב אזור חקלאי.

המועצה הארצית נדרשת לקבוע את מיקום האתרים שבהם ייקלט הגז ממאגר תמר, ובהמשך ממאגרים נוספים שיופקו בצפון המים הכלכליים של ישראל. זאת, לאחר שהיוזמה של מפעילת המאגר, חברת נובל אנרג'י, להקים את מתקן הקבלה בסמוך לחוף דור נתקלה בהתנגדות ונדחתה במועצה ב-2010. באותו זמן הוחלט להזרים את הגז דרך אסדת ים-תטיס הקיימת, הכוללת גם חיבור לאשדוד. לפיכך, בשנים הקרובות צפויה אספקת הגז לישראל להישאר תלויה בצינור גז בודד. תקלה בחיבור עלולה לגרום לבעיות קשות באספקת חשמל למשק.

לאור הדרישה להאיץ את הליכי התכנון לכניסות נוספות לגז, החליטה הממשלה לקבוע לוחות זמנים מזורזים לעניין. זאת, בעקבות המלצתה של ועדה להסרת חסמים בנושא, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. על פי ההחלטה, ממצאי התסקירים להשפעה על הסביבה יוגשו למועצה הארצית עד סוף פברואר 2013, וההחלטה על החלופות תתקבל עד סוף מארס 2013.

הליך שמיעת הערות הציבור והדיון בעניינן יסתיים עד סוף אוגוסט 2013, והממשלה תדון בתוכנית ותחליט לגבי המיקומים בתוך שבועיים מיום הגשתה. על מנת למנוע ביקורת של ארגוני סביבה, נקבע כי לא תהיה חריגה מהליכי התכנון הרגילים. בנוסף, הוסמך לוקר לאשר לרשויות המקומיות, שבתחומן יוקמו המתקנים, חבילות תמריצים מהממשלה.

התמריצים על הקמת מתקני הגז עלו על רקע התנגדויות היישובים בצפון להקמת המתקנים בשטחם. אתמול פתחו 15 ראשי ערים ומועצות בצפון, בהם ראש העיר חיפה יונה יהב, בקמפיין תקשורתי, שמטרתו להביא לטיפול מלא בגז על גבי אסדות בים ("חלופה 8"). בהודעה שפירסמו ראשי 15 היישובים נכתב כי לא יאפשרו משא ומתן על הטבות ליישובים שיינתנו תמורת אישור הקמת המתקנים, כפי שמציעה הממשלה. בנוסף איימו ראשי היישובים לעתור לבג"ץ בנושא.

בטיפול מלא בים, השטח הנדרש למתקן היבשתי קטן משמעותית - כ-20 דונם במקום כ-100 דונם. התומכים בחלופה זו טוענים כי היא בטיחותית יותר, וכי הטיפול בגז ביבשה יסכן את התושבים באזור המתקן. לעומתם, נטען כי טיפול מלא על אסדות בים מקובל בעולם רק כחלק שולי ממערך אספקת הגז, אינו אמין כמו האופציה היבשתית ויקר הרבה יותר. הוועדה לא המליצה על פסילת "חלופה 8", אך בהנחיית המועצה, בחנה רק אתרים בשטח המספיק גם לטיפול בגז ביבשה. זאת, על מנת לאפשר את כל תמהילי הטיפול באתרים שייבחרו, כך שהמועצה תקבע איזה שיעור טיפול ייערך בים ואיזה ביבשה.

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully