וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם נחתם בעליות קלות

ערן אזרן

3.7.2012 / 16:49

בתום יום מסחר שהתנהל במחזור דל של 650 מיליון שקל ננעלו המדדים המובילים בבורסה התל אביבית בעליות קלות. ת"א 25 ות"א 100 עלו ב-0.1%, ת"א תקשורת עלה ב-0.5%

המסחר בתל אביב התנהל היום ביציבות ובמחזור נמוך, כשפסגת מנהיגי אירופה מסוף השבוע ממשיכה לתמוך במדדים מחד, בעוד שנתוני מקרו מאכזבים שפורסמו אמש בארה"ב ממתנים את אופטימיות המשקיעים. חברות הביטוח נסחרו בעליות חדות על רקע הוראה חדשה של משרד האוצר בתחום הביטוח, שצפויה להגדיל את רווחי חברות הביטוח בשנים הבאות.

מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 ננעלו בעליות קלות של 0.1%. מדד ת"א בנקים איבד כ-1.2%. מדד נדל"ן 15 ירד ב-1%, וסיכם ירידה של כ-12% מאז אפריל. מדד ת"א תקשורת עלה ב-0.5% בהובלת מניית בזק שטיפסה ב-4.5%. מחזור המסחר המשיך להיות נמוך במיוחד - 650 מיליון שקל בלבד.

הסיפור המרכזי של היום הגיע ממגזר הביטוח. מדד מניות הביטוח הוביל את הבורסה עם עליות של 1.4%. בלטו במיוחד מניות מנורה ו הראל ביטוח שהוסיפו במהלך המסחר עד 4%, אך ננעלו בעליות של 2.7% ו-2.4% בהתאמה. מגדל ביטוח ננעלה בעלייה של כ-1.5% בהתאמה.

העליות החדות נבעו מהוראה חדשה של המפקח על הביטוח במשרד האוצר, עודד שריג, שפורסמה אתמול. הוראת האוצר תאפשר לחברות הביטוח להפסיק את הפרשות הכספים לעתודות בחלק מפעילויות הביטוח והן צפויות להציג בשנים הקרובות גידול ברווחים.

עד היום נאסר על החברות להכיר מיידית ברווחים ממכירת פוליסות ביטוח רכב חובה וביטוח חבויות, והן נאלצו לדחות את ההכרה ברווח לשלוש שנים מאז הונפקו הפוליסות. רק לאחר מכן הרווחים השתחררו ולחברות הביטוח התאפשר להכניס אותם לשורת הרווח שלהם בדו"חותיהן הכספיים. מניות חברות הביטוח הראל , כלל , מנורה , מגדל , ו איילון הגיבו להחלטה.

אג"ח אי.די.בי חזרו לרדת

בגזרת איגרות החוב, מדדי האג"ח הקונצרניות - תל בונד 20, 40, 60 ותל בונד שקלי, עלו עד 0.25%. בלטו במסחר איגרות החוב של קבוצת אי.די.בי שירדו בכ-6%, לאחר שעלו ביומיים האחרונים ב-12% ( סדרה ג' ). האג"ח נסחרות כעת בתשואה לפדיון של 76% - המעידה על חשש המשקיעים לקשיים בפירעון החוב. מניית אי.די.בי איבדה 1.9% וירדה שוב מתחת לרף שווי השוק של 600 מיליון שקל. גם איגרות החוב של אי.די.בי פיתוח ירדו עד 1.2% (סדרה י'). כלל הסדרות של החברה נסחרות בתשואות של 18%-37%.

עוד ירדו היום איגרות החוב של סקיילקס , שבשליטת אילן בן דב. סידרה ט' איבדה עד 6% ועלתה לתשואה של 36%. אג"ח ג' של אינטרנט זהב ירדה ב-1.8%, לאחר שהוסיפה ביומיים האחרונים כ-5%. האג"ח נסחרת כעת בתשואת זבל של 22%. שתי החברות, שמחזיקות בחברות התקשורת פרטנר ובזק, סובלות מלחץ רב בחודשים האחרונים, על רקע חשש לירידה חדה ברווחיות בעקבות התרחבות התחרות בענף.

איגרות החוב הממשלתיות נסחרו בנטייה לעליות שערים. אג"ח ממשלתית שקלית (שאינה צמודה למדד) ל-10 שנים נסחרה ביציבות בתשואה של 4.25%. אג"ח מקבילה צמודה (גליל) נסחרה בעליות של 0.25%, והתשואה ירדה ל-2.14%. אתמול ירדו בחדות איגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, על רקע נתוני מקרו מאכזבים (ראה להלן).

פסגת מנהיגי אירופה, נתוני מקרו בארה"ב

בפסגה משותפת שנערכה בבריסל החליטו מנהיגי אירופה בסוף השבוע על מספר צעדים לבלימת משבר החוב ביבשת. בין השאר הוחלט כי קרן החילוץ האירופית (ESM) תוכל מעתה לתת הלוואות ישירות לבנקים כדי להגדיל את ההון שלהם מבלי להגדיל את הגירעון התקציבי של המדינה. כמו כן, נקבע שהקרן תוכל לקנות אג"ח של מדינות (במסחר השוטף) מבלי לאלץ את המדינות בגוש לצעדי צנע או רפורמות כלכליות נוספות.

כלכלני מחלקת המחקר של בית ההשקעות אקסלנס נשואה הסבירו אתמול כי מנהיגי אירופה הבינו שאין להם דרך להימנע מרכישת אג"ח של מדינות, ושההחלטה לרכוש אג"ח בשוק הראשוני (ולא רק בהנפקות שביצעו המדינות) תספק רוח גבית חזקה יותר לשוק האג"ח. "באיחוד האירופאי הגיעו מהר למסקנה כי אין ברירה וחייבים ללחוץ את גרמניה ולאפשר רכישה של אג"ח. כתוצאה מכך, התשואות במדינות החלשות ירדו מחדש, והבנק המרכזי יקבל יותר חופש פעולה".

להערכת אקסלנס, הקמת המנגנון מקרב את אירופה לאיחוד בנקאי, שיכלול בעתיד גם הקמת גוף מבטיח לפיקדונות (בדומה ל-FDIC האמריקאי), איחוד של דרישות הנזילות וטיפול אחיד לבנקים שכשלו. לדברי הכלכלנים, האיחוד הבנקאי צפוי בעתיד להאיץ גם את רעיון האיחוד הפיסקלי - מה שיוריד את מפלס החששות בנוגע לקריסה פיננסית באירופה.

למרות האופטימיות הכללית של אקסלנס, נתוני מקרו מעורבים שפורסמו אתמול בארה"ב צפויים להקשות על המסחר. פעילות מגזר הייצור בארה"ב התכווצה במפתיע בחודש יוני - בראשונה מאז שנת 2009 - ואילו הוצאות הבנייה בארה"ב עלו לרמתן הגבוהה ביותר זה למעלה משנתיים, לפי נתוני מקרו כלכליים שפורסמו היום בארה"ב. על רקע זאת, שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.08% לרמה של 1.58%.

מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בארה"ב נפל בחודש יוני לרמה של 49.7 נקודות לעומת רמה של 53.5 נקודות בחודש מאי, מסר היום מכון המחקר ISM. כלכלנים צפו ירידה מתונה יותר של המדד לרמה של 52 נקודות. זו הפעם הראשונה שהמדד יורד מתחת לרמה של 50 נקודות מאז חודש יולי 2009. מדד מתחת לרמה של 50 נקודות מצביע על התכווצות בפעילות הייצור, ואילו מדד מעל לרמה זו משקף צמיחה.

מניות במרכז

חברת שטראוס , שבשליטת עופרה שטראוס, תנסה לרשום את מניותיה למסחר בארה"ב. שטראוס, אחת משלוש חברות המזון הגדולות בישראל וחברת הקפה השישית בגודלה בעולם, פנתה באמצעות סיטי בבקשה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) לרשום ADS, תעודת פיקדון מנייתית (American Depository Share), מכשיר פיננסי שבאמצעותו חברות לא אמריקאיות יכולות לרשום את המניות המונפקות שלהן בבורסה של ניו יורק או בנאסד"ק.

רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר Sell Side ואנליסט טכנולוגיה וטלקום בהראל פיננסים חזר והעניק היום המלצת "תשואת יתר" למניית מלאנוקס הדואלית והעלה את מחיר היעד ל-80 דולר למניה - עדכון של כ-38% מהקודם שעמד על 58 דולר. מלאנוקס הודיעה אמש (שני) כי תפרסם את דו"חותיה ב-18 ביולי בתום יום המסחר בנאסד"ק. המניה עלתה בתגובה.

כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב) מקבוצת אי.די.בי הודיעה אתמול על תוצאות מוצלחות של ניסוי בשלב 3 בתרופה לטיפול בסכרת נעורים. הניסוי שבוצע על ידי החברה בת, אנדרומדה (84%), כלל 457 חולים בגילאי 45-16, שאובחנו בסמוך לתחילת הטיפול כחולי סוכרת מסוג 1 (סכרת נעורים). המניה ממשיכה היום להגיב להודעה בעליות חדות.

קבוצת הראל חתמה על הסכם לרכישת 50% מפעילות כריזמה סוכנות לביטוח תמורת כ- 7.3 מיליון שקל. העסקה נעשתה לאחר שאלדר ליאור, המכהן כיו"ר החברה, מכר את חלקו בסוכנות לשותפו צחי מוסקוביץ ויפרוש מכל פעילות החברה. יתרת הבעלות תיוותר בידיהם של צחי מוסקוביץ מנכ"ל החברה ויריב אזולאי סמנכ"ל המכירות, אשר התחייבו להמשיך להוביל את הסוכנות בשנים הקרובות. להראל אופציה לרכישת יתרת פעילות הסוכנות בעוד מספר שנים.

שופט בית המשפט המחוזי אילן שילה העניק אמש "הנשמה מלאכותית" ל טאו שבשליטת אילן בן דוב, על מנת שבעל השליטה ימשיך המגעים להסדר חוב עם הציבור. השופט הוציא צו הקפאת הליכים זמני, ואיסור כל דיספוזיציה (שינוי) בנכסי החברה. הצו ניתן על רקע פנייתה של החברה לבית המשפט כדי שיציל אותה מידם הארוכה של הנושים השונים.

בגזרת מניות הקמעונות, בית ההשקעות אי.בי.אי העניק אתמול המלצת "קנייה" למניית שופרסל במחיר יעד של 15 שקל - גבוה ב-60% על מחיר השוק. בית ההשקעות הוריד את מחיר היעד למניה מ-16 שקל, אולם העלה המלצתו ל-"קנייה" לאור הירידות האחרונות. שופרסל איבדה 10% מערכה בחודש האחרון והיא נסחרת כיום לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל.

אחר שהציע לפני שבועיים פרמיה של 27% על מחיר השוק צפוי אלכסנדר דמביצר, הבעלים של חברת האנרגיה הסולרית אדומים , לקנות את אחזקות הציבור ולמחוק את החברה מהמסחר. דמביצר הציע לרכוש 2.3 מיליון מניות המוחזקות על ידי הציבור (15% מהון החברה) בתמורה של 4.36 שקל למניה - 3.8% מעל מחירה הנוכחי בשוק, או 30% מעל מחירה ביום ההודעה על הצעת הרכש לפני שבועיים.

אינטק מקבלת אישור נוסף לטכנולוגיה הייחודית שפיתחה. אינטק, העוסקת בהשבחת תרופות קיימות, מנהלת מו"מ עם אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי. המו"מ החל לאחר שאינטק עמדה באבני הדרך של פיתוח עבור החברה הרב-לאומית בנוגע לתרופה ספציפית של אותה חברה.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully