וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחתם הסכם קציר ים המלח בין המדינה לכיל

אורה קורן

9.7.2012 / 12:23

על פי ההסכם שנחתם תממן כיל כ-90% מקציר המלח ותשלם תמלוגים של 10% מעל מכירות של 1-2 מיליון טון אשלג. סוגיית תמלוגי העבר הועברה לבוררות

כיל הודיעה היום, כי אמש חתמה עם הממשלה על ההסכם לטיפול בעליית מיפלס ים המלח. העליה מאיימת להציף את בתי המלון שלחוף אחת הבריכות של כיל, והחברה נדרשה על ידי הממשלה לשאת ברוב עלויות ההגנה על בתי המלון בטווח הקרוב והרחוק, למרות שאינה מחוייבת לכך מתוקף הסכמיה עם הממשלה. על פי המתווה, תממן כ-90% מקציר המלח המוערך בכ-5 מיליארד שקל ותשלם תמלוגים של 10% מעל מכירות של 1-2 מיליון טון אשלג.

כיל באמצעות החברה הבת מפעלי ים המלח (מי"ה) מחזיקה בזכיון לכריית אשלג מים המלח במסגרתו היא משלמת 5% תמלוגים מהרווח של מי"ה לפני מס. על פי הסכמי עבר בין המדינה לכיל, ניתן להעלות את המס ל-10% משנת 2011 אולם רק על רווחים ממכירות העולות על 3 מיליון טון בשנה.

המצדדים בהסכם הוסיפו, כי כיל שילמה בעבר מיליארד שקל על הזיכיון לכריית האשלג, ובהיוון שנתי מדובר בתשלום של 8%-9% למדינה מהמכירות, כך שסך הכל המדינה מקבלת (government take )ממי"ה 35%-40% מהרווח לפני מס. המצדדים בהסכם טוענים שיגיע לכ-60% מהרווח של מי"ה.

החישוב כולל 10% תמלוגים מהמחזור, המהווים 17% מהרווח לפני מס. לכך יש להוסיף 25% מס חברות, עלות הקציר המהווה 9%-10% בשנה ועלות הזיכיון ששולם בעבר המהווה 9%-8% בשנה בהיוון.

קציר המלח הוא תהליך של הוצאת המלח מהבריכות של כיל ושינועו לאתר מרוחק. מערך הפינוי ומיקום המסוע יצטרכו להיות כאלה, שפגיעתם בסביבה תהיה קטנה ככל שניתן.

מפלס ים המלח נמצא בעלייה כתוצאה משקיעת המלח. בתי המלון נמצאים לחופה של אחת הבריכות של מי"ה. עליית המיפלס מאיימת להציף אותם ב-2017. קציר המלח אמור לכיוון שתהליכי הקציר קשורים באישורים מינהליים וגיבוש תכניות עבודה שצפויים להימשך שנים, התעורר צורך להתחיל בעבודות בהקדם.

ההסכם אינו כולל נקודת מחלוקת בין הצדדים על תמלוגי עבר. משרד האוצר טוען שכיל ביצעה מהלכי מכירה בתוך הקבוצה שהפחיתו מתשלומיה לממשלה סכום של 150-200 מיליון דולר לפי חלק מההערכות. בכיל מכחישים וטוענים שכל התמלוגים שולמו כדין. הנושא נמצא בבוררות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully