וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור הביקורת: האוצר דחה את המועד להגשת הצעה במכרז על נמל אילת

צבי זרחיה

8.7.2012 / 20:40

לאחר שהאחים עופר נותרו המתמודדים היחידים על המכרז למכירת נמל אילת והביקורת בעקבות כך, אומרים גורמים בכיל: "פופוליזם זול; פסילתנו תוביל לויתור על זכויות העובדים"

לאחר שהושמעה היום (א') ביקורת רבה על כך שהאחים עופר נותרו המתמודדים היחידים על המכרז למכירת נמל אילת - משרד האוצר מסר כי "לאור העובדה כי רק מתמודד אחד הגיש את המסמכים הנדרשים לצורך הגשת הצעות מחיר, ולנוכח החשיבות שמייחסת רשות החברות לשיקול בדבר תחרותיות ברכישת נכסי מדינה, החליטה ועדת המכרזים לדחות את המועד האחרון להגשת הצעות המחיר עד ליום ה-15.8.12. במהלך התקופה האמורה תבחן רשות החברות את הכלים להגשמת עקרון התחרותיות כאמור".

ההודעה של משרד האוצר מגיעה לאחר שיו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, וח"כ ראלב מג'אדלה (עבודה) יזמו דיון דחוף בוועדת הכספים בקריאה לבטל את המכרז למכירת נמל אילת, ל בו. גלאון טענה כי "מכירת נמל אילת לידי האחים עופר היא שערוריה שמוציאה שם רע להון-שלטון. אנו קוראים לראש הממשלה לבטל לאלתר את המכרז ולמנוע עוד הפרטה מופקרת לידי משפחת עופר שרק תגביר את הריכוזיות בענף הספנות ובמשק הישראלי בכלל".

גלאון הוסיפה כי "במשך חודשים אנו מתריעים בפני גורמי המקצוע והשרים הרלוונטים כי הפרטת נמל אילת עומדת להיות שידור חוזר של הפרטות קודמות שהגיעו לידי אותם גורמים שכבר רגילים לקנות נכסי ציבור בנזיד עדשים. ועדת המכרז לא פסלה את האחים עופר למרות שהם מחזיקים בצים ולמרות שכי"ל מחזיקה בעצמה מסוף כימיקלים בנמל אילת, וכעת מתברר שהתוכנית של האחים עופר הצליחה והם נותרו המתמודדים היחידים במכרז. האחים עופר כבר ניסו להתערב ברגל גסה במכרז כשדרשו עדיפות בפריקה למסוף הכימיקלים שלהם ויצרו את כל התנאים שיבטיחו את המשך שליטתם בפועל בנמל הדרומי של ישראל. כעת מבקשה המדינה לתת להם פרס על ההתנהלות הכוחנית שלהם ולבצר עוד יותר את המונופול שלהם בענף הספנות בישראל.

"הממשלה צריכה להשתחרר מאובססיית ההפרטות ולהשאיר את נמל אילת בידי המדינה, בוודאי כשהאלטרנטיבה היא מכירתו לידי האחים עופר, שתפגע בציבור ותכניס לכיסם עוד מיליונים רבים על חשבון הכנסות עתידיות לקופת המדינה", הוסיפה גלאון.

גורמים בכיל אמרו בתגובה כי "כיל הוא המעסיק הגדול ביותר בנגב ומהיצואנים הגדולים במדינה. החברה צפויה להשקיע בנגב כ-10 מיליארד שקל בשנים הקרובות, כולל חצי מיליארד שקל בנמל אילת. הניסיון לפסול את כיל מלהשתתף במכרז הוא פופוליזם ריק, מזיק ומסוכן. פסילתה של כיל מלהתמודד המכרז תוביל למכירת הנמל בנזיד עדשים תוך ויתור על זכויות עובדים ועתיד הנמל".

"תסריט שחוזר על עצמו זו הפעם השלישית"

גם ראש האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה), דורשת לבטל את המכרז להפרטת נמל אילת ואיימה לעתור לבג"ץ אם המכרז לא יבוטל. יחימוביץ' שיגרה אתמול מכתב לרשות החברות הממשלתיות, לחשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר, יובל שטייניץ, ולשורה של גורמים נוספים ובו תבעה "לבטל את המכרז לאלתר.

יחימוביץ' ציינה כי קבוצת החברה לישראל ניגשה למכרז באמצעות החברה הנכדה "תובלה", מקבוצת כיל דשנים. קבוצה זו היא גם בעלת השליטה בחברת הספנות צים וכן בקונצרן כימיקלים לישראל (כיל), המפעיל בשטח הנמל מסוף פרטי לשינוע כימיקלים ומחצבים בתפזורת.

לדבריה, "אנו עדים לתסריט שחוזר על עצמו זו הפעם השלישית, ובו מדינת ישראל מעבירה את נכסי הציבור הישראלי לידי אותן ידיים פרטיות - כאילו מדובר בממשלה אחרת מזו שאמורה להניח מחר על שולחן הכנסת את הצעת חוק לצמצום הריכוזיות וקידום התחרות, שהיא עצמה אישרה רק לפני כשבועיים".

"מדובר בהשתלטות מסוכנת, ומעוררת חרדה בקלות שבה היא מתבצעת, של משפחה אחת באמצעות זרועותיה הרבות, בנותיה ונינותיה", אמרה יחימוביץ' והוסיפה כי "הסכם חכירת הרציף באילת בין כיל לבין המדינה פקע כבר ב-2008, כך שלמעשה המדינה ממשיכה במתן ההטבות לחברה - גם בניגוד לחוק. אינני מכירה חברה אחרת, לבטח שלא עסק קטן או בינוני, שהמדינה הייתה מוותרת לו במשך ארבע שנים על חידוש הסכם חכירה של נכס ציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully