וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום מסחר דליל באחד העם נחתם בירידות שערים

שלי אפלברג , רם עוזרי

8.7.2012 / 16:39

המסחר בבורסה התל אביביתנחתם בבמחזור של כ-486 מיליון שקל בלבד. מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 ירדו ב-0.6% כל אחד ואילו מדד הטכנולוגיה רשם ירידה חדה של 1.8%

היום הראשון של שבוע המחר נחתם היום (א') בירדות שערים. מחזורי המסחר בתל אביב המשיכו להיות דלילים, כאשר המסחר היום נחתם בבמחזור של כ-486 מיליון שקל בלבד. ת"א 25 ירד ב-0.6% לרמה של 1077.57 נקודות. מדד ת"א 100 רשם ירידה של 0.6% לרמה של 985.37 הנקודות. מדד הבנקים נסחר בתנודיות ולאחר ירידה של 1.8% נסגר בעלייה של 0.3%, ומדד ה נדל"ן 15 נחתם בעלייה של 0.2%. מדד הטכנולוגיה רשם ירידה חדה של 1.8%. מניות הנפט והגז השילו כ-0.9%. מדדי התל בונד נסחרו בעליות קלות של עד 0.2%.

לדברי דודי רזניק מנהל תחום מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון "התשואות של אגרות החוב הממשלתיות הישראליות ברמות מינימום של כל הזמנים ונסחרות בתשואה שיקלית של 4.2%. המסחר באגרות החוב הממשלתיות מתנהל בעקבות ירידת התשואות ביום שישי בארה"ב. רמת השפל אליה הגיע התשואה מפתיעה לאור העובדה כי המשקיעים התבשרו על פריצת התקציב על רקע המאבק בנושא שמנהל משרד האוצר מול ובנק ישראל".

הורדת הריבית באירופה ובסין, והכרזה על תוכנית נוספת לרכישת אג"ח על ידי הבנק המרכזי בבריטניה - לצד נתוני התעסוקה השליליים שפורסמו ביום שישי בארה"ב, העיבו על המסחר .

על פי נתוני משרד העבודה האמריקאי שפורסמו ביום שישי, ביוני נוספו לשוק התעסוקה רק 80 אלף משרות. בעקבות פרסום הנתון, ירדו המדדים המובילים בניו יורק ביום המסחר האחרון של השבוע בעד 1.3%.

מרבית הכלכלנים בארה"ב מסכימים כי נתוני התעסוקה הם חלשים. יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הדגיש בעבר את חשיבות שוק התעסוקה בהחלטות המוניטריות. הכלכלנים מעריכים שלא יהיה די בהם כדי להצדיק סבב נוסף של הרחבה כמותית. ישיבת הריבית הבאה של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) תתקיים ב-1 באוגוסט.

באירופה, ממשיכים המשקיעים להתרכז בבעיותיה התקציביות של יוון. נציגי הנושים הזרים של יוון, ובראשם "הטרויקה" - הבנק המרכזי של אירופה (ECB), קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והאיחוד האירופי - נמצאים כעת באתונה להערכת התקדמותה ביישום קיצוצים בהוצאות הממשל ורפורמות כלכליות אחרות על מנת לעמוד בתנאי חבילת הסיוע שקיבלה, בהיקף 130 מיליארד יורו.

ראש הממשלה החדש של יוון, אנטוניס סמאראס, הדגיש כי יוון תכבד את תנאי חבילת החילוץ אך רמז גם כי לא תתכופף בכל מחיר. לדבריו, "אם התוכנית תרד מהמסלול בשל המיתון, לא צריך להפוך זאת לתירוץ להטלת צעדי צנע נוספים". סמאראס הוסיף כי ממשלתו תעניק חשיבות עליונה להפרטת נכסים כמו זרוע התפעול של רשות הרכבות וחברת החשמל. "איננו רואים בהפרטה כיצרנית מזומנים אלא כיצרנית צמיחה. מי שיקבל את השליטה בנכסים אלה יהיה חייב להתחייב ליצירת משרות. איננו יכולים להמשיך לקצץ בשכר ובפנסיה, תוך שאיננו מנצלים עד תום את נכסי הממשל".

בזירה המקומית, נראה כי התחדשות המחאה החברתית עלולה להביא לפגיעה נוספת בחברות בישראל. כלכלני בנק ה פועלים התייחסו לכך בסקירתם השבועית. "החברות המוטות לצריכה המקומית בולטות בהתמודדות מול המחאה החברתית. מאז פרוץ המחאה נאלצו חברות רבות להתמודד מול אי יכולת להעלות מחירים ובמקרים רבים אף להגדיל הנחות - מה שהוביל לירידה חדה ברווחיהן", כתבו בבנק.

בבנק הוסיפו כי ענפים רבים במשק מתמודדים בחודשים האחרונים עם התחזקות הרגולציה. בעניין זה בולטים בעיקר ענפי התקשורת. בפועלים ציינו כי "שכבר ניכרת צניחה חדה ברווחיהן". בנוסף יורדות מניות ענף הדלק והגז.

על רקע זה ממליצים כלכלני הבנק להתמקד במניות הדפנסיביות, ולתת עדיפות למניות של חברות הפועלות בענפים בסיסיים, המאופיינים בביקושים קשיחים יחסית ולמניות המאופיינות במדיניות דיווידנדים נדיבה אשר תפצה על התנודתיות הגבוהה בשערי המניות עצמן.

בבנק לאומי מדגישים את עליות השערים באג"ח של קבוצות פישמן ואי.די.בי כתיקון לירידות שחלו בשבוע שלפני כן. "בקבוצת פישמן תרמו לעליות דיווחים בתקשורת מצד בעל השליטה על כוונת הקבוצה להמשיך ולבצע מימושי נכסים לצורך שירות החוב. בקבוצת אי.די.בי העליות נבעו מהדיווחים החיוביים, בהם התקדמות בעסקת מכירת כלל תעשיות והודעת החברה הבת מודיעין על סימנים למציאת גז, שגרמו להיפוך המגמה מן השבוע שעבר ולעליות שערים במרבית אגרות הקבוצה", כתבו בלאומי.

חברות במרכז

חברת החשמל הודיעה כי קיבלה מסמך שימוע בנושא הסדרת אספקת הגז הטבעי ממאגר תמר באמצעות הצינור הקיים מאסדת מאגר ים-תטיס. השימוע, שפורסם על ידי רשות הגז הטבעי, נועד להסדיר את אספקת הגז באמצעות הצינור שקיבולתו מוגבלת ועשויה להקשות על אספקת הגז הדרושה לכלל הצרכנים. חברת החשמל העריכה כי קבלת החלטה תחייב אותה לנהל מו"מ חדש מול שותפות תמר וכי ההסדרים עשויים לגרום לה עלויות נוספות בייצור חשמל.

המנגנון המוצע הוא כזה בו שותפות תמר (הכוללת את נובל אנרג'י, קבוצת דלק , ישראמקו , ואלון חיפושי גז ) לא תגביל את היקף החוזים הנחתמים על ידה, כפי שקבע הממונה על ההגבלים העסקיים לפני כחודש. אם יעלה הביקוש לגז על יכולת הצינור להעביר את הכמות, יופעלו מנגנונים להפחתה מידתית של הכמות המסופקת עבור כל הצרכנים.

מניית ברן מזנקת ב-17% על רקע תיקון הצעת הרכש המלאה למניות החברה על ידי אלכסנדר נסיס. חברת פרימיום של עופר ונמרוד רינות נופלת ב-17% על רקע השלמת גיוס של 1.38 מיליון שקל, ההנפקה נסגרה לפי המחיר המינימלי בדו"ח המדף של 12 אגורות למניה, דיסקאונט של 22% על מחיר הבסיס של המניה הבוקר. כעת המניה נסחרת ב-12.3 אגורות למניה.

ביום חמישי לאחר סגירת המסחר נודע על השלמת עסקת מכירת השליטה בחברת כלל תעשיות . במסגרת העסקה, אי.די.בי פתוח שבשליטת נוחי דנקנר, מכרה את השליטה בזרוע התעשייה שלה כלל תעשיות (49.9%) לקרן ההשקעות השווייצית אקסס שבשליטת המיליארדר היהודי האמריקאי לן בלווטניק תמורת כ-1.27 מיליארד שקל. 60% מסכום זה הועבר לידי אי.די.בי עם השלמתה והיתרה תועבר עד סוף השנה. מתוך התמורה הכוללת, כמחצית מהסכום ממומן על ידי בנק דיסקונט והיתר יגיע ממקורותיה העצמיים של אקסס. בעקבות העסקה אגרות החוב של אידיבי פיתוח סדרה ז נסחרת בעליה של 1.6% ואגרת החוב של דסק"ש ד נסחרת בעליה של 0.6%.

דלק נדל"ן פירסמה ביום שישי למשקיעים, את ההסדר בגין חוב של 2.15 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. לאחר משא ומתן ארוך, הגיע סדרה ה' עם בעל השליטה והחברה להסכם לפיו במהלך השנים יזרים יצחק תשובה חבילה בהיקף של 1.5 מיליארד שקל -אשר לפי הערך נוכחי שוויה הינו כ-800 מיליון שקל, סכום המגלם תספורת של כ-60%.

קרדן אן.וי ממשיכה במאמצים להגדיל את נזילותה כדי לעמוד בהתחייבויות פיננסיות נטו של 553 מיליון יורו. החברה הבת בבעלותה המלאה של קרדן אן.וי שפועלת בתחום תשתיות המים בסין, חתמה על מזכר הבנות עם קרן תשתיות בינלאומית לפיו הקרן תשקיע 62 מיליון יורו תמורת 39.5%-42% מהונה של החברה הבת, כלומר לפי שווי חברה של 93 מיליון יורו לפני ההשקעה ו-155 מיליון יורו אחריה.

מחזיקי האג"ח של חברת ההשקעות ישראלום בשליטת מתיו ברונפמן ושלום פישר, הקימו נציגות משותפת לכלל בעלי החוב של החברה. הקמת הנציגות על ידי בעלי האג"ח נעשית על רקע התגברות החשש כי ישראלום עשויה בעתיד להתקשות לעמוד בתשלום חובותיה. איגרות החוב של החברה, המחזיקה בין השאר ב-18% ממניות ענקית הקמעונות שופרסל, צנחו בתקופה האחרונה בחדות והן נסחרות כעת "בתשואות זבל" גבוהות של 30%-49%, המעידות על חשש כבד של המשקיעים בנוגע ליכולת החברה להחזיר את החוב.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully