וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת עופר פרעה 1.3 מיליארד שקל לבנק הפועלים

סיון איזסקו

11.7.2012 / 9:05

בעקבות הוראת המפקח על הבנקים, דודו זקן, הנוגעת לחשיפת הבנקים לקבוצות הלווים הגדולות פרעו חברות השייכות למשפחה חובות רבים לבנק הפועלים

חברות הנמצאות בשליטת משפחת עופר פרעו בחצי השנה האחרונה יותר מ-1.3 מיליארד שקל לבנק הפועלים בעקבות הוראת המפקח על הבנקים, דודו זקן, הנוגעת לחשיפת הבנקים לקבוצות הלווים הגדולות. משפחת עופר היא קבוצת הלווים הגדולה ביותר של בנק הפועלים.

בסוף 2011 הסתכמה החבות נטו של החברות הנמצאות בשליטתה של משפחת עופר לבנק הפועלים בכ-11.3 מיליארד שקל. הקטנת החובות של משפחת עופר לבנק הפועלים נעשתה בעיקר בחודש שעבר באמצעות בריטיש ישראל שמוזגה לתוך מליסרון ; החברה פרעה לבנק הפועלים חוב בסכום של 644 מיליון שקל.

פירעון החוב התאפשר באמצעות הנפקת אג"ח של מליסרון לציבור (באמצעות הרחבת סדרה ה) בהיקף של 760 מיליון שקל בסוף מאי 2012.

אשראי הבנקים לגופים עיסקיים. TheMarker
אשראי הבנקים לגופים עיסקיים/TheMarker

מליסרון הזרימה את הכסף שגייסה לחברה-הבת הממוזגת בריטיש ישראל שהשתמשה בעיקר התמורה לפירעון החוב לבנק הפועלים.

בעקבות פירעון החוב של בריטיש ישראל לבנק הפועלים, נחלצה משפחת עופר ממגבלת קבוצת הלווים שרבצה עליה ולא איפשרה לה לגייס חובות חדשים מהבנק. מרווח הריבית על האג"ח שהנפיקה מליסרון לציבור הוא כמעט מחצית ממרווח הריבית ששילמה בריטיש בהלוואה מבנק הפועלים. כלומר, מבחינת מליסרון, העברת החוב מהבנק לציבור לא זו בלבד שפתרה את מגבלת קבוצת הלווים שרבצה על המשפחה, אלא גם סייעה למליסרון לחסוך בעלויות מימון החברה.

לפי הוראת המפקח על הבנקים (הוראת ניהול תקין 313), שנכנסת לתוקף בהדרגה מתחילת 2012 עד ינואר 2013, החשיפה של בנקים לקבוצת לווים גדולה לא תגיע ליותר מ-25% מהונו של הבנק המחושב לצורכי הלימות הון, לעומת חשיפה של 30% שהתירה ההוראה הקודמת. כמו כן, אסר המפקח על כך שהחשיפה של בנק לכל הלווים הגדולים יחדיו (שחבות כל אחד מהם לבנק מגיעה ליותר מ-10% מהון הבנק) לא תגיע ליותר מ-120% מהון הבנק.

אשראי הבנקים לגופים עיסקיים. TheMarker
אשראי הבנקים לגופים עיסקיים/TheMarker

מדובר מהחמרה משמעותית מההוראה הקודמת שלפיה, החשיפה של הבנק רק לשש קבוצות הלווים הגדולות לא תגיע ליותר מ-135% מהון הבנק. בעקבות ההוראה, החל בנק הפועלים במדיניות השטחת תיק האשראי - כלומר, הפחתה משמעותית של החשיפה לקבוצות הלווים הגדולות ובניית תיק אשראי מפוזר יותר.

לאחר מיזוג בריטיש לתוך מליסרון נוספו לקבוצת הלווים גם החובות של בריטיש כלפי בנק הפועלים, ובשל כך חרג הפועלים ממגבלת החשיפה לקבוצת לווים. שיעור החבות של קבוצת עופר להפועלים בסוף 2011 הגיעה ל-26.7% (לעומת 25% בהוראה החדשה).

לפיכך, פנה בנק הפועלים למפקח על הבנקים וקיבל אישור לחריגה מהמגבלות. עם זאת, סוכם כי הבנק יקטין את שיעור החשיפה לקבוצת עופר על פני שמונה רבעונים. ואולם בפועל, בחצי השנה האחרונה הבנק לא העמיד לחברות הנמצאות בשליטת משפחת עופר, הלוואות חדשות ולא מיחזר הלוואות קיימות, וכך הצליח להקטין את החשיפה מוקדם מהצפוי. בנק הפועלים צפוי להציג בדו"חות לרבעון השני של 2012 ירידה משמעותית בהיקף החשיפה לקבוצת עופר, והערכה היא כי ברבעון השני הבנק לא יימצא במצב של חריגה מהמגבלות.

משפחת עופר נמנית עם קבוצת לווים אחת, למרות טענת המשפחה כי בוצעה הפרדה מלאה בין הנכסים שבשליטת יורשיו של סמי עופר ויולי עופר. ואולם מרות טענות המשפחה, המפקח על הבנקים עדיין לא השתכנע בעניין זה ומחייב את הבנקים להתייחס לשני הפלגים של המשפחה במאוחד. בדו"חות מליסרון צוין: "נערכות פעולות מול בנק ישראל במטרה להביא את הנושא לכדי פתרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully