וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ברמת השרון התעוררו: למה לשלם 10 שקל על ליטר חלב?

עדי דברת-מזריץ

7.7.2012 / 10:49

מחאת מעמד הביניים עולה מדרגה כלכלית: גם תושבי יישובים יוקרתיים משווים מחירים, משתפים פעולה ובעת הצורך, מחרימים סניפים של רשתות מזון

רשתות שיווק, סופרמרקטים ומכולות, הישמרו: קבוצות של צרכנים נמצאות ברגעים אלה בדרך לחנויות שלכם במטרה לבדוק את מחיריכם, והם לא יתביישו להפיצם ברבים ואף להחרים אתכם במקרה הצורך. סוקרי המחירים האלה הם חלק מקבוצות של צרכנים בעלי תודעה צרכנית גבוהה, שהתארגנו בחודשים האחרונים ברחבי המדינה בהשראת מחאת הקוטג' וקבוצת הצרכנות הנבונה שקמה באבן יהודה בעקבותיה, ומונה כיום כ-1,400 חברים ורשימת תפוצה של יותר מ-10,000 משקי בית. "העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו לא בגלל האנשים הרעים, אלא בגלל האנשים שאינם עושים מאום בנוגע לכך", מצטט נייר העמדה של הקבוצה מאבן יהודה את אלברט איינשטיין, ועוזר להיכנס לעולמם של הצרכנים החדשים - אלה שמוכנים לצאת לרחובות כדי לחולל שינוי בקהילתם.

הנה כמה דוגמאות מהחודשים האחרונים: לפני כחודשיים החלו תושבים מקדימה-צורן לבדוק מחירים של מוצרי מזון והקימו קבוצת צרכנות נבונה, שמבצעת סקרים בכמה חנויות בקדימה ומפיצה אותם במייל למאות החברים הרשומים. קבוצה נוספת הוקמה בכפר יונה, וגם שם סוקרים מדי שבועיים מחירים בחנויות רלוונטיות ומשווים מחירים עם קבוצות אחרות. קבוצה נוספת שהוקמה לא מזמן וכוללת כבר כ-400 חברים, מתכננת בימים אלה סנקציות על סניף מגה בעיר בשכונת מורשה ברמת השרון.

אלכס וינשטיין, יוזם הקבוצה ברמת השרון ומרצה לשיווק במקצועו, טוען כי "מחירי סניף מגה בעיר גבוהים מסניפים אחרים באזור ב-10%-20%. זה קורה מאז שהסניף המקומי הוסב מפורמט ההיפרמרקטים מגה לפורמט השכונתי מגה בעיר" - אף ששטחו 3,000 מ"ר והוא ממוקם באזור תעשייה, מה שהיה אמור לעשות אותו מתאים יותר לפורמט המוזל מגה בול.

לדבריו, חלק מהתושבים החליטו לעשות מעשה לאחר שבתחילת החודש הופסק מבצע ממושך בסניף, שהעניק הנחה של 10% במוצאי שבת. בינתיים שלחה הקבוצה מכתב להנהלת מגה ולממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, ובכוונתה להתניע את המאבק. "לא נוותר", אומר וינשטיין. "התחלנו לפנות גם לוועדי הורים, שיצטרפו למאבק על גובה המחירים".

גבינת קוטג'. עומר מירון
מחאה מקומית שצוברת תאוצה/עומר מירון

גם בפרדסיה התארגנה קבוצת צרכנים תחת השם "תושבים למען פרדסיה", שמפנה אצבע מאשימה לסניף שופרסל שלי במועצה. "היתה לנו תחושה שהמחירים בשופרסל שלי בפרדסיה יקרים, אבל רק כשבמקרה הגיע לידינו סקר המחירים של קבוצת אבן יהודה, שבדק גם את שופרסל שלי אצלנו במועצה - הבנו עד כמה תחושת הבטן שלנו היתה נכונה. המחירים אצלנו היו גבוהים ב-27% לעומת סניף רמי לוי באזור", מספרת לביאה ליאון, 34, לשעבר מנהלת שיווק בסלקום וכיום בעלת האתר הקהילתי להורים yooma. "החלטנו, 150 משפחות צעירות שמאוגדות באתר האינטרנט הקהילתי של פרדסיה, להדיר את רגלינו מהחנות".

הקבוצה מפרדסיה עורכת סקר מחירים בסניף שופרסל שלי ביישוב, מעבירה את המידע לקבוצות מאבן יהודה וקדימה ומקבלת מהן את המחירים שנבדקו אצלן. עד כה ביצעה הקבוצה מפרדסיה שני סקרים, וכעת היא מתכננת לפנות לשופרסל בדרישה שתוריד מחירים. אם שופרסל תסרב, מדגישה ליאון, התושבים ינקטו פעולות חריפות הרבה יותר. "אם פנייה לשופרסל לא תעזור, נצביע ברגליים. נעמיד משמרות מחאה מחוץ לסניף ונפעיל את כל התותחים. אנחנו מבינים את המיצוב של שופרסל שלי כפורמט יקר שנועד יותר להשלמות קנייה, אבל מכיוון שהוא הסופרמרקט היחיד בפרדסיה, למעט שתי מכולות, הם צריכים להוזיל מחירים".

לדבריה, בקרב תושבי המועצה מצטבר זעם מהסוג שספגו חברות הסלולר. "התחושה היא שיש גוף גדול שחולב אותנו. לכן אנחנו עושים השלמות קנייה במכולות ולא אצלם - גם אם הן קצת יותר יקרות. מה שקרה בסלולר יקרה גם בענף המזון, כשהרגולציה תתערב בסוף ותשנה את המצב".

לדברי מיקי לפיד, 66, מאבן יהודה, גמלאי והוגה המיזם "צרכנות נבונה באבן יהודה", הקבוצה כבר הצליחה להשיג חלק ממטרותיה. "המטרה שלנו היתה להוכיח שהצרכן לא פראייר ולא מטומטם, ואם מציגים לו את הנתונים הוא יקנה איפה שזול יותר. אנשים בחרו לקנות לא פעם בחנויות שפתוחות בשבתות, גם אם הם נאלצו לשלם על כך יותר. לאחר שהראינו להם שהמחירים במרכול בתל יצחק, הפתוח בשבת, גבוהים ב-43% מרמי לוי באזור התעשייה בפולג, הם היו בהלם ועברו לקנות שם. הם חשבו שהם משלמים גג 10% יותר".

עם זאת, לפיד מודה שהמטרה עדיין לא הושגה. "כל עוד לא הצלחנו להוריד מחירים במגה בעיר לא השגנו את המטרה. אם התוצאה תהיה שמגה תסגור את החנות אני אצטער - אבל מצד שני, מישהו אחר יבוא במקומה, ואז אולי המצב יהיה שונה". לדברי ליאון, הדבר החשוב הוא המעורבות והניסיון לשנות. "לא נצליח לגרום להורדת מחירים מהיום למחר, אבל ככל שיקומו קבוצות ותהיה מודעות, המדינה תיאלץ להתערב ונראה שינויים ברגולציה בטווח הרחוק. מה שחשוב זה שאני אוכל להגיד לילדים שלי: 'עשיתי כל מה שיכולתי בשבילי ובשבילכם'. לא ישבתי בסלון וסתם קיטרתי".

גם אשתו של דודי ויסמן ברשימת התפוצה

המטרה של קבוצות הצרכנים האלה היא לאסוף מידע על המחירים של חנויות המזון באזור, ולהפיץ אותו לצרכנים כדי שיוכלו לקבל החלטות מושכלות. לאחר שהתושבים ידירו את רגליהם מחנויות שנמצאו יקרות, מקווים בקבוצות שהן יורידו את מחיריהן. המחירים שמתגלים בסקרים מופצים גם למנהלי החנויות עצמן, כדי שיידעו מה עליהן לעשות כדי להשאיר את הלקוחות. "סמנכ"ל שופרסל ומנהל שופרסל שלי כבר הגיעו אלינו לביקור וביקשו לקבל את תוצאות הסקרים שלנו", מספר לפיד. "אפילו אשתו של דודי ויסמן (בעל השליטה בדור אלון, בעלת מגה, המתגורר באבן יהודה, עד"מ) נמצאת ברשימת התפוצה שלנו".

הקבוצה מאבן יהודה הלכה צעד אחד קדימה, והחלה לשתף פעולה עם המועצה לצרכנות. הגוף המשותף עובד בימים אלה על הקמת קבוצות לצרכנות נבונה בכל רחבי המדינה. בשבוע הבא תתקיים פגישה ראשונה מסוגה, בהשתתפות 16 נציגים מ-13 קהילות שמעוניינות להקים קבוצות צרכנות נבונה - מבשרת ציון, הרצליה, רמת השרון, פרדסיה, רמת אביב, יד אליהו, צהלה, באר שבע, כפר ורדים, גני תקוה, חיפה, בנימינה ונס ציונה. "אלה צרכנים שהתקשרו אלינו לאחר שראו פרסומים על הקבוצה שלנו, וביקשו שנדריך אותם כיצד להקים קבוצות דומות באזור מגוריהם. הכנו ערכת הקמה ויש לנו מצגת הדרכה מסודרת", מספר לפיד.

לדבריו, כשהמועצה לצרכנות פנתה אליו לפני ארבעה חודשים, הוא חשד במניעיה ותהה אם נכון יהיה לצרף לפרויקט חברה ממשלתית. בסופו של דבר, הוא החליט ללכת על שיתוף הפעולה, מסיבות תקציביות. "צריך לזכור שכל הקבוצה שלנו בנויה על מתנדבים, ואין לנו אנשים שיכולים להדריך ברחבי הארץ. המועצה לצרכנות גייסה בחורה שתרכז את הפרויקט, סידרו אולם לפגישה, ידאגו לכיבוד ולמקרן ויגייסו עובדים שימשיכו את ההדרכות ברחבי המדינה. הבהרתי להם שהתנאי לשיתוף הפעולה שלנו הוא שהקבוצות שיקומו יהיו עצמאיות לחלוטין, ויוכלו למשל ללכת להפגין נגד הממשלה - כמו שאנחנו מתכננים לעשות בשבת הקרובה. הם התחייבו בכתב שהם רק יסייעו בהקמת הקבוצות ולא יתערבו בהתנהלותן לאחר מכן".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

שביתת קונים של יום אחד

הפעם הראשונה שבה התוודענו ל"צרכנים החדשים" היתה לפני כשנה - עם פתיחת קבוצת הפייסבוק של מחאת הקוטג', שסחפה אחריה כ-40 אלף מצטרפים.

כמה חודשים וכמה הפגנות וחרמות לאחר מכן, קמה ההתארגנות באבן יהודה. קבוצת התושבים, גמלאים ברובם, התארגנה והתחילה לבצע סקרי מחירים אחת לשבועיים, בתשעה מרכולים באזור הקניות של היישוב. את הסקרים הם פירסמו ברשימת תפוצה, באתר האינטרנט של הקבוצה ובעמוד הפייסבוק שלה. לפעילות השוטפת של הקבוצה אחראים כיום 35 פעילים, שאמונים בין היתר על סקירות המחירים, קשר עם החנויות, שליחת המיילים והפעלת עמוד הפייסבוק.

מחאת תושבי אבן יהודה הופנתה בעיקר נגד המחירים הגבוהים לטענתם בסניף מגה בעיר הפועל במועצה. הם הדפיסו עלוני פרסום בנושא, והקימו משמרות מחאה מחוץ לסניף שקראו לאנשים שלא לערוך בו קניות. זה יותר משישה חודשים שהקבוצה לא מפספסת אף סקר בחנויות המזון באזור, ולפני כשבועיים היא אף הכריזה על שביתת קונים בסניף מגה בעיר למשך יום אחד.

משופרסל נמסר בתגובה כי "מחיריהם של יותר מ-1,000 מוצרים בחנות השכונתית בפרדסיה הורדו בשלהי 2010. מאז ועד היום לא בוצעה העלאת מחירים. בסניף שופרסל שלי בפרדסיה מוצעים מבצעים מצוינים לחברי מועדון הלקוחות, לצד שירות ברמה גבוהה. חנויות דיסקאונט גדולות של רשת שופרסל נמצאות בטווח נסיעה של דקות ספורות מפרדסיה. בכל הסקרים שמתקיימים בשרון הצפוני ניתן למצוא שהצעת הערך של שופרסל בחנויות הדיסקאונט בחדרה ובנתניה תחרותית ואטרקטיבית מאוד".

ממגה נמסר בתגובה כי "מגה בעיר משרתת נאמנה מזה שנים רבות את תושבי השכונות שבהן היא פועלת ומוטמעת מאוד בחיי הקהילה. הרשת מציעה לתושבי המקום את המחירים הנוחים והמשתלמים ביותר ביחס לחנויות השכונתיות האחרות. כמו כן, אנו מציעים בסניף מבצעים מקומיים מיוחדים לתושבי המקום, ורק באחרונה הוזילה הרשת עשרות מוצרי בסיס המוזילים משמעותית את סל הקנייה. אנחנו מקיימים דו-שיח יום יומי עם תושבי העיר וקשובים למכלול הטענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully