וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההלאמה בבריאות התלמיד עובדת - ההפרטה תימשך

רוני לינדר-גנץ

9.7.2012 / 9:00

מאז ההלאמה החלקית של שירותי הבריאות בתלמיד השתפר הכיסוי החיסוני לתלמידי בתי הספר בצורה דרמטית. למרות זאת מפרסם משרד הבריאות מכרז לקבלן חיצוני לסיפוק השירותים

משרד הבריאות דיווח בסוף השבוע על שיפור דרמטי בכיסוי החיסונים והבדיקות שניתנו לתלמידי בתי הספר בשנת הלימודים תשע"ב. על פי הנתונים, חוסנו השנה יותר מ-90% מהתלמידים.

נתוני הבדיקות הרפואיות, הכוללות בדיקות ראייה, שמיעה, אומדן גדילה ובדיקות רופא, מצביעות אף הן על עלייה גבוהה בשיעור הכיסוי - לעומת כיסוי חיסוני של 70%-80% בתום שנת הלימודים הקודמת, וכיסוי של כ-50% בלבד בתחום הבדיקות.

שנת הלימודים שהסתיימה היתה הראשונה לאחר החזרת השירות לידי המדינה במחוזות הדרום ואשקלון, כפיילוט לקראת החזרת השירות במלואו לידי המדינה. בשאר חלקי המדינה הפעילה את השירות חברת נטלי שמפעילה אותו מאז 2010.

שירותי בריאות לתלמיד. TheMarker
שירותי בריאות לתלמיד/TheMarker

בנטלי ציינו כי שיעור החיסונים עשוי עוד לגדול, "במסגרת תוכנית שאושרה על ידי משרד הבריאות עם השלמת החיסונים בתלמודי התורה ובחינוך המיוחד, ששנת הלימודים בהם מסתיימת בסוף יולי. כמו כן, על פי תוכנית העבודה תפעיל נטלי במהלך החופש הגדול מרכזי השלמות לתלמידים שמסיבות שונות נעדרו מהחיסונים בבתי הספר", נמסר מהחברה.

במשרד הבריאות הודיעו כי "יוזמת סגן שר הבריאות להחזיר לידי המדינה את שירות בריאות התלמיד במחוזות דרום ואשקלון, הוכתרה בהצלחה, כשהמשרד הצליח, בפרק זמן קצר והתארגנות מהירה, להביא את רמת הכיסוי שם לזו של שאר האזורים".

עם זאת, למרות הישגי משרד הבריאות במחוזות שנחשבים לקשים במיוחד לכיסוי בשל מחסור באחיות, המשרד יצא בשבוע שעבר במכרז חדש המאריך בשלוש שנים את הפעלת השירות בידי קבלן חיצוני. בינואר השנה ביטל המשרד את המכרז הקודם לאחר שאף אחת מההצעות שהוגשה לו לא עמדה בתנאים. במכרז החדש מוסיפה המדינה תקציב של כ-30 מיליון שקל. בסך הכל, עלות הפעלת השירות בשנים הקרובות תהיה 85-96 מיליון שקל בשנה - תקציב גבוה בהרבה מזה שהוציאה המדינה על השירות כשהיה בידיה.

במשרד הבריאות מעוניינים להעביר את השירות כולו לידי המדינה, אך נראה כי סגן השר, יעקב ליצמן, אינו מתכוון להילחם על כך ולדרוש תקני אחיות ממשרד האוצר - שנחוש להמשיך בשיטת ההפעלה של השירות על ידי ספק חיצוני.

שירותי בריאות התלמיד הופרטו ב-2007 ועברו לקבלנים פרטיים: תחילה לידי האגודה לבריאות הציבור, וב-2010 לידי חברת נטלי. בשנים הראשונות חלה ירידה בשיעור המחוסנים והנבדקים, ושנת הלימודים שהסתיימה היא הראשונה שבה שיעור הכיסוי משביע רצון.

שירותי בריאות לתלמיד. TheMarker
שירותי בריאות לתלמיד/TheMarker

עם זאת, בתוך משרד הבריאות ומחוצה לו יש גורמים המתרעמים על כך שהמדינה משקיעה עוד כסף בהפעלת השירות על ידי קבלן פרטי, במקום להחזירו לידיה. יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה כי "הממשלה נחושה להיפטר מאחריותה לשירותים הבסיסיים ביותר שהיא צריכה לספק, גם כשעלות השירות המופרט כמעט כפולה ממתן השירות ישירות על ידי המדינה. הפתרון הנכון הוא לחזור להפעלה ישירה של שירותי בריאות התלמיד על ידי משרד הבריאות, ולהפסיק למשכן את בריאות התלמידים עבור אינטרסים של חברות קבלניות". גלאון אף הגישה שאילתא דחופה בעניין לסגן שר הבריאות.

משרד האוצר מסר בתגובה: "מזה כמה שנים, ישראל מספקת שירותי בריאות לתלמיד באמצעות ספק שירותים חיצוני שזכה במכרז. בעקבות המכרז, שיעור החיסונים הוא 95% - מהגבוהים בעולם המערבי.

"עקב בעיות מקומיות של משרד הבריאות באזור הדרום הסכימו משרדי הבריאות והאוצר כי המשרד יפעיל בעצמו את השירות באזור זה, וייצא למכרז חדש להפעלת השירות בשאר חלקי המדינה.לפני כשבועיים התפרסם המכרז וניתנה תוספת תקציב של כ-30 מיליון שקל לשלוש שנים. המכרז משקף הרחבת השירות הניתן לתלמיד, בשעות חינוך לבריאות ובשעות ייעוץ של אחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully