וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון הוכנסו שינויים בחוק הריכוזיות

צבי זרחיה

10.7.2012 / 8:38

לקראת עלייתו לקריאה ראשונה הכניסה הממשלה מספר שינויים בחוק הריכוזיות לעומת הנוסח שאושר בוועדת השרים. בין היתר תוארך התקופה למכירת אחזקות צולבות ל -6 שנים

הממשלה הניחה אתמול על שולחן הכנסת את הצעת חוק הריכוזיות. ההצבעה על הצעת החוק בקריאה הראשונה צפויה להיערך ביום שני בשבוע הבא. ועדת הכספים, שאליה יועברו מרבית סעיפי החוק לדיון, תקיים דיונים בהצעה גם בפגרת הקיץ, כדי שניתן יהיה להשלים את החקיקה בחודשים הקרובים.

ברגע האחרון הוכנסו כמה שינויים בהצעת החוק, לעומת הנוסח שאושר בוועדת השרים לענייני חקיקה. בפרק של הקצאת נכסים, שונה מודל ההתייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים. לפי ההצעה המקורית, כל רגולטור יצטרך לשקול שיקולי תחרות בנוסף לכל שיקול אחר. הצעה זו נשארה בנוסח המעודכן. עם זאת, ניתנה סמכות לממונה לבדוק רשימה של זכויות והקצאות שלגביהם הרגולטורים יצטרכו להתייעץ עמו. ההתייעצות הוגבלה בלוח זמנים של 30-90 יום. הרגולטור לא יצטרך להתייעץ כל פעם מחדש, ותוקף ההתייעצות יהיה חמש שנים.

בקביעת ההגדרות הריאליות והפיננסיות נקבעו הסדרים חדשים לקביעת מי שיחולו עליו ההגבלות. הנוסח החדש כולל את החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה להאריך מארבע לשש שנים את תקופת המכירה של האחזקות הצולבות. כמו כן, נקבע כי חברה שלא תימכר לפי החוק, ימונה לה נאמן במקום כונס - כפי שהוצע בנוסח המקורי.

ועדת הריכוזיות המליצה לחייב את הטייקונים במכירת האחזקות בתוך ארבע שנים מכניסתו לתוקף של החוק. ואולם בדיון שבו אושר החוק בוועדת השרים לחקיקה, ב-17 ביוני, החליטה הוועדה - לפי הצעת שר האוצר, יובל שטינייץ, שהועלתה גם על ידי שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב - להאריך את התקופה לשש שנים. בכנסת חוששים שהארכת התקופה תגרום למסמוסה של אחת ההמלצות החשובות בדו"ח הריכוזיות, וזוהי רק ההתחלה: שרים, ובהם מיסז'ניקוב, וכן טייקונים ונציגיהם, כבר תובעים להאריך את התקופה לשמונה שנים.

כמו כן, הוחלט שהממונה על הריכוזיות ימונה בתוך חצי שנה מיום קבלת החוק, ואילו חוק הריכוזיות ייכנס לתוקפו שנה לאחר כניסת החוק. מינוי הממונה על הריכוזיות חצי שנה לפני כניסת החוק לתוקף נועד לכך שהוא יפעל לקידום הנושאים שבחוק בהקדם.

שרים מסבירים את תמיכתם בהארכת התקופה למכירת אחזקות לשש שנים

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב: "החברה שתימכר תחת סד של זמנים קצר, תימכר מתחת למחיר ריאלי, ומכך ייפגעו בעלי העניין - כלומר כלל הציבור"

שר האוצר, יובל שטייניץ: "הרחבת הפריסה נראית סבירה, נוכח העובדה שבתקופה זו אמורות להימכר עשרות חברות, בתקופה של משבר כלכלי עולמי"

שר התמ"ת, שלום שמחון: "תמכתי בעמדת האוצר כגורם המקצועי שהוביל את החוק לאורך כל הדרך"

שר המדע, דניאל הרשקוביץ: "תמכתי בהצעת החוק לאחר ששמעתי את עמדתם המנומקת של יוג'ין קנדל וכלכלנים נוספים, והשתכנעתי שזהו הכיוון הסביר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully