וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל: איך הייתם מנהלים את תקציב המדינה?

ליאור דטל

3.7.2012 / 9:00

פעילי המחאה החברתית ישיקו היום אתר בו יוכל הציבור להצביע על תכניות כלכליות אותן הוא מעוניין לקדם. "הרעיון הוא לפנות למאסה של אנשים בהליך דמוקרטי"

ב-40 הימים הקרובים יוכל הציבור הרחב להשתתף במשאל עם כלכלי על סדרי העדיפות בניהול תקציב המדינה, במסגרת יוזמה של פעילים חברתיים וכמה מפעילי המחאה החברתית שתושק היום.

לצורך היוזמה הוקם אתר האינטרנט hamishal.org, שיאפשר למשתתפים להצביע על תוכניות חברתיות-כלכליות שהם מעוניינים לקדם, והמקורות התקציביים שישמשו למימון תוכניות אלה. המשתתפים במשאל יחויבו להגיע לאיזון תקציבי כדי לסיים את הליך ההצבעה.

יוזמי המשאל הם ישי מישור, דוקטורנט למשפטים באוניברסיטת אוקספורד ומרצה לדיני עבודה ומדיניות רווחה, שהיה פעיל במאהל בן גוריון בתל אביב ובמאהל באר שבע בקיץ שעבר; ויזם ההיי-טק אבי תורג'מן. כמה פעילים מרכזיים במחאה של קיץ 2011 תרמו לניסוח המשאל, ובהם דפני ליף, סתיו שפיר, איציק שמולי, אורן פסטרנטק, מאיה רימר, אלון לי גרין ותנועות כמו המשמר החברתי, תנועת ישראל חופשית ותנועת חדו"ש לחופש דת ושוויון. בתוכנית השתתפו גם פעילי מחאה מהפריפריה כמו גדי פרץ וציפורה חלפון, פעילים במחאה החברתית בדרום.

"בקיץ הקודם עיקר הקריאות היו ברמה של ערכים ועקרונות. עכשיו הגיע הזמן לעשות צעד נוסף ולתרגם את הערכים לתוכניות מעשיות - לנסח רשימת דרישות ממוקדת וחדה, אבל גם אחראית ורצינית", אומר מישור.

יוזמי התוכנית מצפים להשתתפות רחבת היקף, באמצעות האתר והרשתות החברתיות, אך יאפשרו גם מילוי חוברות תקציב ושליחתן בדואר. "הרעיון הוא לפנות למאסה של אנשים בהליך דמוקרטי. הציבור יכנס לפעולה שבה הוא מנסח את הדרישות לתקציב 2013", אומר מישור. "בקרוב נשמע על כל מיני דרישות תקציביות של גורמים פוליטיים, והגיע הזמן שגם הציבור יגיד מה הדרישות שלו".

המשתתפים במשאל יתבקשו להצביע על סדר העדיפויות בנושאים חברתיים-כלכליים, ובהם חינוך, הפרטה, תעסוקה, דיור, תחבורה, יוקר המחיה, איכות הסביבה, בריאות, השתתפות בנטל הכלכלי ואוכלוסיות מוחלשות, ולכל נושא כמה תוכניות או הצעות למדיניות לצד העלות התקציבית שלהן. לאחר שיצביעו המשתתפים ייבחרו המקורות התקציביים למימון התוכניות.

כך למשל, בתחום החינוך המצביעים יוכלו לבחור להעסיק את כלל המורים בהעסקה ישירה (300 מיליון שקל), או לאפשר לימודים אקדמיים חינם עד לדוקטורט (3 מיליארד שקל), או לחייב את כל מוסדות החינוך ללמד את תוכנית הליבה (0 שקלים). לאחר מכן יתבקשו להחליט אם לצורך מימון התוכניות יש להעלות את המע"מ ל-17% (הכנסה של 2.4 מיליארד שקל), לבטל את הטבות המע"מ לאילת, להגדיל המס על הסיגריות או לקצץ בתקציב הביטחון. אפשרויות נוספות הן להטיל מס על הכנסות גבוהות ממיליון שקל, או להטיל מס ירושה.

"תקציב 2013 הוא לא התקציב של שטייניץ או של הכנסת, הוא התקציב שלנו. זה תהליך שעוד לא היה בישראל - ליצור יחד מצע כלכלי חד וברור אל מול תקציב המדינה", הוסיף מישור.

עליזה ידעי, מנציגות המשאל ויו"ר ועד משפחתוני התמ"ת, הוסיפה כי "המשאל מתקיים במסגרת המאבק למען כלכלה שפויה, למען מעמד הביניים והמעמד הנמוך, שיוכלו להתקיים בכבוד, שיוכלו להעניק לילדים חינוך ראוי, לימודים אקדמיים ועתיד כלכלי במדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully