וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן מתנגד להעלאת המס על מכוניות מיני

דניאל שמיל

10.7.2012 / 9:25

מתווה המיסוי הירוק החדש היה אמור להיות מוצג כבר לפני שבועות אך הוא מתעכב בעקבות בין האוצר למשרד להגנת הסביבה סביב המיסוי על מכוניות המיני

הצגת הנוסחה החדשה של המיסוי הירוק למכוניות מתעכבת בעקבות התנגדות השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לביטול הטבות המס שמהן נהנו מכוניות המיני הקטנות והירוקות יחסית.

לפני כשלושה שבועות אמורים היו בכירי רשות המסים להיפגש עם יבואנים הרכב, כדי להציג בפניהם את מתווה המיסוי הירוק החדש. ואולם, ברגע האחרון נדחתה הפגישה בשל "בעיות לוח זמנים" ברשות המסים. ל-TheMarker נודע כי הסיבה לדחייה היא לחצים שמפעיל מאחורי הקלעים המשרד להגנת הסביבה על הרשות. זאת, לאור הכוונה של רשות המסים לייקר את המכוניות החסכוניות והמזהמות פחות באמצעות הקשחת מנגנוני ההנחות במס.

רפורמת המיסוי הירוק שיושמה ב-2009 העניקה הנחה במס של עד 15 אלף שקל למכוניות שנמצאו "נקיות" יחסית לפי נוסחת זיהום שנקבעה - בעוד שהמכוניות המזהמות סבלו מהעלאת שיעור מס הקנייה עליהן מ-%75% ל-83%. בחלוף הזמן, התברר כי הרפורמה הצליחה לעודד רכישת מכוניות ירוקות יחסית ומוזלות, בעיקר בקטגוריית מיני, עד שהכנסות המדינה ממיסוי נפגעו. כך, פחתו אשתקד הכנסות המדינה ממס קנייה בכ-5% - בעוד שמכירות הרכב בישראל גדלות בשיעור דומה.

באחרונה הוחלט במשרד האוצר לתקן את נוסחת המיסוי הירוק החל ב-2013, תוך הקשחת הקריטריונים להענקת ההטבות במס ולצמצומן. זאת, לפי הערכות, באופן שיביא לייקור המכוניות ב-3,000 שקל לפחות. הנוסחה החדשה מתבססת על מחקר שערך פרופ' ניר בקר ממכללת תל-חי עבור המשרד להגנת הסביבה. לפי המחקר, נראה שמשקלם בנוסחה של חומרים מסוכנים לבריאות עלה, ואילו המשקל של גזי חממה דווקא ירד.

עבור ענף הרכב, משמעות הדברים היא כי ינתן יתרון גדול מבעבר למכוניות בעלות מנועי בנזין קטנים ומתוחכמים. מנגד, ייזכו מכוניות בעלות מנועי דיזל להטבות מס נמוכות מהקיימות.

ואולם, השר ארדן ככל הנראה לא מעוניין להיות מעורב במהלך שמשמעותו ייקור המכוניות בישראל. כדי להימנע מייקור גורף של כל הדגמים, ארדן מציע כי מכוניות ברמת הזיהום 2 הנמוכה, שהן הנקיות ביותר, יקבלו הטבה מיסוי מוגדלת - ומחירן אולי אף יוזל. ברשות המסים בוחנים כעת את המשמעות הפיסקלית של מהלך כזה. מדובר בקטגוריה שאליה משתייכים דגמים כמו פיז'ו 107, יונדאי i20 וטויוטה יאריס.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "המהלך לעדכון המיסוי הירוק לכלי רכב נערך בשיתוף מלא של הגופים הרלוונטיים, ובהם המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה. לא ידוע לנו על התנגדות של מי מהשותפים למהלך".

מהמשרד להגנת הסביבה לא נמסרה תגובה לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully