וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ התקפל: המס על הוצאת רווחים יירד

מוטי בסוק , צבי זרחיה

10.7.2012 / 8:13

למרות הביקורת הרבה החליט שר האוצר יובל שטייניץ להפחית את המס אותו יצטרכו חברות לשלם על מנת להוציא רווחים לחו"ל. ישלמו ככל הנראה רק 1-3 מיליארד שקל

הביקורות באופוזיציה ואף במשרד האוצר עצמו לא עצרו את שר האוצר, יובל שטייניץ, שהחליט לבוא לקראת החברות הכלואות ולהעניק להן הקלות מס מפליגות. על פי הצעת חוק חדשה, "ייהנו החברות הכלואות מהנחה מופלגת של 40%-70% במס חברות, אם ישלמו את חובותיהן לרשות המסים עד סוף 2013 וישקיעו את הרווחים שצברו בישראל", נכתב בתזכיר החוק שפירסמה אתמול רשות המסים.

לפי הערכת האוצר, מרבית החברות, שצברו רווחים בהיקף של 120 מיליארד שקל, לא ינצלו את ההטבות וקופת המסים הריקה של האוצר תתמלא ב-1-3 מיליארד שקל בלבד.

הצעת החוק החדשה - שעומדת בניגוד לעמדת ראש אגף תקציבים באוצר גל הרקשוביץ והחשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו - תיחקק כהוראת שעה, ותישאר בתוקף עד סוף 2013. ההנחות שיקבלו חברות שיוציאו את הרווחים הכלואים שלהן יהיו בגובה של 40%-70% על מס החברות - תלוי בהיקף הרווחים מסך כל הרווחים שהן יוציאו. לא יינתנו הנחות מס על משיכת דיוודנד על הרווחים, והוא יישאר 15%. בהצעת החוק נכתב כי היא באה "לסייע למשק הישראלי בעת הזאת".

לפי ההצעה, ישולם מס חברות מוטב (לבעל מפעל מוטב) על הכנסתה הפטורה של חברה, שעליה היא מבקשת לשלם מס חברות. מס החברות המוטב ייקבע בהתאם לחלק ההכנסה שאותו מבקשת החברה להפשיר, ביחס לכלל ההכנסה הפטורה של החברה. כך, ככל שהחברה תבקש להפשיר חלק גדול יותר מהכנסתה, כך תגדל הטבת המס לה תזכה.

רווחים כלואים. TheMarker
)TheMarker)/TheMarker

שיעור ההטבה המזערי שלו תזכה החברה הוא 40% (כך שהחברה תשלם מס חברות בשיעור של 60% ממס החברות שאותו היתה נדרשת לשלם לולא הוראת השעה), בעוד שהשיעור המרבי יהיה 70% (כך שהחברה תשלם מס חברות בשיעור של 30% ממס החברות שאותו היתה נדרשת לשלם לולא הוראת השעה). זאת, בתנאי שלחברה יש מפעל בישראל והיא ביצעה השקעה בישראל בנכסים יצרניים או במחקר ופיתוח או על ידי העסקת עובדים חדשים.

מרבית מתוך 120 מיליארד השקלים מוחזקים על ידי 10 חברות מהגדולות במשק. לפי הערכות מוקדמות, מס החברות והמס על דיווידנד החברות הכלואות עשוי היה להגיע ליותר מ-20 מיליארד שקל.

"מקורבים לשלטון מהנדסים לעצמם פטורים"

יו"ר מרצ וחברת ועדת הכספים, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה להוראת השעה שפירסם האוצר, המעניקה פטור ממס לרווחים כלואים, ואמרה: "משמעות החוק שהגה שטייניץ היא אחת: מתנה מופקרת מהמדינה בגובה של לפחות 10 מיליארד שקל לכמה חברות ענק, על חשבון הציבור בישראל. אנחנו לא ניתן להוראת השעה הזאת לעבור את ועדת הכספים מכיוון שמדובר בדיל פסול, שמראה שמי שמקורב לשלטון יכול להנדס לעצמו פטורים ממס ללא הגבלה".

***חברות כלואות

מהחברות הגדולות במשק, שנהנו במשך השנים מהטבות מהמדינה לפי החוק לעידוד השקעות הון, וצברו רווחים בהיקף של 120 מיליארד שקל. בעלי החברות לא מוציאים את הרווחים האלה משום שאינם מוכנים לשלם עליהם מס כחוק - מס חברות מופחת ומס מופחת על משיכת דיווידנדים המוטל על משיכת רווחים. לכן, החברות נקראות כלואות והרווחים שלהן כלואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully